2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    Aplicarea acquis-ului în jurisprudența unui stat non-membru al uniunii europene - cazul Republicii Moldova
    (CEP USM, 2024) Pavlovschi, Stanislav
    Aderarea la Uniunea Europeană implică respectarea democrației, drepturilor omului și a valorilor europene, precum și îndeplinirea criteriilor politice, economice și administrative. Consiliul European a aprobat deschiderea negocierilor de aderare cu Republica Moldova în decembrie 2023, iar aceasta trebuie să implementeze reforme extinse și să efectueze modificări ale legislației pentru a se alinia standardelor europene și acquis-ului Uniunii. În acest articol este reflectată și analizată jurisprudența națională dezvoltată de Curtea Constituțională și Curtea Supremă de Justiție în domeniul aplicării dreptului Uniunii Europene și a aderării la valorile acesteia. Deși aplicarea acquis-ului nu era o obligație a statului formal vorbind, având în vedere că nu este, deocamdată, membru al Uniunii Europene, acest fapt denotă, însă, direcția clară de integrare europeană a Republicii Moldova.
  • Thumbnail Image
    Item
    Jurisdicția constituțională privind neutralitatea Republicii Moldova
    (Chișinău, 2023-10-13) Zaporojan, Veaceslav; Zaporojan, Corina
    Neutralitatea în dreptul internațional public, ca regim politico-juridic al statului, prin instituirea antimilitarismului, interdicția de a încheia acorduri de alianțe militare, amestecul în conflictele interstatale și susținerea statelor beligerante în situația actuală a războaielor din Ucraina și Fâșia Gaza direcționează guvernarea, cercetătorii și politicul național la dispute largi asupra statutului constituțional de neutralitate al Republicii Moldova. Calitatea constituțională de stat neutru a Republicii Moldova, politic poate fi prezentată drept obstacol pentru perfecționarea sistemului militar național de apărare sau pentru aderarea la Uniunea Europeană. Juridic, utilizând dreptul internațional și constituțional, în baza Hotărârii Curții Constituționale 14/2017 neutralitatea nu poate fi utilizată drept obstacol în ambele cazuri, iar urmând exemplul altor state neutre, precum Elveția, Finlanda sau Suedia, Republica Moldova nu are nici un impediment în dezvoltarea oricăror domenii al statalității, iar în caz de necesitate neutralitatea poate fi eliminată constituțional cu votul majorității cetățenilor înscriși în listele electorale, în 2023 acest număr necesar de a nu fi mai mic de 1.649.273 de alegători.
  • Thumbnail Image
    Item
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ A REPUBLICII MOLDOVA – GARANT AL SUPREMAŢIEI CONSTITUŢIEI
    (2013) Dabija, Tatiana; Arseni, Alexandru
    Curtea Constituțională a Republicii Moldova – indiscutabil, este organul ce realizează obiectiv jurisdicția constituțională, supunându-se doar Constituției, fiind independentă, în cele din urmă, de puterea legislativă, executivă și judecătorească, asigurând în așa fel realizarea principiului separării puterilor în stat, precum și legătura strânsă dintre stat și cetățean, care formează baza societății, garantând, prin urmare, supremația Constituției întru interpretarea și aplicarea corectă a acesteia. Curtea Constituțională reprezintă un organ constituțional statornic și independent al statului, funcția de bază a căreia constă în controlul constituționalității actelor normative, precum și anularea normelor juridice ce contravin Constituției, asigurând interpretarea corectă a Constituției și garantând supremația acesteia în stat – Constituția fiind legea supremă, fundamentală. Curtea Constituțională activează în baza principiilor independenței, supunându-se doar Constituției, tot ea fiind garantul supremației Constituției (art.134, Constituția Republicii Moldova din 1994), asigurând în așa fel buna funcționare a mecanismului constituțional, punând în valoare prioritatea sa în interiorul statului. Republica Moldova, precum și alte țări posttotalitare (România, Ucraina, Rusia, Polonia, Ungaria etc.), a renunțat la experiența interbelică și a apelat la modelul european al controlului de constituționalitate, încredințat unui organ special, cum este Curtea Constituțională, care asigură controlul constituționalității legilor și garantează supremația Constituției, controlului de constituționalitate fiindu-i supuse nu doar legile, ci și alte acte juridice, cum ar fi: regulamente, hotărâri, dispoziții ale Guvernului, chiar și tratatele internaționale la care Republica Moldova este parte. Curtea Constituțională, pe calea excepției de neconstituționalitate, poate decide asupra constituționalității actelor juridice. Actele normativ-juridice și actele individuale emise de Parlament, Președintele Republicii Moldova și Guvern sunt supuse controlului de constituționalitate, atât pe calea acțiunii directe, cât și a excepției de neconstituționalitate.
  • Thumbnail Image
    Item
    EFECTELE ADOPTĂRII DECIZIEI CURŢII CONSTITUŢIONALE NR. 75/2019 ASUPRA APLICĂRII ART. 335 DIN CODUL PENAL
    (CEP USM, 2021) Bivol, Octavian
    In this article we aim to analyze the effects of the adoption of the Decision of the Constitutional Court no. 75/2019 on the application of art. 335 of the Criminal code. In this context, the application of the criminal law by the subjects empowered with such attributions cannot be carried out by abstraction from the jurisprudence of the Constitutional Court, which, within the limits of its competence, performs the test of constitutionality of the law, as the case may be, in the part concerning quality conditions, predictability of the criminal law, in particular, of the text “of the service situation” from article 335 par. (1) of the Criminal Code. Thus, in the following, we will try to identify the scope of application of the text “of the employment situation”, by referring to the opinions of the doctrinaires and the corresponding normative provisions. Additionally, we will try to opine on the opportunity to regulate exclusively by normative acts the administrative or organizationaleconomic attributions of the persons who manage a commercial, public or other non-state organization or who work for such an organization.
  • Thumbnail Image
    Item
    APARIȚIA ȘI EVOLUȚIA INSTITUȚIEI EXCEPȚIEI DE NECONSTITUȚIONALITATE
    (CEP USM, 2020) Rusu, Ion
    La promulgation et l'application correcte et uniforme dans l’esprit des principes constitutionnels de la loi sont le pylône de l'état de droit. L'institution de l'exception d'inconstitutionnalité représente une procédure d'ouverture par les tribunaux ainsi qu'un instrument de défense des droits et intérêts légitimes des citoyens à l'initiative des parties ou d'office du contrôle de la conformité d'une loi à la constitution. Il s'agit d'une action procédurale utilisée pour protéger les droits et les intérêts des citoyens. La procédure de saisir l’exception d’inconstitutionnalité permet au juge de résoudre les situations, lorsque dans le processus de jugement d'un litige, les parties ou le juge lui-même sont confrontés à une incertitude des règles à appliquer en termes de respect de la Constitution.
  • Thumbnail Image
    Item
    ÎNCĂLCAREA DIN NEGLIJENŢĂ A REGULILOR ŞI METODELOR DE ACORDARE A ASISTENŢEI MEDICALE , PRIVITĂ PRIN PRISMA DECIZIEI CURȚII CONSTITUȚIONALE NR. 44/2018
    (CEP USM, 2019) Stati, Vitalie
    Nu pot fi acceptate mai multe dintre argumentele formulate în Decizia Curții Constituționale nr. 44/2018. În opinia autorului, sintagma „regulilor sau metodelor de acordare a asistenţei medicale” din art.213 CP RM nu corespunde cerințelor de accesibilitate și previzibilitate a legii, deci nu este conformă cu prevederile articolelor 22 și 23 din Constituție. Toate (fără excepție) regulile sau metodele de acordare a asistenţei medicale (în sensul art.213 CP RM) trebuie să corespundă principiului legalității. Fiind o normă penal ă divizată (incompletă; de blanchetă; de trimitere; de referire), art.213 CP RM se poate completa doar printr-o normă juridică. În cazul infracțiunii prevăzute la art.213 CP RM, standardul obiectiv se exprimă în aceea că medicul sau un alt lucrător medical trebuie să acorde asistenţa medicală în corespundere cu regulile sau metodele normative de acordare a acestei asistențe. Lipsa caracterului normativ al regulilor sau metodelor de acordare a asistenței medicale echivalează cu lipsa standardului obiectiv, ceea ce exclude aplicarea art.213 CP RM. Opinia expertului judiciar nu poate compensa în niciun caz lacunele cadrului normativ în domeniul de acordare a asistenţei medicale. Problema privind reglementarea parțială a domeniului medical nu trebuie soluționată pe calea denormativizării art.213 CP RM. Soluția este alta:toate actele care conțin reguli sau metode de acordare a asistenţei medicale (în sensul art.213 CP RM) trebuie aprobate prin ordine ale Ministerului Sănătății, Muncii și Protecţiei Sociale și publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
  • Thumbnail Image
    Item
    INCONSECVENȚA CURȚII CONSTITUȚIONALE CU PRIVIRE LA REGIMUL JURIDIC AL ANALOGILOR SUBSTANŢELOR STUPEFIANTE SAU PSIHOTROPE
    (CEP USM, 2018) Stati, Vitalie
    Considerentele reproduse în Decizia Curții Constituționale nr.43/2018 contravin argumentelor invocate în Adresa către Parlamentul Republicii Moldova inclusă în Hotărârea Curții Constituționale nr.25/2015. Aceasta deschide calea pentru comiterea de abuzuri în activitatea de aplicare a art.217 și 2171 CP RM. În pofida poziției exprimate în Decizia Curții Constituționale nr.43/2018, definiţia din alin.(6) art.1341 CP RM nu este clară, previzibilă şi lipsită de echivoc. Destinatarii legii penale nu pot avea o reprezentare clară asupra dispoziţiilor art.217 și 2171 CP RM (în partea ce se referă la analogi), astfel încât să-şi adapteze conduita şi să prevadă consecinţele ce decurg din nerespectarea acestor norme. Maniera ambiguă de redactare, precum și utilizarea unor sintagme neclare, sunt neconforme cu dispoziția de la alin.(2) art.23 din Constituție. Profitând de lipsa unor repere obiective, inclusiv normative, cei abilitați cu aplicarea legii penale au puterea discreționară să atribuie (în condiții obscure) unei substanțe statutul juridic de analog. Expertul este cel care conferă conținut conceptului de similaritate utilizat în alin.(6) art.1341 CP RM. În alți termeni, expertul este cel care stabilește limitele de aplicare a acestei norme penale. Calificarea oficială de către un expert a unei infracțiuni reprezintă nu altceva decât depășirea atribuțiilor de serviciu, intrând sub incidența art.328 CP RM sau a art.313 din Codul contravențional. În concluzie, stabilirea de către expert a cantității de analogi reprezintă un act de ilegalitate
  • Thumbnail Image
    Item
    EFECTUL EX TUNC AL HOTĂRÂRII CURȚII CONSTITUȚIONALE ÎN MATERIE PENALĂ
    (CEP USM, 2017) Dolea, Igor
    În acest articol este abordată problema retroactivității hotărârii Curții Constituționale în domeniul penalului. Actualitatea este determinată de soluții neunitare propuse în doctrina și jurisprudența Curților Constituționale din țările europene. În acest sens s-a stabilit ca obiectiv identificarea unui model compatibil pentru Republica Moldova, utilizându-se, inclusiv, metoda comparativă. Este analizat efectul hotarârilor Curții Constituționale în raport cu legea penală, precum și efectul retroactiv al legii mat eriale și procesuale. O problemă distinctă abordată ține de respectarea principiului securității raporturilor juridice în cazul aplicării efectului retroactiv al hotărârii Curții Constituționale și revizuirea ca un mecanism procesual de repararea dreptului constituțional afectat. Sunt propuseunele soluții pentru sistemul național de drept.