2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Thumbnail Image
    Item
    Efectele inteligenței artificiale asupra dreptului la educație
    (CEP USM, 2024) Dragomir, Andreea-Nicoleta
    The paper aims to underscore the necessity for a responsible, ethical, and interdisciplinary approach to Artificial Intelligence (AI) in education, aiming to maximize its benefits while safeguarding fundamental rights and values. It also emphasizes the crucial need for adopting appropriate public policies to plan and govern the integration of AI into the education system. Various aspects related to the impact of AI in education are explored, including the substantial investments made by the European Commission in research and innovation within the realm of digital education. The paper delves into the utilization of data and its analysis to support educational management and the implementation of personalized learning processes. Additionally, it highlights the rights and working conditions of teachers in the era of AI, emphasizing that, despite AI’s supportive role in education, human interaction remains foundational, and the rights and working conditions of teachers must be safeguarded. The rights of children concerning the use of AI in education, along with the necessity for the “right to be forgotten” in the context of data protection in the age of AI, are other noteworthy sections presented in the paper. Lastly, the paper underscores the significance of digital literacy, encompassing not only the ability to use technology but also an understanding of the concepts, skills and ethical dimensions associated with the development and utilization of artificial intelligence.
  • Thumbnail Image
    Item
    CORUPȚIA CA FACTOR DETERMINANT AL ÎNCĂLCĂRII DREPTURILOR OMULUI
    (CEP USM, 2023) Botnaru, Stela; Pozneacova, Veronica
    Corupția reprezintă un fenomen negativ prezent în mai multe sfere ale vieții sociale a Republicii Moldova. În conformitate cu datele statistice prezentate de către CNA, printre cele mai afectate domenii se numără în special sistemul judecătoresc și organele de drept, instituțiile publice centrale și locale, precum și sfera educației și sănătății publice. Prezența sistematică a actelor de corupție afectează direct respectarea drepturilor fundamentale ale omului, precum accesul liber la justiție, dreptul la sănătate și dreptul la educație. În cadrul studiului dat ne propunem să analizăm statutul subiecților care comit acte de corupție, instituțiile în care este prezent acest fenomen, percepția cetățenilor cu privire la impactul actelor de corupție asupra respectării drepturilor omului. Scopul cercetării se rezumă la stabilirea impactului actului de corupție asupra gradului de respectare a drepturilor omului în Republica Moldova prin analiza datelor statistice prezentate de către CNA, Oficiul Avocatului Poporului și ONG.
  • Thumbnail Image
    Item
    MECANISME INTERNAȚIONALE DE GARANTARE A DREPTULUI LA ÎNVĂȚĂTURĂ
    (Tipografia "CentroGrafic" SRL,Cahul, 2015-06-05) Nichita, Rodica
    Human Right to education is governed in - a variety of international documents. Each ONU document on human rights, contains rules which relate to the right to education. Formation of the international law of human rights, based on rules of national law and in particular of constitutional rules, correlation and their interaction are widely described in the literature. As a result of this interaction, the fundamental ideas of the right to education are evolving and the state assumes more and more obligations in education, developing new forms of defense, the right to education.
  • Thumbnail Image
    Item
    EVOLUȚIA ISTORICĂ A DREPTULUI FUNDAMENTAL LA ÎNVĂȚĂTURĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA
    (2017) Nichita, Rodica
    Recunoscând caracterul și evoluția dreptului fundamental la învățătură în baza principiului teritorialității putem menționa că pe teritoriul statului nostru acesta s-a dezvoltat de-a lungul conturării statului de drept. Fiecare om are vocație la instruire și educare, dreptul care configurează această vocație nu poate lipsi din numărul drepturilor fundamentale și din aceste considerente schimbările, care s-au produs în Republica Moldova după proclamarea independenței, duc la elaborarea unei noi politici educaționale și a unui cadru de bază pentru justificarea și promovarea reformei sistemului de învățământ.
  • Thumbnail Image
    Item
    LOCUL DREPTULUI LA ÎNVATĂTURĂ ÎN SISTEMUL DREPTURILOR FUNDAMENALE ALE OMULUI
    (2015) Nichita, Rodica
    Problemele dreptului la învățătură din Republica Moldova capătă o importanță deosebită în contextul reformării sistemului economic și politic, modernizării tuturor sferelor vieții sociale moderne. Pentru a face față provocărilor care stau în fața țării noastre, sunt necesare noi abordări privind conținutul dreptului la învățătură și nivelul de educație și de investiții în „capitalul uman”. Aceasta va contribui la dezvoltarea proceselor inovaționale, din Republica Moldova . Devine evident faptul că o prioritate incontestabilă a procesului de modernizare a țării constă în formarea unui nou sistem de relații în domeniul educației. Un astfel de proiect complex presupune investirea în comun a resurselor financiare și consolidarea efortului uman, al asociațiilor obștești și al statului, în scopul obținerii educației necesare pentru formarea unei personalități integre libere și pregătirea acesteia pentru viața socială. Nucleul noului sistem educațional ar trebui să fie dreptul fundamental la învățătură, stabilit în art.35 din Constituția Republicii Moldova, care necesită să fie supus unui studiu multilateral, în strânsă legătură cu alte drepturi fundamentale ale omului.
  • Thumbnail Image
    Item
    ORGANIZAȚIA NAȚIUNILOR UNITE ȘI DREPTUL LA ÎNVĂȚĂTURĂ
    (2016) Nichita, Rodica
    The fundamental right to education it is provided in a variety of international documents. Each ONU document, dedicated to human rights, contains rules which relate to the right to education. We can say that the right to education has become a compulsory norm and conventional international law. Because of differences present in some countries in the approach to human rights first and second generation, the content of the right to education is sometimes not fully reflected in universal international acts. Overall, international documents determines guarantees free primary education fully ensures protection against discrimination, as well as lay down the duties state in achieving appropriate to individual requirements.
  • Thumbnail Image
    Item
    ЗАЩИТА ПРАВ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ ПОСРЕДСТВОМ БЕЗОПАСНОСТИ ПРОДУКТОВ В УСЛОВИЯХ ЕВРОИНТЕГРАЦИИ
    (2014) Плотник, Олеся
    Одним из направлений потребителей является информировать и просвещать их, который играет важную роль в формировании правовой культуры общества. Таким образом, информация для потребителей и образование является одним из важнейших направлений в защите их прав и не занимают последнее место в формировании общественного образования в правовом поле. Важную роль в информировании и просвещении потребителей играют, конечно, законы и нормативные акты, содержащие положения, касающиеся направлений государственной политики в области защиты прав потребителей. Ключевые слова: потребитель, экономический агент, образование, информация.
  • Thumbnail Image
    Item
    РОЛЬ ИНФОРМИРОВАНИЯ И ПРОСВЕЩЕНИЯ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ
    (2014) Плотник, Олеся
    Одним из направлений защиты прав потребителей является их информирование и просвещение, играющие не последнюю роль в обеспечении правовой грамотности населения. Главная функция в информировании и просвещении потребителей принадлежит, конечно же, законодательным актам, содержащим положения о направлениях политики государства в области защиты прав потребителей.
  • Thumbnail Image
    Item
    STABILIREA DOMICILIULUI COPILULUI DUPĂ DIVORŢUL PĂRINŢILOR
    (2015) Cebotari, Valentina
    Conform datelor statistice, circa 50 la suta din numărul căsătoriilor înregistrate anual încetează prin divorț. Cea mai mare parte a acestor familii sunt familiile cu copii minori. Deși legea dispune că divorțul părinților nu influențează drepturile copiilor minori, în realitate ei sunt cei mai afectați în urma despărțirii părinților lor. Convenția ONU privind drepturile copilului din 1989, în preambul subliniază că familia este unitatea fundamentală a societății și mediul natural pentru creșterea și bunăstarea tuturor membrilor săi, în mod deosebit a copiilor. Studiile din acest domeniu au constatat că, pentru dezvoltarea deplina și armonioasă a personalității copilului, el are nevoie de dragoste și înțelegere în familie. Oriunde este posibil, el trebuie să crească sub grija și răspunderea părinților săi într-o atmosfera de afecțiune și securitate morală și materială, care îi va asigura o dezvoltare fizică normală, spirituală,intelectuală și socială ca el să devină o personalitate.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROIECTAREA EDUCAȚIEI JURIDICE DIGITALE: O NOUĂ MODERNITATE?
    (CEP USM, 2022-03-17) Ciobanu, Rodica
    The issues addressed in this article are oriented towards arguing for the need to reshape the university legal education, starting from the particularities of the current context in which technology and complexity have revealed novel directions of action, research and development, but also new competences. With a slight reference to the challenges posed by the pandemic, it emphasises the future skills that need to be developed through legal education.