2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
6 results
Search Results
Item Valorizing the interactions between literature and music from a didactic perspective: a theoretical-methodological approach(CEP USM, 2024) Sângeap, Nadia-MihaelaThis article focuses on the interaction between music and literature, which contributes to the formation of the child’s personality and aesthetic taste, to the development of the child’s aesthetic sense and literary-artistic competence, to the appreciation of beauty and quality in art. The theories of researchers in the field are analyzed, as well as the transdisciplinary approach to these two arts in middle school lessons. At the same time, the interactive teaching of literature and music is capitalized on, through the interaction of the methods used, which leads to the formation of the artistic-aesthetic culture of high school students during lessons.Item Dezvoltarea interesului pentru învățare prin interdisciplinaritate la elevii claselor primare(CEP USM, 2023) Avram, Alina-IonelaDin punct de vedere curricular, integrarea disciplinelor stabilește relații clare și corecte între cunoștințe, competențe, atitudini, valori, cunoștințe. Toate acestea aparțin disciplinelor școlare diferite. Abordarea interdisciplinară pune în valoare stimularea predării conținuturilor, ajută metodele și strategiile alese în rezolvarea de probleme și contribuie la formarea competențelor transversale, transdisciplinare, cheie și integrate. Prin interdisciplinaritate, elevii își dezvoltă interesul pentru învățare, iar metodele activ-participative plasează pe copii în centrul activității de învățare. Cel mai puternic argument care sprijină domeniul interdisciplinarității este dat de imaginea integrată a lucrurilor și de faptul că, în același timp, sunt analizate separat. Prin interdisciplinaritate se formează corelații între diferite conținuturi și armonizează fragmente din cadrul diferitelor obiecte de studiu în rezolvarea de probleme. Interdisciplinaritatea se realizează, pe orizontală, între conținuturi și competențe ale disciplinei la același nivel de studiu și, de asemenea, pe verticală, între conținuturi și competențe de la diferite niveluri de studiu.Item Promovarea instruirii prin cercetare în curriculum la chimie în baza conceptului STEAM(CEP USM, 2023) Cazacioc, Nadejda; Rotari, Veronica; Coropceanu, EduardStudiul include analiza Curriculum-ului modernizat în 2019 la Chimie. Sunt anlizate elementele cercetării în curriculum și ponderea lor în raport cu numărul total de ore per clasă și ciclu de studii. Totodată, este cercetat rolul profesorului în corelarea obiectivelor evaluării care au rolul de a forma la elevi competențe proprii și de a-i orienta spre succes, ceea ce denotă calitatea procesului instructiv-educativ. Acesta depinde de nivelul formării profesionale și mijloacele de predare care le-ar trezi interes pentru studii conștiente elevilor și totodată să-i pregătească pentru viață.Item The study of variable stars with in extracurricular astronomy activities(CEP USM, 2024) Tercu, Jan-OvidiuThis paper presents the impact of extracurricular astronomy activities, with a special focus on the study of variable stars, on the development of students’ investigative competence. Involving 55 students from grades VI-XII in the Republic of Moldova, the extracurricular activities combined theory with practice, using modern technologies for astronomical observations and data analysis. The students were introduced to the use of astronomical equipment and software necessary for conducting detailed analyses of variable stars. The results showed a significant improvement in understanding and applying scientific concepts, as well as an increase in digital skills and critical thinking. The article highlights the value of interdisciplinarity and innovative approaches in scientific education, providing a valuable model for enhancing educational programs through practical activities and direct interactions with scientific phenomena.Item CURRICULUMUL EDUCAȚIONAL INTEGRAT: CONCEPT ȘI PERSPECTIVELE INTEGRALITĂȚII(CEP USM, 2024) Guțu, Vladimir; Velișco, NadejdaConceptul de curriculum integrat în ultimul timp a devenit unul discutabil dar și actual. Deși există mai multe abordări și teorii cu privire la curriculum-ul integrat, problema conceptualizării acestui fenomen rămâne una la ordinea de zi. Articolul dat vine să elucideze unele aspecte ale conceptului „curriculum-ul integrat”. Primul obstacol în conceptualizarea curriculum-ului integrat ține de diversitatea chiar și de ambiguitatea abordărilor a curriculum-ului educațional în genere. În acest caz apare întrebarea, ce integrăm? Curriculum-ul − paradigmă, curriculum-ul − finalitate, curriculum-ul − concept, curriculum-ul − proces, curriculum-ul − sistem de produse, sau integrăm numai unele elemente de construcție curriculară etc.? Accentul se pune pe analiza abordărilor teoretice ale conceptului de curriculum și de curriculum-ul integrat, dar și pe analiza tendințelor în cercetarea curriculară a fenomenului enunțat. Totodată se descriu unele perspective ale integrării curriculare în cadrul unei discipline (integrate și/sau integre) și în cadrul a mai multor discipline.Item COMPETENȚE INVESTIGAȚIONALE ÎN ȘCOLI: CUM ABORDAREA INTERDISCIPLINARĂ FACE DIFERENȚA(CEP USM, 2024) Sîrbu, IrinaThis article delves into the intricate process of developing investigational competencies in students within the realm of interdisciplinary education. It systematically explores how this pedagogical approach significantly enhances critical thinking, information analysis, and problem-solving skills among students. The research relies on a robust foundation of prior scholarly investigations and reliable sources, including official educational data. The results underscore the pivotal role of interdisciplinary education in nurturing students’ investigative capabilities, equipping them to effectively address the ever-evolving challenges of contemporary society. In essence, this summary succinctly outlines the research objectives, methodology, and the substantial impact of interdisciplinary educational strategies in elevating the overall quality of education.