Facultatea de Litere / Faculty of Letters
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10
Browse
6 results
Search Results
Item TIPOLOGIA PREDICATULUI ÎN ROMANUL MOROMEŢII DE M. PREDA(CEP USM, 2014) Dodon, EugeniaItem PROBLEME DE CULTIVARE A LIMBII ÎN CREAȚIA SCRIITORILOR CLASICI ROMÂN(CEP USM, 2018) Dodon, EugeniaÎn acest articol se face o sinteză a unor materiale cu referire la multiple aspecte ale cultivării limbii, abordate de scriitorii clasici români (e vorba, în special, de publicistica lui M. Eminescu și a lui G. Coșbuc). Deși cultivarea limbii a fost o preocupare stabilă a clasicilor, ea rămâne și astăzi tot atât de actuală ca altădată. Gândurile lor sugestive reprezintă un reper fundamental pentru oricine dorește să însușească și să cunoască normele limbii române, să aibă o exprimare ireproșabilă, pentru cei ce se interesează mereu de corectitudinea lingvistică.Item DIMENSIUNEA LOGICO - SEMANTICĂ A TEXTULUI(CEP USM, 2019) Dodon, EugeniaTextul ca unitate funcţională superioară de comunicare, în ultimul timp, a devenit o preocupare reală şi atractivă pentru diferite categorii de cercetători: filologi, filosofi, psihologi etc., fiind examinat sub variate aspecte. În acest articol, luând în considerare conceptele teoretice, principiile de redactare a textului, am încercat să demonstrăm în ce constă dimensiunea sa logico-semantică, ce relevanţă are ea asupra receptorului, dacă corespunde orizontului său de aşteptare. Am comentat mai multe microtexte (fragmente) şi unele texte integrale ale unor autori notorii, selectate, cu precădere, din publicistica actuală.Item PLEONASMUL ÎN TEXTUL PUBLICISTIC(CEP USM, 2016) Dodon, EugeniaItem INADVERTENŢE LEXICALE ÎN LIMBAJUL PRESEI(CEP USM, 2016) Dodon, EugeniaMateria abordată în articol se referă, cu precădere, la dezacordul semantic dintre cuvinte. În baza unor exemple selectate din stilul publicistic, sunt examinate cele mai frecvente cazuri de încălcare a restricţiilor semantice dintre componentele îmbinării de cuvinte (determinat şi determinativ). Este vorba despre unele asocieri inacceptabile, de cele mai multe ori între substantiv şi adjectiv, între verb şi substantiv, verb şi adverb. De asemenea, nu sunt trecute cu vederea nici situaţiile de substituire inadecvatăa unor cuvinte prin sinonimele lor.Item ENUNŢUL DIN PERSPECTIVA COMUNICĂRII(CEP USM, 2015) Langa, Angela; Dodon, EugeniaÎn articol este abordat enunţul ca element fundamental într-o comunicare, pentru a-l familiariza pe receptor cu cele exprimate în diverse circumstanţe. Sunt relevate viziunile cercetătorilor privind clasificarea propoziţiilor după sensul şi scopul comunicării, care deocamdată mai diferă de la un autor la altul. Este argumentată corelaţia dintre structura enunţului şi conţinutul lui, cu exemple selectate din patru romane călinesciene. Între scopul pe care îl urmă reşte vorbitorul şi structura sintactică ce o preferă spre a-l reda în mod eficient există o legătură indisolubilă. De asemenea, sunt evidenţiate particularităţile lexico-gramaticale, semantice şi funcţionale ale diverselor tipuri de propoziţii/enunţuri. Este vorba despre modurile şi timpurile verbale, despre elementele lexicale specifice, topică, intonaţie, repetări etc.