Facultatea de Litere / Faculty of Letters
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10
Browse
5 results
Search Results
Item EXTENSIVE READING THROUGH GRADED READERS - A PRACTICAL PERSPECTIVE(CEP USM, 2016-03-12) Duhlicher, Olga; Blajin, CristinaEffective reading is essential for success in foreign language acquisition. After all, reading is the basis of instruction in all aspects of language learning: using textbooks for language courses, writing, revising, developing vocabulary, acquiring grammar, editing, and using computer-assisted language learning programs. Reading instruction, therefore, is an essential component of every foreign language curriculum. Extensive reading involves students reading long texts or large quantities for general understanding, with the intention of enjoying the texts. It is usually done with graded readers. Graded Readers are books (both fiction and non-fiction) written especially for language learners to build their reading speed and fluency and to give them chances to practice ‘real’ reading for pleasure. A plethora of activities can be designed based on these graded readers starting with basic vocabulary exercises and finishing with projects or longer pieces of work carried out in connection with the book which can obviously increase enjoyment and thus, motivation.Item COLLABORATIVE LEARNING IN THE ENGLISH CLASSROOM: CHARACTERISTICS, CONDITIONS AND TECHNIQUES(CEP USM, 2011) Duhlicher, Olga; Blajin, CristinaLucrul în grup, prin colaborare, constituie o parte importantăa unei lecţii reuşite. Obiectivul principal al lucrului în grup este de a-i implica cât mai activ pe elevi în procesul de învăţare atunci când există un scop comun acceptat de toată clasa. Gruparea permite elevilor să lucreze împreună pentru a eficientiza învăţarea proprie şi pe a altora. Pentru ca o grupare în vederea învăţării prin colaborare să fie eficientăşi pentru ca timpul rezervat lecţiei să fie folosit în mod adecvat, elevii trebuie să aibă responsabilităţi clare potrivit rolului fiecăruia în realizarea obiectivelor definite ale grupului şi să conştientizeze necesitatea atingerii lor.Item MOTIVAŢIA: CONCEPT ŞI DEMERS ÎN METODOLOGIA PREDĂRII-ÎNVĂŢĂRII LIMBII ENGLEZE(CEP USM, 2010) Blajin, CristinaIn this article we revise the classic definitions of motivation, as well as approaches to the motivation for studying a foreign language. Motivation is an integral part of learning a foreign language; it facilitates the successful achievement of set goals. Motivated students devote more time, effort and resources to learning – as a result, they perform better. Thus, increasing the effectiveness of learning and the development of the interest to study a foreign language is an issue that should not be ignored. In this sense, the article examines several recommendations meant to boost motivation in language learning.Item PROBLEME ACTUALE DE LINGVISTICĂ: MATERIALELE SIMPOZIONULUI ȘTTINȚIFIC CU PARTICIPARE INTERNAȚIONALĂ: ÎN MEMORIAM ACAD. NICOLAE CORLĂTEANU: 100 DE ANI DE NAȘTERE, 15-16 MAI 2015(CEP USM, 2015) Ciobanu, Anatol; Oglindă, Emilia; Zagaevschi, Vladimir; Boicenco-Arseni, Angela; Molea, Viorica; Duimbrăveanu, Ion; Lifari, Viorica; Fonari, Victoria; Rotari, Dorina; Creangă, Oxana; Driga, Ina; Condrea, Irina; Colțun, Gheorghe; Moșin, Octavian; Bashirov, Oxana; Veretina-Chiriac, Ina; Dulghier, Olga; Blajin, Cristina; Gheorghiță, Elena; Zaporojan, Ina; Corcodel, Svetlana; Corcodel, Dan; Macovei, DorinaItem CORELAREA COMPETENŢEI DE COMUNICARE ÎN LIMBA STRĂINĂ CU COMPETENŢA DE SPECIALITATE A STUDENŢILOR NEFILOLOGI(CEP USM, 2013) Blajin, Cristina; Duhlicher, OlgaPentru majoritatea oamenilor, scopul principal în a învăţa o limbă străină este de a fi capabil să comunice. Anume prin comunicare oamenii trimit şi primesc eficient mesaje şi negociază înţelesuri. În prezent, devine mult mai important cum să comunici eficient în procesul de învăţare a limbilor străine decât să scrii şi să citeşti. Ca urmare, dobândirea competenţei de comunicare a devenit un imperativ atât pentru cei care învaţă limbile străine, cât şi pentru profesori. Pentru început vom prezenta câteva definiţii ale celor mai importante concepte: competenţă, comunicare, competenţă comunicativă. În al doilea rând, prezentăm definiţiile de specialitate/competenţă profesională. În al treilea rând, înaintăm recomandări cu privire la modul de a dezvolta competenţe de comunicare la studenţi. În cele din urmă, sunt prezentate unele modalităţi de corelare a competenţei de comunicare într-o limbă străină şi a competenţei profesionale.