Facultatea de Litere / Faculty of Letters

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    COORDONATE VECHI ȘI NOI ÎN ABORDAREA MITULUI MEDEEI
    (CEP USM, 2024) Grossu-Chiriac, Cristina
    Mitul Medeei este unul dintre cele mai valorificate mituri antice, bucurându-se de popularitate până în prezent. Aria receptării acestui mit s-a extins și a crescut, fără să înceteze a suscita interes și în zilele noastre. În teza de doctor „Modele de receptare a mitului Medeei în literatura germană contemporană” (2007) am urmărit valorificarea acestui mit antic la sfârșitul secolului al XX-lea. Totuși, observăm că și în secolul al XXI-lea Medeea continuă să fie populară. Or, în continuare apar noi opere, inclusiv texte literare, și, respectiv, noi cercetări dedicate Medeei. De-a lungul secolelor, Medeea a apărut în mai multe ipostaze, fiind adaptată necesităților diferitelor epoci. Ca simbol al femeii pruncucigașe, ca vrăjitoare, ca barbară (străină), ca simbol al migrantului, ca simbol al femeii iraționale, al femeii puternice, în ipostaza de „țap ispășitor” etc. Fiind percepută adeseori drept simbol al „celuilalt”, Medeea se pliază ușor pe necesitățile diferitor perioade. Studiul constituie o incursiune în coordonatele vechi și noi ale abordării mitului Medeei.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIOPTRIILE TĂCERII LUI LUCIAN BLAGA FOCUSATE ÎN CREAŢIA LUI VICTOR TELEUCĂ
    (CEP USM, 2015-06-26) Fonari, Victoria
    Lucian Blaga was the writer, he sensitized silence. The spoken word changes its connotations assigned to optical silence. In his creation silence is cry, mystery, transcendence, memory, nature, universe. Diopter of silence are diversified in the poems Odysseus, Crying in the wilderness, Oedipus before the Sphinx, Stalactites. The connotations of silence was ilucidat artistic directi- on of Victor Teleucă in volume Snowing at the edge of existence. Silence in the creation of Lucian Blaga clots sphinx image, with evergre- en oak, with night, with the moonlight, with graves. Silence in the poems of Victor Teleucă dominates in the snow, white, Sphinx and Styx. Fingerprints’ concepts of L.Blaga and V. Teleucă was mentioned by critics Mihai Cimpoi and Theodor Codreanu.
  • Thumbnail Image
    Item
    KAFKA PE MALUL ATLANTICULUI: ÎNSEMNĂRI DESPRE AMERICA ÎN ANUL EUROPEAN AL PATRIMONIULUI CULTURAL
    (Pontos, 2019) Ciocoi, Tatiana
    Prezentul studiu este prilejuit de aniversarea a 135 de ani de la nașterea lui Franz Kafka. Viața, biografia și „mitul” Kafka sunt privite dintr-o perspectivă anti-canonică și iconoclastă, Susținută de publicarea (relativ recentă) a epistolarului kafkian, dar și de sursele media (poze, filme, documentare), care permit reinventarea figurii scriitorului praghez în contrast cu vechea tradiție filosofică ce asocia literatura și suferința. Astfel, Kafka este imaginat drept un bărbat elegant, suficient de înstărit, întreprinzător, cu o excelentă educație primită în Boemia habsburgică, pasionat de călătorii și noi stiluri de viață. Această „nouă biografie” kafkiană constituie grila de analiză a romanului „America”, rămas în umbra celorlalte texte de cult din cauza capacității sale reduse de a produce un efect terifiant asupra cititorului. Kafka este unul dintre puținii scriitori europeni de la începutul secolului al XX-lea care a oferit o configurație mentală a Americii și a emigranților europeni în Lumea Nouă. „America” va fi astfel „citită” drept un roman de anticipație a de-teritorializării lumii post-industriale.
  • Thumbnail Image
    Item
    ДОН ЖУАН В ПРОСТРАНСТВЕ ТРАДИЦИОННОГО И НЕО-МИФОЛОГИЗМА
    (CEP USM, 2022-04-14) Sporîs, Natalia
    Мифологизм – важнейшая из типологических характеристик литературы от Античности до Нового Времени. Литература органически связана с мифом от самых своих истоков до неомифологического мышления модернизма и постмодернизма. Образ Дона Жуана – один из вечных образов мировой литературы представляет собой ярчайший образец трансформации мифа в логике развития литературной парадигмы от архаики до постмодернизма.
  • Thumbnail Image
    Item
    METODELE DE CERCETARE A MITULUI ÎN TRADIȚIA ȘCOLII FRANCEZE
    (CEP USM, 2022-04-14) Fonari, Victoria
    Cercetătorul Gilbert Durand face o incursiune în mentalitatea mitului, fiind ghidat de anumite criterii: universalitate, structură și contextul sociologic. Aceste criterii ajută la perceperea arhetipului ca ceva viu, în dinamica repetitivă, care coagulează ritualul și istoria. Atitudinea abordată din optica psihologică relevă imaginile ce concentrează admirația și frica; iar randamentul socialului oferă o punte spre pedagogie. Din lucrările sale deducem că metodologic arhetipologia are drept scop sondarea mitului într-un mod complex și unitar, care percepe conexiuni cu alte culturi, în felul acesta apare omogenitatea unei mari culturi – cea a omenirii. Mitul în viziunea lui C. Lévi-Strauss este un măr al discordiei, ce derivă din variate valențe de înțelegere. Charles Mauron analizează dinamica mitului, ținând cont de analogiile raționale și de cele din lumea fantasmelor. Cercetătorii Pierre Brunel, Claude Pichois, André-Michel Rousseau stipulează o anumită ordine cu privire la coordonatele interpretării dihotomiei mit-literatură. La Pierre Albouy mitul derivă din domeniul religios și ritualic, ce reconstruiește perspectiva ontologică. Această viziune este cooptată și de André Dabezies care precizează că selecția simbolică în mitul literar depinde de situațiile dintr-o colectivitate sau alta. Respectiv mitul literar servește ca un retrovizor social.
  • Thumbnail Image
    Item
    «СИНЯЯ БОРОДА»: СРЕДНЕВЕКОВЫЙ МИФ В ПРОСТРАНСТВЕ ПОСТМОДЕРНИЗМА
    (CEP USM, 2022-05-13) Спориш, Наталья
    Мифологизм – важнейшая из типологических характеристик литературы от Античности до Нового Времени. Литература органически связана с мифом от самых своих истоков до неомифологического мышления модернизма и постмодернизма. Образ Синей Бороды, воплощает в себе один из вечных образов мировой литературы, представляет собой ярчайший образец трансформации мифа в логике развития литературной парадигмы от средневековья до постмодернизма.
  • Thumbnail Image
    Item
    HAOS ŞI COSMOS ÎN CREAŢIA EMINESCIANĂ ÎN DISCURSUL CRITIC AL LUI MIHAI CIMPOI
    (Academia de Ştiinţe a Moldovei, 2020) Molea, Viorica
    This article capitalizes the literary criticism of Mihai Cimpoi which refers to the correlation between cha - os and cosmos in the Eminescian creation. Through the general-human spheres we identify the myth concept selected for the methodological work. Focusing mainly on Eminescian creation, Mihai Cimpoi contributed to the identification of the Eminescian myth, speaking in his terms of Pierre Albouy and mythologies projected on French literature. The Eminescu myth is amplified through the projection of the cosmogony of the Romanian folklore as well as of the Sanskrit, Greek, and Hebrew. The critic uses an effect of syncretism to call on a pars pro toto. This way of fragmented investigating, but concomitantly and completely, has unique perspectives of the text. The artistic creation is becoming a mediator in the knowledge of the Being, in which the reader could be mirrored.