2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
5 results
Search Results
Item The impact of socially prescribed perfectionism on professional burnout with consideration of gender differences: a study among IT specialists in Moldova(CEP USM, 2024) Muntean, IrinaThis article examines the relationship between socially prescribed perfectionism and professional burnout among IT specialists in Moldova, with a focus on analyzing gender differences in this correlation. The study is based on data collected using standardized surveys, including the Multidimensional Perfectionism Scale by Hewitt and Flett and the Burnout Assessment Tool (BAT). The results confirm the hypothesis that socially prescribed perfectionism significantly correlates with the level of professional burnout. Furthermore, it was found that gender differences influence this relationship, with men showing higher correlation rates between perfectionism and burnout. The article discusses both theoretical and practical aspects of the results, highlighting the need to consider gender differences when developing corporate programs aimed at reducing stress and preventing professional burnout. Recommendations are provided for HR departments of IT companies, emphasizing the importance of creating tailored support programs to reduce perfectionistic expectations and enhance employees’ psychological well-being.Item PARTICULARITĂȚI ALE EPUIZĂRII PROFESIONALE A CADRELOR DIDACTICE DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SPECIAL(CEP USM, 2022-11-29) Croitoriu, NicoletaFrecvența din ce în ce mai mare a persoanelor angajate în câmpul muncii, care suferă de epuizare profesională, justifică atenția acordată acestui fenomen în ultimii ani, atât la nivel științific, cât și la nivelul simțului comun. Considerat a fi o importantă problemă socială și individuală (Maslach, 1993), acest fenomen necesită, pe lângă abordarea teoretică, și o serie de cercetări practice realizate pe cadre didactice din învățământul preuniversitar în vederea prevenirii sau reducerii frecvenței și intensității acestui sindrom. Scopul acestei cercetări rezidă în stabilirea nivelului de epuizare profesională la cadrele didactice care activează în medii educaționale incluzive, identificarea factorilor de risc ai acestui fenomen, studierea relaţiei de interdependenţă cu resursele personale și resursele postului, precum şi determinarea condiţiilor psihologice de diminuare a epuizării profesionale. La această etapă de cercetare eșantionul a întrunit 70 de cadre didactice din instituții educaționale preuniversitare, care își desfășoară activitatea la ciclurile primar, gimnazial și liceal din municipiul Suceava și din județele Suceava, Iași, Neamț. La constituirea eșantionului prin aplicarea metodei randomizării am urmărit să respectăm principiul diversității teritoriale, selectând instituții din localități urbane și rurale cu subiecți (cadre didactice) care lucrează cu elevi cu CES, din învățământul special. Analiza răspunsurilor oferite de subiecți arată că cauzele care obosesc emoțional cadrele didactice implicate în activitatea profesională în învățământul special diferă de la un subiect la altul și sunt într-o creștere semnificativă.Item ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ВЫГОРАНИЕ И ОСОЗНАННОСТЬ У СОТРУДНИКОВ IT СФЕРЫ: СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ(CEP USM, 2024) Мунтян, ИринаIn an era marked by rapid technological advancement and a shift towards flexible work arrangements, the IT industry grapples with unique challenges. This study explores the interesting relationship between professional burnout and the level of mindfulness in IT professionals. Through a survey of 100 IT employees in Moldova, a compelling correlation emerges: heightened mindfulness correlates with lower levels of professional burnout. This revelation underscores the transformative potential of nurturing mindfulness skills in the workplace, presenting a promising avenue to mitigate burnout risks. As the digital sphere undergoes continual transformation, comprehending and harnessing the influence of mindfulness on occupational welfare becomes increasingly vital for sustaining a robust, balanced, and high-performing workforce in the industry. Recognizing the pivotal role of mindfulness in professional well-being sets the stage for a more resilient and adaptive IT sector in this dynamic age of technological progress and evolving work paradigms.Item ОСОБЕННОСТИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ВЫГОРАНИЯ И УВЛЕЧЕННОСТИ РАБОТОЙ У МЕНЕДЖЕРОВ ПО ПРОДАЖАМ(2021) Раку, Жанна; Раку, ЮлияArticolul prezintă și descrie cercetările cu referire la particularitățile arderii pro fesionale și a satisfacției în muncă la managerii de vânzări. Am stabilit experimental că satisfacția în muncă și arderea profesională la managerii de vânzări depinde de vârsta acestora. Un nivel mai ridicat de satisfacție în muncă îl întâlnim la tinerii până la 35 de ani, în timp ce la managerii de vânzări cu vârsta peste 35 de ani nivelul satisfacției în muncă scade. În același timp, evidențiem rezultate distincte pentru arderea profesională. Nivelul ridicat de ardere profesională prevalează la managerii de vânzări peste 35 de ani comparativ cu cei până la 35 de ani.Item SIGURANȚA PSIHOLOGICĂ CA MODALITATE DE PREVENIRE A EPUIZĂRII PROFESIONALE ȘI STIMULARE A IMPLICĂRII ÎN MUNCĂ(CEP USM, 2023) Croitoriu, NicoletaSiguranța psihologică la locul de muncă se referă la percepția angajaților de a fi în siguranță în ceea ce privește exprimarea de sine, asumarea riscurilor și dezvăluirea vulnerabilităților. Acest sentiment de siguranță permite angajaților să se simtă confortabil în a-și exprima ideile, să își asume responsabilități și să învețe din greșeli fără teama de consecințe negative asupra imaginii lor sau a carierei lor. Profesia de pedagog este considerată muncă emoțională, care presupune un consum mare de energie psihonervoasă, de aceea siguranța psihologică este absolut necesară pentru a putea preveni epuizarea profesională și a stimula implicarea în muncă. Scopul articolului este de a scoate în evidență valențele siguranței psihologice pentru a crește implicarea în muncă și a diminua epuizarea profesională. Este necesar ca angajații din diverse medii profesionale și, în special, cel educațional să simptă un grad înalt de securitate profesionlă, dedicație și conectare continuă la obiectivele profesionale, să își pună la dispoziție resursele și energia pentru a atinge performanțe înalte. De asemenea, e necesar ca instituțiile/ organizațiile să cunoască barierele cu care se confruntă în crearea unui loc de muncă sigur din punct de vedere psihologic și strategiile pe care le pot folosi pentru a promova siguranța psihologică și a stimula implicarea angajaților și a preveni epuizarea profesională.