4. Publicaţii didactice şi metodice

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/121

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    DIDACTIQUE du FLE: NOTES DE COURS
    (CEP USM, 2016) Moloşniuc, Viorica
    Aceste note de curs sunt destinate studenţilor ciclului I Licenţă din domeniul general de studii Ştiinţe ale Educaţiei şi dezvoltă competenţe prevăzute de curriculumul universitar la disciplina fundamentală Didactica limbii franceze, pot fi utilizate şi în activităţile de practică pedagogică la limba franceză. Expunerea temelor reprezintă o sinteză a rezultatelor cercetărilor din domeniul didacticii limbilor străine şi vizează evoluţia metodologiilor, proiectarea didactică, dezvoltarea competenţelor metodologice şi linvistice.
  • Thumbnail Image
    Item
    TIPOLOGIE DEI TESTI ITALIANI: COMPENDIO DIDATTICO
    (CEP USM, 2018) Porumb, Tatiana
    Acest suport de curs este destinat studenților Ciclului I, Licență, din domeniul general de studii Științe umanistice, specialitatea Limba și Literatura italiană, și dezvoltă competențele prevăzute de curriculumul universitar la disciplina Tipologia textelor italiene. Necesitatea acestui suport de curs este dictată de un dublu obiectiv. Pe de o parte, facilitează inițierea studenților în problemele teoretice fundamentale ale lingvisticii textuale, pe de altă parte, dezvoltă competența textuală la nivel de comprehensiune și producere a diferitelor tipuri de text și grad de dificultate în consonanţă cu profesiunile unde acestea se manifestă. Conținuturile curriculare ale acestui suport pot fi utilizate de către studenți la următoarele discipline: Lingvistica textului italian; Stilistica textului italian; Traducerea textelor specializate.
  • Thumbnail Image
    Item
    LITERATURĂ UNIVERSALĂ DIN SEC AL XVII - lea: SUPORT DE CURS
    (CEP USM, 2018) Taraburcă, Emilia
    Literatura universală din secolele XVII-XVIII este una dintre disciplinele fundamentale care asigură pregătirea profesională a studenților ciclului I, Licență, specialitățile Limba engleză și franceză; Limba germană și limba engleză, Limba franceză și limba engleză, Limba spaniolă și limba engleză, Limba italiană și limba engleză, domeniul general de studii: Științe ale educației și Filologie, la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine. Disciplina are ca scop formarea unui ansamblu de cunoștințe, aptitudini, și atitudini pentru a le oferi studenților o cunoaștere a etapelor, concepțiilor, problemelor și valorilor literaturii universale din această perioadă.
  • Thumbnail Image
    Item
    LEXICOLOGIA LIMBII ROMÂNE: SUPORT DE CURS
    (CEP USM, 2018) Manoli, Adela
    Lexicologia limbii române este un curs fundamental, alături de fonetică, morfologie şi sintaxă, având drept obiectiv general pregătirea viitorilor filologi în domeniul limbii române literare contemporane. Acest curs este destinat studenţilor de la Facultatea de Litere, anul întâi, licenţă (învăţământ cu frecvenţă la zi sau cu frecvenţă redusă).Cursul de lexicologie are drept scop de a dezvolta următoarele competenţe studenţilor: a realiza analiza lexicală prevăzută în programele şcolare; a investiga lexical şi etimologic un text, secvenţă de text, corpus; a opera cu principalele lucrări lexicografice, de la cele de tip tezaur, până la cele de tip specializat.
  • Thumbnail Image
    Item
    LITERATURA COMPARATĂ: SUPORT DE CURS
    (CEP USM, 2018) Fonari, Victoria
    Cursul Literatura comparată reprezintă o simbioză a două discipline: Literatura universală și Istoria literaturii române. Specialiștii în domeniu relevă particularitățile unei culturi, individualitatea scriitorului, cum influențează o lucrare artistică viziunea generațiilor, care sunt amprentele ei în timp și cum acestea se stratifică în textele autorilor contemporani. O antologie la acest curs derivă din etapele literaturii universale. Ne-am propus să selectăm textele din literatura română după criteriul tematic și să specificăm definirea cuvintelor-cheie preluate din literatura universală – epoca antică.Scopul materialului didactic rezidă în investigarea paralelă a literaturii române și a celor antice, stabilind influența motivelor mitice în discursul artistic, revitalizarea personajelor, subiectului mitic în contextul culturii române. Suportul de curs relevă importanța culturii uni- versale și rolul personalității creatoare. Totodată, materialul didactic contribuie la dezvoltarea abilităților și competențelor de interpretare a unui text literar revigorat prin adâncimea semantică în timp, la argumentarea și sistematizarea actualizării textului-sursă, ținându-se cont de condițiile ontologice.
  • Thumbnail Image
    Item
    LA PRAGMATIQUE DE LA TRADUCTION (NOTES DE COURS)
    (CEP USM, 2016) Grădinaru, Angela
    Aceste note de curs sunt destinate studenţilor ciclului I Licenţă de la domeniul general de studii Ştiinţe umanistice, specialitatea Limba franceză aplicată şi limba B aplicată şi dezvoltă competenţe prevăzute de curriculumul universitar la disciplina fundamentală Pragmatica traducerii. Aceste note de curs propun studenţilor concepte şi instrumente fundamentale pentru abordarea teoretică şi practică a discursivităţii în traducere. Această perspectivă a cercetării lingvistice facilitează perceperea modurilor de funcţionare a limbii în comunicarea scrisă şi orală şi, de asemenea, înţelegerea efectului produs de discurs în diferite situaţii de comunicare la nivel intralingual şi interlingual. Expunerea temelor reprezintă o sinteză a rezultatelor cercetărilor din domeniul pragmaticii şi al traductologiei, vizând studierea modului de funcţionare a limbii în comunicarea scrisă şi în cea orală la nivel intralingual şi interlingual. Lucrarea are atât un conţinut teoretic, cât şi unul aplicativ. Se insistă pe traducerea limbajului sociopolitic, economic, juridic, literar, oferindu-se o serie de texte pentru analiza lexicală, semantică şi pragmatică din perspectiva traducerii. Sperăm ca aceste note de curs să constituie un suport util pentru cei ce studiază traducerea.
  • Thumbnail Image
    Item
    GRAMATICA ISTORICĂ A LIMBII ROMÂNE: GHID METODIC PENTRU ELABORAREA LUCRULUI INDIVIDUAL
    (CEP USM, 2018) Varzari, Elena
    „Gramatica istorică a limbii române” este o disciplină preocupată de studierea, din perspectivă istorică, a problemelor de fonetică, lexic şi gramatică şi este orientată, special, spre abordarea originii şi evoluţiei unor fapte de limbă văzute în cadrul unor epoci mari. Cursul de gramatică istorică predat la Facultatea de Litere este preconizat pentru studenţii anului I (Licenţă), Specialitatea „Limba şi literatura română”, şi pentru studenţii anului II, Specialitatea „Limba şi literatura română, limba engleză/franceză”.
  • Thumbnail Image
    Item
    LINGVISTICĂ CONTRASTIV-TIPOLOGICĂ : SUPORT DE CURS
    (CEP USM, 2015) Oglindă, Emilia; Sobol, Aliona
    Cursul „Lingvistica contrastiv-tipologică” este axat pe definirea noţiunilor de bază ale lingvisticii contrastiv-tipologice, cu scopul de a forma la studenţi o concepţie argumentată privind domeniul menţio-nat. În suportul de faţă sunt abordate probleme circumscrise lingvisti-cii contrastiv-tipologice, fiind comentate fenomene de ordin structural în diverse limbi.
  • Thumbnail Image
    Item
    LINGVISTICĂ GENERALĂ ŞI ROMANICĂ : SUPORT DE CURS
    (CEP USM, 2015) Oglindă, Emilia
    Cursul „Lingvistica generală şi romanică” are ca obiectiv formu-larea şi aprofundarea conceptelor de bază ale lingvisticii şi formarea la studenţi a unei viziuni de ansamblu asupra limbii ca fenomen social. În suportul de faţă se preconizează comentariul detaliat al unor probleme ce ţin, pe de o parte, de lingvistica generală şi contrastivă, iar, pe de altă parte, de romanistică, fiind relevate multiple aspecte ale idiomurilor romanice.
  • Thumbnail Image
    Item
    DEVELOPING YOUR OWN WRITING STYLE: NOTE DE CURS LA DISCIPLINA STUDII LINGVISTICE
    (CEP USM, 2015) Matei, Tamara
    Misiunea principală a cursului de studii lingvistice o reprezintă dezvoltarea intelectuală, a competenţelor cognitive, aplicativ-practice şi de comunicare a studenţilor, în vederea dobândirii de către aceştia a unei optime calificări profesionale. Acest curs facilitează atât asimilarea de cunoştinţe, cât şi formarea de competenţe şi abilităţi necesare unei reale creşteri intelectuale de natură să le permită absolvenţilor să răspundă cerinţelor pieţei muncii, să dezvolte iniţiative proprii în domeniul lingvisticii. Cursul de studii lingvistice are scopul de a consolida regulile şi reprezentările care stau la baza structurii limbii engleze şi ceea ce acestea dezvăluie despre principiile generale care determină forma şi dezvoltarea acestei limbi. Cursul Developing Your Own Writing Style cuprinde 13 teme și reprezintă o gamă de teme, care, în unele cazuri, aprofundează cunoștințele acumulate anterior (utilizarea corectă a unor părți de vorbire), iar în alte cazuri, introduce câteva teme fundamentale abordate de aceasta disciplina (acordul dintre părțile de propoziție, importanța punctuației, cuvintele și expresiile ce trebuie a fi evitate, dezvoltarea stilului propriu de a scrie etc.). Din necesitatea restrângerii impuse de durata cursului (doar un semestru), selectarea tematicii a ținut cont de criteriul utilității imediate pentru studenții din anul III în perspectiva faptului că aceștia vor fi angajați fie în calitate de profesori, fie în calitate de traducători sau lingviști. Conținutul propriu-zis al unităților de învățare corespunde curriculum-ului disciplinei. Fiecare unitate de învățare constă din prezentarea unui material teoretic urmat de o serie de exerciții orientate spre verificarea cunoașterii, aplicării și integrării materialului învățat conform obiectivelor formulate în curriculum. Divizarea materialului în unități facilitează învățarea graduală și structurată.