Facultatea de Litere / Faculty of Letters

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    SPECIFICUL ORALITĂŢII DIN BASARABIA
    (CEP USM, 2016) Molea, Viorica
    În configuraţia limbajului oral românesc se delimitează pregnant oralitatea din stânga Prutului, teritoriu numit Basarabia. Astfel, tot ce s-a întâmplat în limbăde-a lungul acestei perioade de înstrăinare a teritoriului românesc a stat sub semnul unor procese degradante pentru fiinţa limbii atât în varianta orală, cât şi în cea scrisă, mai afectată fiind varianta orală, vorbită a limbii. În articolul de faţă relevăm unele aspecte specifice limbajului oral basarabean şi ale impactului acestuia asupra conştiinţei naţionale şi/sau individuale a românului de aici.
  • Thumbnail Image
    Item
    O REEVALUARE A LIMBAJULUI PUBLICISTIC DIN PERSPECTIVA STILURILOR FUNCŢIONALE
    (CEP USM, 2014) Molea, Viorica;
    This article is a synthesis of the diverse approaches concerning the publicistic style/language in relation with other functional styles/languages in Romanian language, the controversies oncerning the inclusion of the publicistic language within these styles. At the same time, we emphasize the publicistic language’s major importance in actuality, its spectacular evolution, with the new nuances it adopts, as well as the less agreeable aspects linke d to some of this type of language’s functions, which are related to the reader, the listener or he viewer’s manipulation. All the modern inflections of the media text (the oligarchization, the eminization or the computerization) offer it original postmodern nuances, which overlap somegeneral tendencies in all the human activity’s domains. On the other hand, this anguage’s complexity, through the referential, conative and phatic functions, offers the advantage of choice from an immensity of intellectual emanation’s acceptable versions,becoming a global center of storage and transfer of humanity’s vital and creative otential.