Facultatea de Litere / Faculty of Letters

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    DISCURSUL TURISTIC ÎNTRE METAFORĂ ȘI PRAGMATISM LINGVISTIC
    (CEP USM, 2019) Foltea, Inesa
    metafora ca formă specifică de “transfer de trăsături semantice” între două obiecte, între doi termeni în scopul obținerii unui sens nou, este cunoscută demult. Istoria acestui trop începe cu istoria homo sapiens, din momentul când acesta a intuit că pentru a renova “lucrurile” trebuie să le numească „mai altfel”. Discursul turistic de abia începe să-și contureze frontierele. În plan diacronic – de cercetare el nu poate încă concura cu alte discursuri cum ar fi cel juridic, diplomatic, științific. Azi nu putem concepe o bună gândire la nivel de industrie turistică fără o exteriori- zare într-o formă și într-un limbaj perfect adecvate. În această “bună gândire” metafora joacă un rol de frunte, dacă nu chiar unul primordial. Interesul persuasiv și accesibilitatea discursului turistic se leagă de actualitatea me- taforei, a mecanismului semantic complex pe care aceasta o are. Metaforele discursului turistic au o funcție mai întâi de toate de “a captura”, de a dori ca “lucrurile” să fie subtilizate, chiar stilizate. Ele au mereu o încărcătură conotativă sporită, individualizată.
  • Thumbnail Image
    Item
    ELEMENTE ALE PERSUASIUNII ÎN DISCURSUL POLITIC
    (CEP USM, 2020) Lopatiuc, Alina
    Politica a prezentat mereu un interes sporit pentru societate. Oamenii întotdeauna au construit negocieri și conflicte în jurul politicii. Iar între negocieri și conflict este poziționată undeva politica, ca o constantă a existenței noastre. Politologii, dar și lingviștii afirmă că discursul politic actual este construit pe ideea clivajului, clivajul politic însemnând divizarea lumii politice în două, trei sau n...părți. Astfel, în politica din Republica Moldova, dar și în politica mondială există această antiteză bine-rău, stânga–dreapta. În general, discursul politic se caracterizează mai mult prin persuasiune, care, la rândul său, face apel la emoțiile cetățenilor. Emoțiile care pot fi provocate de un discurs politic pot fi diferite, în dependență de per soana care recepționează mesajul. Un discurs politic poate provoca atât simpatie, cât și antipatie sau chiar agresivitate, atât mândrie, cât și compasiune.
  • Thumbnail Image
    Item
    CARACTERUL PERSUASIV AL TEXTULUI ŞTIINŢIFIC (RECENZIA TEXTULUI SPECIALIZAT)
    (CEP USM, 2012) Varzari, Elena
    În articol este abordată persuasiunea ca strategie actuală utilizată de către autorii–cercet ători ştiinţifici în textul de tip recenzie. Persuasiunea, la fel ca şi alte strategii comunicative, se realizează prin mai multe tactici. În textul recenziei, pentru a convinge cititorul să citească o lucrare, pentru a-l informa, a-l determina să-i accepte opinia, să-şi schimbe atitudinea ş.a., autorul face apel la sentimente (recurge la modalizarea apreciativă şi epistemică, mijloace emoţionale şi expresive); la adresat (se identifică cu adresatul); la autoritate (aplică tehnica citării numelor, titlurilor, textelor); la categoria Utilitate.
  • Thumbnail Image
    Item
    UNIVERSUL EMOŢIONAL ÎN DISCURSUL MEDIATIC. PERSUASIUNEA
    (CEP USM, 2015) Lopatiuc, Alina
    În ultimul timp, discursul a devenit un concept-cheie al lingvisticii. Analiza discursului are tangenţe cu alte discipline, cum ar fi sociologia, teoria comunicării sau psihologia. Discursul mediatic este în interacţiune directă cu viaţa socială. Acest tip de discurs ne prezintă diverse teme de articole, publicitate şi dezbateri care implică şi diversitatea universului emoţional. Universul emoţional include totalitatea emoţiilor, atitudinilor şi stărilor emoţionale, dar şi persuasiunea şi manipularea. Privită prin prisma discursului, manipularea implică formele uzuale de alcătuire a discursului. În discursul mediatic atestăm şi manipularea, şi persuasiunea, şi simpla furnizare de informaţie.