Facultatea de Litere / Faculty of Letters

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    RAPORTUL EFORT COGNITIV ȘI EFECTE CONTEXTUALE ÎN INTERPRETAREA DISCURSULUI
    (Editura USM, 2024) Veste, Lucia
    Two key concepts in interpreting a discourse are cognitive effort and the contextual effects derived from the Relevance Theory of pragmatic analysis. Cognitive effort represents the number of cognitive operations performed by the interlocutor to interpret a linguistic or non-linguistic message. Meanwhile, contextual effects express the gain obtained in relation to the invested effort. Both concepts influence the efficiency of a discourse, so the lower the cognitive effort compared to the contextual effects obtained, the more relevant the discourse, and its interpretation is more accessible.
  • Thumbnail Image
    Item
    INTERTEXTUALITATEA DISCURSULUI PUBLICITAR
    (CEP USM, 2023) Veste, Lucia
    In the view of some linguists, advertising can be perceived as intertext, interdiscourse or intradiscourse. Interdiscourse is defined as a phenomenon of architectexuality or, in more general terms, transtexuality, characterized by a socio-discursive formation. Interdiscursiveness is the oral and “floating” reference to a particular source without directly citing it. It therefore represents a Bakhtinian dialogism, a preconstructed, anterior and implicitly admitted statement, a repetition or a déjà-vu.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRATÉGIES ARGUMENTATIVES DANS LE DISCOURS PUBLICITAIRE
    (CEP USM, 2013) Veste, Lucia
  • Thumbnail Image
    Item
    CO(N)TEXTUL DISCURSIV DIN PERSPECTIVĂ SEMANTICO-PRAGMATICA
    (CEP USM, 2019) Veste, Lucia
    Co(n)textul este unul din principiile lingvistice aflate la baza textualității și discursivității. Cercetat de numeroși lingviști, de-a lungul mai multor decenii, co(n)textul cunoaște, astăzi, noi abordări, noi tipologii și noi perspective de analiză. În acest articol, ne-am propus să delimităm abordarea semiotică a co(n)textului, implicând circumstanțele creării unui text și relațiile interfrastice; și abordarea pragmatică, în cadrul căreia, contextul implică totalitatea semnificațiilor, ipotezelor, formate de interlocutor în procesul pragmatico-inferențial de interpretare. vom delimita, de asemenea, și problemele legate de ambele perspective de analiză.
  • Thumbnail Image
    Item
    MODELUL INFERENȚIAL. O ABORDARE PRAGMATICĂ DE INTERPRETARE A DISCURSULUI
    (CEP USM, 2019) Veste, Lucia
    Modelul inferențial reprezintă o abordare, inițial pragmatică, de interpretare a unui enunț. Studiile mai recente au demonstrat însă că o bună parte din principiile pragmatice sunt conexe cu abordarea semiotică. Prin urmare, crearea de inferențe în procesul interpretativ, este, de fapt, un model semiopragmatic, care nu anulează nicidecum conceptele semiotice, or, limba rămâne a fi un sistem de semne, ci le completează prin entități pragmatice, precum: premise implicitate, ipoteze contextuale, sensul locutorului, prezumția de pertinență, concluzii implicitate, crearea metareprezentărilor, pertinența optimă etc. Toate aceste aspecte pragmatice facilitează procesul interpretativ, de exegeză și, în același timp, asigură o analiză mai profundă și mai complexă a sensului intenționat de locutor; or, adesea sensul implicit al locutorului diferă de sensul explicit al frazei, mai ales că semnificațiile frazei sunt multiple comparativ cu sensul enunțului care este singular.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROCEDEE ȘI STRATEGII LINGVISTICE DE CREATIVITATE ÎN DISCURSUL PUBLICITAR
    (CEP USM, 2019) Veste, Lucia
    Odată cu dezvoltarea noilor tehnologii și cu progresarea în toate domeniile, strategiile de promovare a noilor produse au evoluat și ele considerabil. Astăzi, scopul primar al discursului publicitar rămâne a fi cel de influențare și manipulare. Totuși,procedeele și strategiile lingvistice actualizându-l au progresat de la informarea propriu-zisă (funcția informa-tivă) spre funcția creativă a publicității. Creativitatea discursului publicitar poate fi de ordin lexical sau sintactic. În cazul creativității lexicale, creativitatea este determinată de următoarele procedee și strategii lingvistice: refuncționalizare, recategorizare lexicală, nominalizare, grafisme, derivare, creativitatea imperativului lexical, compunere, modificări ortografice prin suprapunere, deraierelexicală, hapax legamenon etc. Creativitatea sintactică este actualizată prin: construcții hibride, omiterea verbelor etc.În acest sens, vom analiza și exemplifica, în continuare,fiecare caz,menționat supra,de creativitate lexicală și creativitate sintactică, în baza discursului publicitar.
  • Thumbnail Image
    Item
    STABILIREA UNEI TIPOLOGII A DISCURSULUI
    (CEP USM, 2018) Veste, Lucia
    Unul dintre aspectele discursului cercetat de lingviști de-a lungul secolelor este tipologia acestuia, ca unitate lingvistică complexă și fundamentală. Începând cu retorica antică și până în prezent, au fost deosebite mai multe criterii de clasificare a discursului și diferite tipologii. La etapa actuală, se poate vorbi deja despre stabilirea unor tipologii ale tipologiilor, dată fiind diversitatea acestora.