2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPLEMENTAREA STRATEGIEI DE INTERVENȚIE PSIHOLOGICĂ PRIN METODE DE RELAXARE ÎN GESTIONAREA NIVELULUI PERCEPUT DE STRES LA ADOLESCENȚII SPORTIVI ÎN PERIOADA PRECOMPETIȚIONALĂ
    (CEP USM, 2022-11-29) Glavan, Aurelia; Nicolescu, Alexandra-Cristina
    În cadrul acestui studiu au fost identificate caracteristicile psihologice ale sportivilor adolescenți necesare pentru controlul stresului și pentru atingerea performanței sportive, stabilite nivelurile de manifestare a stresului, a anxietății și a stimei de sine la adolescenții sportivi în perioada precompetițională, descrise particularitățile psihologice ale manifestării și gestionării nivelului de stres la adolescenții sportivi. S-a demonstrat științific că nivelul ridicat de stres în perioada precompetițională poate fi diminuat prin implementarea Programului de intervenție psihologică prin tehnici de relaxare pentru diminuarea stresului perceput al sportivilor adolescenți în pregătirea precompetițională. Implementarea strategiei de intervenție psihologică prin metode de relaxare în gestionarea nivelului perceput de stres și anxietate și creșterea nivelului stimei de sine la adolescenții sportivi în perioada precompetițională a favorizat diminuarea stresului perceput.
  • Thumbnail Image
    Item
    RELAȚIA DINTRE CLIMATUL ORGANIZAȚIONAL ȘI SATISFACȚIA ÎN MUNCĂ LA ANGAJAȚII DE DIFERITE CATEGORII PROFESIONALE
    (CEP USM, 2022-11-29) Vasilache, Dorina; Susanu, Mihai Claudiu
    Angajații reprezintă coloana vertebrală sau elementul central al succesului oricărei organizații. Putem vorbi de un echilibru dinamic și în perpetuă mișcare unde angajatorul trebuie cu pricepere și dedicare să îl medieze în mod constant. Astfel, atât angajatul, cât și angajatorul pentru care lucrează, trebuie să depună eforturi pentru creșterea reciprocă, pentru progres. O organizație este echilibrată numai dacă angajații săi nu sunt deloc preocupați de căutarea unui alt loc de muncă, sunt axați pe performanța maximă în cadrul organizației și sunt motivați pentru creșterea rolului lor personal în cadrul organizației. Acest deziderat se obține atunci când managerii alocă cât mai multe resurse pentru a le crea climat favorabil și satisfacție profesională garantată.
  • Thumbnail Image
    Item
    THE INFLUENCE OF MOTOR AND COMMUNICATION SKILLS ON TRANFER ACTIVITY TECHNIQUES OF STUDENTS WITH AUTISM AND AUTISTIC SPECTRUM DISORDER
    (CEP USM, 2022-11-29) Anțibor, Ludmila; Gurcova, Maria
    According to the statistics, the number of children with autistic disorder is increasing every year around the world, while the majority of diagnosed children with autism have pronounced motor impairment as the most characteristic feature of a motor disorder associated with autistic spectrum disorder. Postmodern approaches to the system of training and education of students with autistic disorder emphasize the importance of developing motor sphere and motor skills in the performance of activities by students with autism and autistic spectrum disorder, their personal active participation or functioning in society, self-regulation, increasing learning abilities and skills, which encourages the ability to achieve the goals of harmonious development mainly during the period of schooling and inclusive or special education.
  • Thumbnail Image
    Item
    STUDIUL ASPECTELOR MOTIVAȚIONALE ALE PRACTICĂRII ÎNOTULUI ȘI OBȚINEREA PERFORMANȚELOR SPORTIVE LA VÂRSTA DE 9-10 ANI
    (CEP USM, 2024) Petre, Dan Ionuț; Rîșneac, Boris
    In this article we will present the results of a study on the motivational factors of swimming in children aged between 9-10 years. The research methods are: analysis of specialized literature, observation, statistical-mathematical methods, test method, Studying the motivation for swimming Test, adapted from N. Luskanova, consisting of 8 questions, sociological survey. The main motivating factors identified are the desire to learn to swim, health, relaxation and relaxation, competition, socialization, these were mentioned by both children and parents. On the other hand, the aspects that can contribute to achieving sports performance are effort and perseverance, swimming skills, self-confidence, training quality, parental support, effort, perseverance. Motivation plays an essential role in the general development of children between the ages of 9 and 10, but also in the development of sports skills in children of this age. When they are motivated to improve their swimming skills, they will be more willing to invest time and effort in regulated training and practice. This can lead to faster progression in what checks technique and performance in the water.
  • Thumbnail Image
    Item
    КОМПЛЕКСНОЕ ПСИХОПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ПО ОБУЧЕНИЮ ДВИГАТЕЛЬНОМУ НАВЫКУ (ПРАКСИСУ) И КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ ВЫПОЛНЕНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ДЕТЬМИ С АУТИЗМОМ
    (CEP USM, 2021) Гуркова, Мария
    The study of the comprehensive psychopedagogical support of children with autism, and their adaptation to the educational process, as well as the participation of a multidisciplinary group of specialists and parents to support this process of inclusion, is fundamental. Multidisciplinary involvement children diagnosed with autism would be effective in increasing these students' appropriate performance on schoolwork tasks and reducing disruptive behavior in full inclusion classrooms. Following the intervention, both appropriate funсtional praxes like schoolwork performance and social performance by the children with autism were within the range of the typical children in the classroom. Children with autism can benefit from participation in inclusive classrooms and group orientated involvement, environment, and many experts assert that inclusion is a civil right and is responsible for nurturing appropriate social development and this is the crucial and the most important is that the developed criterion for assessing the performance of activities by children with autism and their functional development has not yet been developed at the national level in Moldova. However, most children require specialized supports to experience success in particular educational context.
  • Thumbnail Image
    Item
    CADRUL METODOLOGIC DE DEZVOLTARE A MOTIVAŢIEI PENTRU AUTOFORMARE LA CADRELE DIDACTICE
    (CEP USM, 2019) Eremei-Berezovschi, Ana
    Implementarea de schimbări în sistemul educațional, în acord cu documentele europene, care definesc competenţa ca rezultat al învăţării, reprezintă noi provocări pentru cariera didactică. Prin determinarea de noi atribuţii şi noi competenţe în proiectarea şi desfăşurarea activităţilor de predare-învaţare-evaluare, cadrele didactice solicită satisfacerea anumitor necesități dezvoltând astfel motivația pentru autoformare. Cadrul metodologic al dezvoltării motivației pentru autoformare la cadrele didactice conduce la dezvoltarea unor noi abordări în ceea ce priveşte competenţele în predare, abordări care se centrează pe cunoştinţele şi competenţele necesare pentru a face faţă schimbărilor în sistemul educațional.
  • Thumbnail Image
    Item
    SCHIMB DE EXPERIENTA SI BUNE PRACTICI PRIVIND EDUCATIA FINLANDEZA, CENTRATA PE PROFESOR SI PE ELEV
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Goraș-Postică, Viorica
    În articol se analizează rezultatele unei vizite de studiu în Finlanda, întreprinse recent de un grup de manageri şi profesori, pentru a cunoaşte în detalii sistemul educaţional şi contextul în care acesta s-a dezvoltat şi a atins performanţe remarcabile. Se prezintă mai multe priorităţi politice vizavi de educaţie şi de centrarea ei pe elev şi pe profesor, deopotrivă. De asemenea, se scot în evidenţă diverse practici pozitive, relevante pentru îmbunătăţirea învăţământului din Republica Moldova, la etapa actuală.
  • Thumbnail Image
    Item
    PREGĂTIREA STUDENŢILOR ÎN VEDEREA FORMĂRII COMPETENŢEI DE CONSILIERE PSIHOPEDAGOGICĂ
    (CEP USM, 2016) Pascaru-Goncear, Valeria
    Experienţa mai multor ţări indică asupra faptului că introducerea activităţilor de consiliere psihopedagogică realizate de profesori sau grupuri de profesori, specialişti în depăşirea şi rezolvarea problemelor educaţionale, nu doar facilitează activitatea cadrelor didactice, dar şi îmbunătăţeşte procesul instructiv-educativ. Deoarece consilierea psihopedagogică este realizată în special de către cadrele didactice în şcoală, în scopul asigurării unui nivel optim al procesului de pregătire al studenţilor, viitoare cadre didactice, competente a desf ăşura activităţi de consiliere psihopedagogică, instituţiile de învăţământ superior propun programe şi activităţi multidimensionale. Formarea studenţilor este un proces prin care se asigură calitatea educaţiei, pe parcursul căruia candidaţii dobândesc cunoştinţe teoretice şi îşi formează abilităţi practice necesare desfăşurării activităţii lor. Însă, oricât de multe cunoştinţe în domeniu ar avea studentul, dacă el nu dispune de abilităţi practice de soluţionare optima a problemelor de învăţare, calitatea şi eficienţa muncii acestuia lasă de dorit. Deci, transpunerea în practică a cunoştinţelor de specialitate ţine de calităţile personale ale individului. Aceste calităţi capătăcontururi şi se structurează într-un stil specific în procesul de formare/dezvoltare a competenţei de consiliere psihopedagogică .