2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL DISCURSULUI CIVIC ÎN EDUCAȚIA PENTRU SOCIETATE
    (CEP USM, 2020) Dodul, Dumitru
    Marcând aproape decisiv ştiințele socio-umane, rolul discursului civic în educația pentru societate este un subiect amplu, dezbătut şi supus permanent re/conceptualizării. Trăim într-o realitate în care pandemia a afectat semnificativ comunitatea umană sub aspect economic, social politic şi cultural, agravând inegalitățile sociale, inclusiv în sistemul educațional. Această situație a creat bariere pentru participarea la procesul educațional, în primul rând, a persoanelor din categoriile sociale dezavantajate, ținând cont de faptul că şcoala reprezintă în același timp spațiul pentru educaţie academică, cât şi cadru pentru învăţarea abilităților sociale, emoţionale, de cooperare şi sprijin social. Atunci când majoritatea activităților didactice au fost transferate în mediul online este necesar să abordăm şi problema an/alfabetismului, a educației digitale, dar și avantajele digitalizării administrației publice. Devine imperativ valorificarea posibilităților instituțiilor din comunitate, utilizarea rațională a tehnologiilor de învățare online și implicarea imparțială a mijloacelor mass-media în reflectarea problemelor existente, acestea fiind o oportunitate pentru situațiile de criză. În acest context complex, reafirmăm rolul societății civile, prin însăși raţiunea propriei existenţe, care exprimă viziuni și deziderate cu referire la politicile publice, la legi și ordonanțe de urgență – viziuni exprimate, în unele cazuri, prin critica forțelor politice de la putere. Situaţii în care doar societatea democratică garantează libertatea de exprimare – unul dintre principiile care asigură/motivează implicarea cetățenilor în viața comunității.
  • Thumbnail Image
    Item
    GÂNDIREA CRITICĂ CA INSTRUMENT NECESAR ÎN JUDECAREA ŞI DISTINCŢIA FENOMENULUI DE FAKE NEWS
    (CEP USM, 2022) Stan, Roberto Ştefan
    Eseul va conţine o încercare de definire a ceea ce înseamnă gândirea critică, dar evitând orice fel de definiţie fixă, dat fiind faptul că înglobează o sumă de factori şi condiţii, astfel că o definiţie frustă nu ar face decât să îi nege esenţa, şi anume, aceea de gândire liberă. De asemenea, eseul va conţine şi modul în care gândirea critică îşi găseşte utilitatea practică acum, poate mai mult ca niciodată, având în vedere torentul de informaţii şi ştiri cu care suntem asaltaţi. Intenţia acestui eseu este de a prezenta un mod mai puţin ignorant şi distructiv de raportare la informaţiile din media şi nu numai.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONSOLIDAREA IDENTITĂŢII EUROPENE PRIN EDUCAŢIE ŞI CULTURĂ
    (Print-Caro, 2023) Roşca, Simion
    Ideea de identitate europeană revine din ce în ce mai frecvent în discursurile politice şi în mass media. Mai mult, se construiesc şi se finanţează programe atât la nivel regional, cât şi la nivel european, pentru a construi o identitate europeană, care să îmbine în mod armonios identităţile naţionale ale statelor membre. Îndeosebi astăzi se pune accent pe consolidarea identității europene prin educaţie şi cultură. Subiectul acesta a devenit prioritar pe ordinea de zi a Uniunii Europene, din 2017, când Comisia Europeană a prezentat comunicarea, către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi social european şi Comitetul Regiunilor cu titlul sugestiv Consolidarea identității europene prin educație și cultură, care reprezintă contribuția Comisiei Europene la reuniunea liderilor din 17 noiembrie de la Göteborg. În acest studiu se va efectua o analiză despre importanţa acestui document şi acţiunile care au urmat şi, îndeosebi, urmează să deruleze în UE şi în imediata vecinătate.
  • Thumbnail Image
    Item
    INFLUENŢA MOTIVAŢIEI ASUPRA CERERII DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL STUDIILOR DE MASTERAT
    (CEP USM, 2013) Dandara, Otilia; Donos, Corina
  • Thumbnail Image
    Item
    CARACTERUL PROSPECTIV AL EDUCAŢIEI: ABORDARE DIN PERSPECTIVĂ ISTORICĂ
    (CEP USM, 2010) Lungu, Viorelia
    It is undisputed that the educational system through its aspects preparing the personality and guiding her to the future. Focusing on the character education has been shown prospectively since antiquity, although it was not a direct focus, the literature proves this. So we decided to approach prospective nature of education in historical perspective, highlighting the epoch to epoch, the increasing focus of the prospective nature of education.
  • Thumbnail Image
    Item
    SCHIMBAREA ŞI DEZVOLTAREA ÎN EDUCAŢIE
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2017) Chicu, Valentina
    În opinia publică specializată şi nespecializată, educaţia are nevoie de salvare, iar schimbarea este cea care o poate salva. Examinăm câteva exemple de transformări implementate recent în învățământul din Republica Moldova şi ajungem la concluzia că schimbarea va avea efect numai cu participarea activă şi bine informată a tuturor celor vizaţi de aceste reforme
  • Thumbnail Image
    Item
    SCHIMB DE EXPERIENTA SI BUNE PRACTICI PRIVIND EDUCATIA FINLANDEZA, CENTRATA PE PROFESOR SI PE ELEV
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Goraș-Postică, Viorica
    În articol se analizează rezultatele unei vizite de studiu în Finlanda, întreprinse recent de un grup de manageri şi profesori, pentru a cunoaşte în detalii sistemul educaţional şi contextul în care acesta s-a dezvoltat şi a atins performanţe remarcabile. Se prezintă mai multe priorităţi politice vizavi de educaţie şi de centrarea ei pe elev şi pe profesor, deopotrivă. De asemenea, se scot în evidenţă diverse practici pozitive, relevante pentru îmbunătăţirea învăţământului din Republica Moldova, la etapa actuală.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIMENSIUNI INTERCULTURALE IN CONTEXT EDUCATIONAL POLONEZ
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Goraș-Postică, Viorica
    Articolul este un studiu eseistic asupra rezultatelor observării, studiilor de caz şi cercetării literaturii de specialitate, în cadrul celei de a XII-a ediţie a şcolii de vară de la Universitatea ”Elena Grzegorzewska” din Varşovia, iniţiată şi coordonată de Catedra UNESCO ”Janusz Korczak”, în baza unui proiect UNESCO. Tematica cercetărilor prezentate şi discutate, precum şi a activităţilor de instruire este legată de asigurarea egalităţii de gen şi a egalităţii copiilor prin discursul liberal şi conservativ, cu implicaţii sociale şi lingvistice. Referinţele specifice la bunele practici şcolare din contextul actual polonez, dar şi la problemele cu care se confruntă cercetarea pedagogică, provoacă cititorul să descopere unele aspecte problematice şi să îşi extindă orizontul şi perspectivele de abordare a subiectelor analizate de autoare.
  • Thumbnail Image
    Item
    ANTREPRENORIATUL SOCIAL: O ABORDARE UMANA PE CALEA DEZVOLTARII DURABILE
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Ionescu, Ala
    Dezvoltarea durabilă este un subiect pe larg dezbătut de majoritatea statelor lumii, care doresc să îşi unifice forţele întru asigurarea unui viitor prosper pentru generaţiile ce urmează. Dezvoltarea durabilă abordează conceptul calităţii vieţii în complexitate, sub aspect economic, social şi de mediu, promovând ideea echilibrului între trei piloni: dezvoltarea economică, echitatea socială şi conservarea mediului înconjurător. Articolul dat analizează obiectivele dezvoltării durabile şi antreprenoriatul social ca instrumente de integrare a celor trei piloni, accentul fiind pus pe om şi pe misiunea sa socială
  • Thumbnail Image
    Item
    TO GROW AND DEVELOP AS A HUMAN BEING": PERCEPTIONS AND POSITIONS OF DANCE TEACHERS TOWARDS THE CONTRIBUTION OF DANCE EDUCATION TO PUPILS AS PART OF THE FORMAL CURRICULUM AT SCHOOL
    (CEP USM, 2014) Perlshtein, Talia
    This paper deals with perceptions and positions of observant dance teachers towards the contribution of dance education to pupils as part of the formal curriculum at school. The research tool is interviews that were analyzed according to the grounded theory approach [11], accompanied by Brinson's model [2]. It was found that the main theme that emerges from the interviews is that dance education contributes to the personal and social growth of the pupil. This research is pioneering in the field.