2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 17
  • Thumbnail Image
    Item
    Quo vadis drepturile omului în Europa?
    (CEP USM, 2024) Balan, Oleg; Dorul, Olga
    În articol se abordează conceptul și evoluția protecției europene a drepturilor omului, având la bază cele trei repere esențiale: natura și conținutul drepturilor fundamentale protejate, cadrul normativ și cadrul instituțional în domeniu. Sunt expuse noi concepte în materia impactului tehnologiilor asupra drepturilor omului în contextul dialogului regional al savanților cu reprezentanții structurilor regionale. Materialul științific conține analiza juridică a principiilor de organizare și funcționare a mecanismelor europene de protecție a drepturilor omului institute în perioada postbelică. Constatările făcute pe marginea fenomenelor juridice analizate vor permite, în cele din urmă, înțelegerea noilor tendințe în procesul de cooperare europeană a statelor în vederea realizării plenare a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului.
  • Thumbnail Image
    Item
    Guvernanţa corporativă în cadrul băncilor şi a instituţiilor financiare din Uniunea Europeană
    (CEP USM, 2024-09-20) Guzun, Adrian
    Importanța bunei guvernanțe corporative în sectorul bancar a câștigat o recunoaștere din ce în ce mai mare în ultimul deceniu, atât în rândul băncilor, cât și al organismelor de reglementare responsabile de supravegherea acestora din Uniunea Europeană. Guvernanța corporativă, care cuprinde structurile, politicile și practicile care guvernează modul în care o bancă sau o instituție financiară este direcționată și controlată, joacă un rol vital în asigurarea sănătății financiare și a stabilității băncilor. Această preocupare nu se limitează la instituțiile listate public, chiar și băncile private din întreaga lume au început să sublinieze importanța unei guvernări solide. Majoritatea actorilor din domeniu au adoptat coduri de guvernanță corporativă individualizate pentru a-și adapta practicile de management la riscurile și mediile operaționale specifice. Această tendință evidențiază recunoașterea tot mai mare că guvernanța nu este doar o chestiune internă pentru bănci, ci una cu implicații mai largi pentru sistemul financiar și stabilitatea economică din cadrul Uniunii Europene.
  • Thumbnail Image
    Item
    Eficientizarea practicilor de arbitraj în Republica Moldova prin alinierea la standardele statelor membre ale UE pentru respectarea drepturilor omului
    (CEP USM, 2024-11-07) Lazăr, Diana
    This paper investigates the enhancement of international arbitration practices in Moldova, focusing on aligning with EU standards to improve human rights observance. It addresses the challenges within Moldova’s arbitration framework, such as legal inconsistencies and enforcement delays, and suggests adopting successful EU countries’ models to advance its legal system. The international efficiency of the international commercial arbitration is a gateway to integrating both, justice and trade sectors of EU. The measures include legal framework improvements as well as interventions fostering capacity building and knowledge around international arbitration. This approach aims to foster a stable and attractive business environment through enhanced transparency, efficiency, and justice accessibility.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ordinea şi Securitatea Publică în contextul integrării europene a Republicii Noldova
    (CEP USM, 2024-11-07) Nichita, Rodica; Griza, Cătălina
    Articolul explorează intersecția dintre securitatea națională, resursele individuale și performanța profesională, analizând provocările și impactul expunerii la evenimente traumatice asupra personalului din acest domeniu. Plecând de la principiile Declarației Franceze a Drepturilor Omului din 1789 și conceptul de ordine publică, textul discută importanța adaptabilității, măiestriei personale și creșterii posttraumatice în contextul angajaților din sectorul securității naționale. Se face referire la Teoria Conservării Resurselor (COR) care subliniază modul în care indivizii își protejează și dezvoltă resursele psihologice pentru a face față stresului și presiunilor specifice acestui domeniu. În plus, articolul examinează parteneriatul strategic dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, subliniind rolul securității publice în procesul de integrare europeană și contribuția la stabilitatea regională.
  • Thumbnail Image
    Item
    Aplicarea acquis-ului în jurisprudența unui stat non-membru al uniunii europene - cazul Republicii Moldova
    (CEP USM, 2024) Pavlovschi, Stanislav
    Aderarea la Uniunea Europeană implică respectarea democrației, drepturilor omului și a valorilor europene, precum și îndeplinirea criteriilor politice, economice și administrative. Consiliul European a aprobat deschiderea negocierilor de aderare cu Republica Moldova în decembrie 2023, iar aceasta trebuie să implementeze reforme extinse și să efectueze modificări ale legislației pentru a se alinia standardelor europene și acquis-ului Uniunii. În acest articol este reflectată și analizată jurisprudența națională dezvoltată de Curtea Constituțională și Curtea Supremă de Justiție în domeniul aplicării dreptului Uniunii Europene și a aderării la valorile acesteia. Deși aplicarea acquis-ului nu era o obligație a statului formal vorbind, având în vedere că nu este, deocamdată, membru al Uniunii Europene, acest fapt denotă, însă, direcția clară de integrare europeană a Republicii Moldova.
  • Thumbnail Image
    Item
    La politique europeenne de voisinage: etude de cas - la Moldavie le partenaire de l'union europeenne
    (2013) Suceveanu, Natalia
    The European Union (EU) is a community of states, based on the principles of freedom, democracy, respect for human rights and rule of law. So far, EU experienced several enlargement stages, within which the accession of new Member States was possible. As a result of the last expansion stage, since the 1st of July 2013, EU has grown to 28 Member States. Despite the debt crises and the difficult years, with unsolved issues within the EU, generally speaking, and within the Monetary Union, particularly, EU remains the most important pole of attraction for its neighbours. This appears to be true based on their persistent attitude concerning the process of European integration. The main reasoning behind the willingness of these states to accede the EU are: free access to EU market, free movement of persons, as well as the possibility to make use of the European legislation devised by the EU institutions. Instead, the Member States acquire more competitiveness in the world market, as EU, in its entirety, will be able to compete with the most important actors of the world economy, such as China, India, Brazil, etc. After the „big-bang” enlargement process of 2004 and 2007, the EU external policy faces a dilemma: how it would be possible to promote the objectives of peace, prosperity and good governance in the neighbour countries, without an enlargement perspective? The European Neighbourhood Policy (ENP) – launched in 2003, applied in 2004, had as an objective to develop a space of prosperity and stability towards the Southern and Eastern neighbours, without the valuable promise of membership. The unique framework was nothing else, but a tool for placing the neighbouring countries in one bunch, re-united and required to share everything, except the European institutions. It was not long before EU acknowledged the need to distinguish between the South and Eastern Partners and the need to establish a different approach for the two, which would allow a better response to their individual needs and ambitions. The Eastern Partnership, as response to the Union for the Mediterranean, launched in 2008 and promoted in 2009 by Poland and Sweden, recognizes a fundamental element for the EU Eastern neighbours: their „Europeanness”. This article is aiming at presenting the Eastern dimension of the ENP, which comprises the states from East (Ukraine, Moldova and Belorussia) and the states from Southern Caucasus (Armenia, Georgia and Azerbaijan), with a particular focus on the Republic of Moldova’s status in its relations with EU. Currently, these states have an important place within the framework of the EU’s international strategy.
  • Thumbnail Image
    Item
    Câteva reflecții în legătură cu soluțiile legale și doctrinare privind retragerea din Uniunea Europeană
    (2016) Suceveanu, Natalia
    The article analyses the legal basis for a Member State to withdraw from the Union, as provided by art.50 of the Treaty on the European Union, considering the UK example. Art.50 allows a Member State of the European Union to notify its intention to withdraw and compels the Union to negotiate with the state in question a withdrawal agreement. The exit process from the EU is not without uncertainty. As art. 50 has never been used by any state, there is no clear framework on the way to proceed with its application. Immediately after the announcement of the referendum results, the heads of the key EU institutions have ruled out any speculation on whether or not art. 50 could be bypassed by some means or other. On the other hand, there are voices saying that art.50 is not the only exit mechanism from the EU, suggesting several alternatives for art. 50. Likewise, art. 50 provides that the withdrawal agreement will set down the arrangements for withdrawal, taking account the framework for its future relationship with EU. It is the last phrase that seemed to raise several complicated discussions regarding the scope of the withdrawal agreement. Regardless of the form and content of the withdrawal agreement, it shall have to be in consonance with EU Treaties, while the Court of Justice of the European Union could be asked to rule on its compatibility with EU primary law.
  • Thumbnail Image
    Item
    Standardele UE in domeniul combaterii discriminării
    (Print-Caro, 2023) Bontea, Oleg
    The 28 member states of the European Union are subject to its primary laws (treaties), legislation and the jurisprudence of the Court of Justice of the European Communities. The European Union has the power to legislate in those areas of competence transferred by member states through treaties that voluntarily limit their sovereign rights. In this study we aimed to carry out an analysis of the most relevant international instruments that regulate the field of combating discrimination in various fields, namely: the European Union Treaty, the Treaty on the Functioning of the European Union, the Charter of Fundamental Rights of the European Union , Racial Equality Directive, Framework Directive, Revised Equal Treatment Directive, Burden of Proof Directive etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    Regimuri juridice europene de protecție a mediului
    (Print-Caro, 2023-03-15) Gugulan, Evghenia; Bejenari, Mihaela
    The protection of the environment is a primary objective not only of a nation but of all humanity, because the damage it causes tends to spread across borders and has no „borders”. Consequently, it has become clear that there is a need to develop an EU regulatory framework for the protection of the environment and its components, to identify effective mechanisms to hold states accountable for preventing environmental damage and, in the event of environmental damage, to establish responsibility at the international level. The international environmental liability has specific characteristics, which are founded on the objective nature of environmental liability. Therefore, in this study the authors propose to carry out a survey of the European regulatory framework for environmental protection, with a particular focus on regulations focusing on environmental liability and environmental protection of the European Union states.
  • Thumbnail Image
    Item
    Standardele UE in domeniul combaterii discriminării
    (Print-Caro, 2023-03-15) Bontea, Oleg
    The 28 member states of the European Union are subject to its primary laws (treaties), legislation and the jurisprudence of the Court of Justice of the European Communities. The European Union has the power to legislate in those areas of competence transferred by member states through treaties that voluntarily limit their sovereign rights. In this study we aimed to carry out an analysis of the most relevant international instruments that regulate the field of combating discrimination in various fields, namely: the European Union Treaty, the Treaty on the Functioning of the European Union, the Charter of Fundamental Rights of the European Union , Racial Equality Directive, Framework Directive, Revised Equal Treatment Directive, Burden of Proof Directive etc.