2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
3 results
Search Results
Item ROLUL EDUCAȚIEI MORALE: COMUNISM VERSUS DEMOCRAȚIE(CEP USM, 2022) Belu, ElizaÎn România, comunismul a început odată cu câștigarea puterii la 23 August 1944, prin eliminarea oponenților, în acord cu strategia lui Stalin, și cu sprijinul trupelor sovietice. După abdicarea Regelui Mihai I, în 30 decembrie 1947, România devine republică populară. Partidul a urmat modelul sovietic organizând totul în planuri cincinale, iar industrializarea a implicat mutarea forței de muncă de la țară spre orașe, cazați în blocuri cu apartamente mici și depunând efort pentru urbanizare; în mod implicit, crește nivelul de școlarizare și nivelul de pregătire profesională. Începând cu anii ”80, austeritatea a marcat niveluri alarmante, datorită dorinței președintelui de a plăti datoria externă. Acesta este adevărul despre comunismul din România. În ce privește binele din comunism, nu s-a prea simțit. Pesemne, l-au simțit cei care au ocupat poziții în sistem, dar majoritatea cetățenilor, ca mine și familia mea, nu au simțit vreun bine în acea perioadă. De aici, nevoia de educație, nu numai morală, dar și istorică, pentru ca elevii și tinerii de azi să prețuiască societatea democratică în care trăiesc.Item MODALITĂȚI DE VALORIFICARE A NOILOR EDUCAȚII ÎN CONTEXTUL EUROPENIZĂRII(Print-Caro, 2023) Covali, VioletaEuropenizarea este un proces complex, prin care statele europene își aliniază politicile, normele și instituțiile la cele promovate de Uniunea Europeană (UE). Acest proces are ca scop consolidarea coope rării și integrării europene, creând o Europă mai unită și mai puternică. În acest context, educația joacă un rol fundamental, deoarece contribuie semnificativ la atingerea obiectivelor europenizării. Educaţia în spiritul valorilor europene urmăreşte: dobândirea identită ţii europene în consonanţă cu identitatea naţională şi etnică; exercitarea drepturilor ca viitori cetăţeni europeni; asumarea obligaţiilor ca viitori cetăţeni europeni; modelarea conştiinţei şi a condiţiei individuale şi comunitare în sensul perceperii şi asumării valorilor europene; dezvoltarea sentimentului de apartenenţă la cultura şi civilizaţia europeană, în deplin respect faţă de culturile şi civilizaţiile neeuropene. Scopul educaţiei în spiritul valorilor europene este de a conştientiza identitatea europeană în concordanţă cu identitatea naţională. Educaţia umanistă promovează ideea încrederii în valoarea omului, în capacitatea de perfecţionare, în demnitatea lui atât la nivel individual, cât şi la nivel social. Noile educații reprezintă un instrument valoros în promovarea europenizării. Educația interculturală consolidează coeziunea și cetățenia europeană, EDD sensibilizează cetățenii cu privire la problemele globale, iar educația digitală pregătește o forță de muncă competitivă și conștientă de securitatea digitală. Prin implementarea eficientă a acestor educații, UE poate avansa în direcția unei Europe mai unite, responsabile și pregătite pentru viitor.Item APORTUL EDUCAȚIEI ETNOIDENTITARE ÎN FORMAREA ORIENTĂRILOR AXIOLOGICE LA ELEVII DE LICEU(CEP USM, 2022) Ciobanu, Mona-Lisa-ȘtefaniaÎn prezentul articol ne propunem să argumentăm importanța educației etnoidentitare a elevilor de liceu, din România și din Republica Moldova, în contextul societății contemporane, pornind de la premisa comunității de istorie, limbă, cultură și destin al românilor de pe cele două maluri ale Prutului. Realizată, prioritar, în perimetrul școlar, prin predarea unor dis- cipline umaniste, precum istoria, limba și literatura română, religia, psihologia ș.a., educația etnoidentitară reprezintă – în actualul context istoric și geopolitic, plin de incertitudini și riscuri – principalul fundament al renașterii neamului ro- mânesc. Responsabilități majore în direcția educației naționale revin, deopotrivă, școlii și familiei, ambele fiind chemate să îngrijească cu atenție sufletul copiilor și al adolescenților în vederea îmbinării armonioase a identității personale și a celei naționale. Educația națională, umanistă și democratică, are ca ideal dezvoltarea personalității libere, creatoare, cu apartenență la cultura europeană și la cea planetară.