2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Thumbnail Image
    Item
    Repararea prejudiciului cauzat prin erorile organelor de urmărire penală, procuraturii și ale instanțelor judecătorești. Analiza practicii judiciare, probleme și perspective
    (CEP USM, 2024) Roman, Dumitru
    În procesul penal persoana, scoasă de sub urmărirea penală sau achitată, beneficiază de dreptul la despăgubire din partea statului. Deși acest drept este realizat in baza Legii nr. 1545 din 25.02.1998 privind modul de reparare a prejudiciului cauzat prin acţiunile ilicite ale organelor de urmărire penală, ale procuraturii şi ale instanţelor judecătoreşti, jurisprudența Curții Supreme de Justiție constată temei pentru repararea prejudiciului numai în cazul existenței actului de reabilitare a persoanei acuzate (ordonanța de scoatere de sub urmărire penală sau sentința de achitare). Acțiunile ilicite, indicate în lege, nu determină dreptul la reparație, dar sunt luate în considerație la stabilirea cuantumului prejudiciului. Pentru a exclude interpretarea contradictorie a normelor juridice privind repararea prejudiciului persoanei reabilitate în procesul penal, propunem înlocuirea sintagmei ,, acțiuni ilicite” din Legea nr. 1545 cu lexemul ,, erorile”.
  • Thumbnail Image
    Item
    Particularitățile controlului realizat de către procurorul ierarhic superior la urmărirea penală
    (CEP USM, 2022-03-24) Roman, Dumitru
    The control of the higher hierarchical prosecutor in the criminal investigation has the following features:1) The control of the higher hierarchical prosecutor in the prosecution is carried out ex officio, upon complaint, request or as a result of appeals lodged by the prosecution officer or, as the case may be, by the prosecutor; 2) Compliance with the legal provisions regarding the hierarchy of prosecutors provided in art. 531 par. (1) of the Code of Criminal Procedure; 3) Merging the higher hierarchical prosecutor’s duty to amend, cancel acts of subordinate prosecutors with that of giving written instructions; 4) Examination of complaints, without any limits, regarding the actions, failures to act and acts of the subordinate prosecutors.
  • Thumbnail Image
    Item
    Cauzele erorilor judiciare la faza de judecare
    (2009) Lesnic, Cristina; Roman, Dumitru
    Rendre la justice est une tâche difficile et lourde de conséquences, c’est la raison pour laquelle l’instance judiciaire à qui incombe cette mission, doit présenter le maximum de garanties pour réduir le risque d’erreur. Les conséquences des erreurs judiciaires peuvent être irréversibles. La justice n’a pas d’autres solutions que d’allouer des dommages et intérêts à ses victimes.
  • Thumbnail Image
    Item
    Consecințele nerespectării unor termene în procesul penal
    (CEP USM, 2024) Roman, Dumitru
    For the proper conduct of the criminal proceedings, the absolute majority of procedural deadlines must be relative (recommendatory), otherwise the sanction of forfeiture or nullity is unduly applied. For these reasons, Article 230 of the Criminal Procedure Code is to be supplemented. For the restoration of the omitted term, the existence of general rules, those of Article234(1) of the Criminal Procedure Code, is sufficient, while forfeiture as a sanction to intervene is to be expressly regulated.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂȚILE ȘI PROBLEMELE PROCEDURII DE URMĂRIRE ȘI JUDECARE A UNOR INFRACȚIUNI FLAGRANTE
    (CEP USM, 2023) Roman, Dumitru
    În cazul unor infracțiuni flagrante poate fi aplicată procedura specială, care prevede anumite derogări de la procedura generală. Această procedură specială este una sumară și urgentă. În practică procedura specială de urmărire și judecare a infracțiunilor flagrante se aplică la discreția organului de urmărire penală și a procurorului. Astfel, procedura specială în cazul infracțiunilor flagrante este facultativă. Pentru aplicarea frecventă a procedurii speciale propunem obligația procurorul să dispună prin ordonanță efectuarea urmăririi penale în termen redus și aplicarea dispozițiilor legii privind procedura sumară, dacă la începerea urmăririi penale nu s-a întocmit proces – verbal în condițiile art. 515 C.proc.pen.
  • Thumbnail Image
    Item
    ÎNCETAREA DISCREȚIONARĂ A URMĂRIRII PENALE DE CĂTRE PROCUROR
    (CEP USM, 2022) Roman, Dumitru
    Discretionary termination of criminal proceedings by the prosecutor may be ordered on certain grounds provided by the Articles 54, 55, 56, 57, 58, 59 of the Criminal Code, applying the institution of release from criminal liability. The order for discretionary termination must be based on all the cumulative conditions, provided by criminal and procedural law, with a justified conclusion edified on multiple circumstances favorable for defendant, which sounds like: ,,correction of the person is possible without being subject to criminal liability". Educational measures of restraint, determined by the prosecutor against a minor, are executed by the probation counselor. The fine shall be paid in full within 30 days after the entry into force of the order for the termination of criminal proceedings.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONTROLUL TRANSMITERII SAU PRIMIRII BANILOR, A SERVICIILOR ORI A ALTOR VALORI MATERIALE SAU NEMATERIALE PRETINSE, ACCEPTATE, EXTORCATE SAU OFERITE
    (CEP USM, 2020) Roman, Dumitru
    Controlling the transmission or receipt of money, services or other material or non-material values claimed, accepted, extorted or offered represents a special tactical operation, in the result of which the delivery or receipt of money, services or other material or non-material values is supervised and documented, to the person claiming, accepting, extorting or by the person offering them, as well as to or by their accomplices. The special tactical operation analyzed is ordered and carried out in the case of offenses: 1) passive corruption (art.324 Penal Code ); 2) of influence traffic (art. 326 paragraphs (1), (2) and (3) of the Penal Code); 3) of active corruption (art.325 Penal Code ); 4) buying influence (art. 326 paragraph (11) of the Penal Code); 5) of active corruption and passive corruption at the same time, based on the denunciation of a person, who transmits the goods indirectly; 6) blackmail (art.189 Penal Code ); 7) the illegal circulation of drugs, ethnobotanics or their analogues, for the purpose of alienation (art. 217 1 Penal Code ). The measure in question involves an act of confidential collaboration of a subject involved in criminal acts, under the control of the special investigative body.