2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Relationship between anxiety and glycated hemoglobin in adolescents with type 1 diabetes
    (CEP USM, 2024) Condrea, Victoria
    This study examines the correlations between physiological and psychological parameters in teenagers with type 1 diabetes. Notably, increased HbA1c levels, indicating poorer glycemic control, are significantly associated with heightened general and school-related anxiety. Such anxiety could stem from the daily pressures of disease management and fear of acute complications, particularly in school settings. Older teenagers and those with longer disease duration exhibit less frustration related to success, potentially due to improved coping mechanisms and disease familiarity. Moreover, higher HbA1c is linked to perceived lower physiological robustness. The study also finds that age inversely correlates with anxiety about teacher relationships, suggesting maturation reduces such concerns. These findings underscore the complex interplay between diabetes management, age, and psychological well being in adolescents.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL FACTORILOR SOCIO-FAMILIALI ÎN MANIFESTAREA COMPORTAMENTULUI DEVIANT LA ADOLESCENȚI
    (CEP USM, 2022-11-29) Tarnovschi, Ana; Tuni, Corneliu
    Personalitatea este un sistem bio-psiho-socio-cultural, care se constitue, fundamental, în condiţiile existenţei şi activităţii, începând cu primele etape ale dezvoltării individului. Din punct de vedere psihologic și social, familia este cadrul determinant al formării de trăsături sau structuri în organizarea psihologică a subiectului. Fiecare ne naştem cu un potenţial uman care se valorifică şi se dezvoltă treptat, prin socializare şi asimilarea valorilor şi comportamentelor sub forma unei învăţări continue, atât din familie, cât și din societate.
  • Thumbnail Image
    Item
    MANIFESTAREA SCHEMELOR COGNITIVE DEZADAPTATIVE LA ADOLESCENȚII CU DIABET ZAHARAT DE TIP 1
    (CEP USM, 2022-11-29) Condrea, Victoria
    În acest studiu ne-am propus să determinăm schemele cognitive dezadaptative în rândul adolescenților cu diabet zaharat de tip 1 și am examinat potențialul lor impact pentru indicele masei corporale, vârstă, hemoglobina glicata și durata bolii. Metode. Eșantionul a inclus 132 de adolescenți cu diabet zaharat de tip 1 internați în Institutul Mamei și Copilului (Chișinău, Republica Moldova). Chestionarul Young Schema-Short Form (YSQ-S3R) a fost folosit pentru a evalua schemele cognitive dezadaptative. Rezultate. Datele au arătat că adolescenții cu diabet zaharat de tip 1 au avut scoruri ridicate la o serie de scheme cognitive, inclusiv autosacrificiul, căutarea aprobării/ recunoașterii, standarde nerealiste/hipercriticism și negativitate/ pasivitate. Mai mult, rezultatele au susținut o corelație semnificativă dintre schemele cognitive, indicele de masă corporală, durata bolii și hemoglobina glicata. Concluzii. Profesioniștii din domeniul medical și din domeniul sănătății mintale pot găsi aceste rezultate utile pentru evaluarea, tratamentul și obiectivele de prevenire a diabetului zaharat de tip 1.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проблема насилия подростка в образовательной среде (обзор)
    (CEP USM, 2023) Андреевская, Елена
    В статье описывается социально-психологический феномен, характеризующий регулярное, длительное негативное воздействие в детском коллективе. Это явление называется ,,буллинг» и наиболее распространено в подростковом возрасте. Результаты теоретического анализа характеризуют данное явление и определяют его причины, направлены на выявление позиции подростка в ситуации буллинга, формирование межличностных отношений в группе сверстников, а также проявлений тревожности, агрессивности, значимых связей между позициями, которые подростки занимают в ситуации буллинга, и их личностные характеристики.
  • Thumbnail Image
    Item
    VIOLENCE IN SCHOOLS: DE FINITION AND FACTORS
    (CEP USM, 2014) Shihadi, Nizar
    The subject of violence amongst children and teenagers keeps being raised for discussion times and again, especially in a background of incidents of extrem e violence such as fights, involvement of teenagers in acts of murder, robberies or sexual violence. Natan [15] claims that recently, there are many reports in th e media, on teenager violence in general and on violence in schools in particular. However, the essence of the problem is not necessarily in those extreme cases, but in involvement and daily exposure of teenagers to violence in different levels of severity, such as teasing, cursing, threats, boycotts, vandalism, extortion, pushing and fights.