2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
11 results
Search Results
Item School as a space for creative thinking(CEP USM, 2024) Tolstaia, SvetlanaCreative thinking is considered to be one of the key skills of the 21st century. The problem of developing creative abilities of schoolchildren is the basis, the foundation of the learning process, is an ‘eternal’ pedagogical problem, which does not lose its relevance over time, requiring constant, close attention and further development. The article presents a theoretical review of the problem of creativity, describes the goals and pedagogical conditions of creativity development in schoolchildren, suggests some directions of modernisation of the educational process and curriculum in order to create conditions for the development of creative thinking.Item Factorial structure of the creative self short scale: a population study of high school students in Romania(CEP USM, 2024) Pandelica, MirelaCreative self-efficacy has become one of the most relevant constructs in education, being correlated with selfmotivation, increased personal competence of students, creative performance, and their overall ability to produce creative work. A sense of creative self-efficacy and its application in a variety of circumstances can have an impact on students’ work at school as well as beyond the educational environment. The present study south to translate the Short Scale of Creative Self (SCSS) into Romanian and to evaluate its psychometric properties. SCSS is an instrument capable of assessing students’ creative self-efficacy and its development, an approach of interest in the educational environment, not only for students but also for parents, teachers, educational counselors, and educational policymakers focused on developing programs and interventions to cultivate and harness creative potential.Item TEORIA ȘI METODOLOGIA GENERALĂ A CREATIVITĂȚII(CEP USM, 2020) Botezatu, LiubaDin punct de vedere al viziunii vibraționist-interferenționiste insistăm pe o comunicare deschisă a autoarei (L.B.) cu figuri proeminente ale timpului istoric, ale timpului prezent, ale celui viitorologic în remarcă continuativă, dinspre autenticitate înspre universalitate și dinspre universalitate înspre autenticitate. Continuitatea fiind reprezentată prin plusarea la opt teorii ale creativității prea bine cunoscute (teoria psihanalitică a creativităţii, teoria gestaltistӑ a creativitӑții, teoria behavioristӑ a creativitӑții, teoria cognitivӑ a creativitӑții, teoria umanistă a creativităţii, teoria asociaționistă a creativităţii, teoria factorială a creativităţii, teoria culturalӑ (interpersonalӑ) a creativitӑții) a celor două – de ultimă oră: teoria specială a creativității și teoria generală a creativității în exersivitatea TMGS/Teoria și Metodologia Generală a Creativității.Item CREATIVITATEA UMANĂ, DE LA INTUIȚIA FILOZOFICĂ LA RAȚIONALITATEA MATEMATICĂ - sensuri conceptual-metodologice -(CEP USM, 2022) Tudoran-Sherringham, SimonaStimularea creativității umane, în general, a educaţiei novatoare a tinerei generații în proces de formare, în special, reprezintă un imperativ care se confruntă ȋn prezent cu impasurile unei societăți aflată deja − prin numeroase aspecte disfuncționale − într-o criză globală. Ca atare, un semnal de alarmă generat de o conjunctură internaţională extrem de complicată − marcată de pandemie, conflicte militar, dezastre ecologice etc. − se impune asociat cu afirmaţia: „vom fi creativi sau nu vom mai fi deloc”. Aceasta, cu atât mai mult cu cât situaţia unei astfel de semioze „catastrofice” este fără precedent pentru cunoștințele actuale ale omului sau pentru posibilitatea soluționării sale tehnologice, fiind o situaţie care a generat − așa cum o numea Constantin Noica cu decenii în urmă − o „criză a creativității”, una dintre „bolile” majore ale spiritului contemporan. Ȋn consecinţă, tocmai aspirației de a găsi soluţii pentru a depăși un astfel de impas i se subordonează şi cercetarea de faţă. Ȋn acest context, realizarea unei strategii stimulativ-creative bazată pe o modelare semiologică a conjuncţiei dintre filosofie cu matematica reprezintă o atitudine ȋnţeleaptă, permiţând elaborarea unui instrument integrator de evaluare și stimulare a potențialului creativ uman. Cu alte cuvinte, pentru a ieși din capcana „crizei creativității” sunt necesare și posibile soluțiile unei „creativităţi a crizei” − legate de îmbogățirea cunoștințelor științifice din domeniul implicat („limbaj obiect”), pe de o parte, de strategiile metodologice inedite („metalimbaj”), pe de altă parte −, soluţii pe care lucrarea de faţă ȋşi propune să le configureze ȋn principiu.Item GÂNDIREA CRITICĂ - OBIECTIV CENTRAL AL EDUCAȚIEI INTERDISCIPLINARE(CEP USM, 2022) Roșca, LudmilaAcest studiu valorifică potențialul cognitiv, formativ al educației interdisciplinare. Educația interdisciplinară conferă mai puțin conținut și mai multă orientare pentru a căuta ce știi și felul în care poți dobândi cunoștințe semnificative pentru viață și activitate profesională, pentru integrarea în societate și cunoașterea succesului, autosuficienței. În cadrul modelului educației interdisciplinare educatorul este chemat să dezvolte o gândire proprie pentru a exersa raționamentul elevului, învățându-l să pună întrebări și să cerceteze, în loc să-i ofere răspunsuri prefabricate. Este nevoie ca elevul de orice nivel să fie încurajat către analiză și să nu se aștepte ca el să parcurgă toate etapele taxonomiei obiectivelor educaționale. Astfel de încurajare ghidează elevul spre folosirea uneltelor și metodelor de cercetare capabile să-l învețe să evalueze în mod competent, să observe lucrurile evidente, să detecteze incoerențele și incompatibilitățile, să deducă concluzii corecte, să construiască ipoteze și să utilizeze criterii. Dezvoltarea gândirii critice și a creativității sunt prioritățile sistemului educațional reînnoit care sunt legate de formarea competențelor de independență la tânăra generație. După ce au primit o anumită sarcină din partea profesorului, elevii trebuie să gândească printr-o traiectorie educațională individuală, în timpul căreia vor putea să facă față acestei probleme. În concluzie, autorul menționează că în cadrul noului model educațional are loc și schimbarea rolului profesorului din persoană ce-și impune cum poate autoritatea în partener sigur. Abordarea activă a noilor standarde educaționale ține să contribuie la crearea condițiilor pentru dezvoltarea culturală generală și personală a elevilor pe baza formării competențelor educaționale universale, care vor oferi nu numai achiziționarea de înaltă calitate a cunoștințelor, ca în școala clasică, dar și formarea unei imagini unificate a lumii, competențe puternice în toate domeniile cunoașterii cu aplicarea competențelor și atitudinilor personale.Item Stimularea creativității la școlarii de vârstă mică(CEP USM, 2023) Rotaru, Ramona-Elena; Guțu, VladimirÎn contextul învăţământului modern, stimularea creativității este un aspect pedagogic foarte important în situaţiile în care se impune o dezvoltare armonioasă a elevilor și a formării viitorului adult în societate. Abordările actuale din educație urmăresc dezvoltarea abilităților și formarea deprinderilor creative bazate pe o abordare integrată; aceste abordări pot fi studiate din perspectivă inter- și intra-disiciplinară la nivelul curriculumului școlar din clasele primare. Creativitatea poate fi educabilă, iar stimularea acesteia la vârstă școlară mică este elementară. Prin folosirea unor metode adecvate de stimulare a creativității, nu numai în procesul educațional în diferite domenii, ci și în activitățile extracurriculare, putem oferi elevilor din clasele primare sprijinul necesar pentru dezvoltarea capacității acestora de a filtra informațiile pe care le primesc de la cadrele didactice. Abordarea stimulării creativității la școlarii de vârstă mică promovează schimbarea la nivel cognitiv printr-o trecere de la un singur plan la mai multe planuri, în același timp antrenând abilități, capacități creatoare, precum dialogul, rezolvarea problemelor, exprimarea ideilor și susținerea unui punct de vedere personal.Item INFLUENȚA GÂNDIRII CREATIVE DIN PERSPECTIVA STIMULĂRII CREATIVITĂȚII ELEVILOR DIN CLASELE PRIMARE(CEP USM, 2020) Rotaru, Ramona-ElenaÎn contextul educației actuale, stimularea creativității elevilor din clasele primare reprezintă un subiect de interesla nivel global. Pornind de la preocuparea manifestată față de stimularea creativității, prezentul studiu conturează importanța câtorva elemente aflate în strânsă legătură, precum gândirea creativă și abilitățile de rezolvare creativă a problemelor. Elementele creativității urmăresc legătura dintre acestea, dar și impactul pe care îl pot avea asupra stimulării creativității elevilor din clasele primare. Așadar, gândirea creativă generează idei unice, iar problemele sunt văzute ca oportunități.Item EMPATIE ŞI CREATIVITATE(CEP USM, 2009) Potâng, Angela; Bolocan, LiliaThrough this study we intended to tackle empathy as a multidimensional construct and to confirm its influence on man’s creativity. The analysis of the empathy’s conceptual approaches enables to define empathy as a psychic phenomenon, a psychic process, a psychic product and a psychic trait. The relation between empathy and creativity is the following: each of these two psychic phenomena has a predisposition potential representing a necessary basis (with a hereditary programme) on which the future empathic or creative behaviour is built. In displaying these two psychic traits there is a different affective-cognitive ratio; creativity as well as empathy are considered traits, features of the personality; both phenomena display themselves as a process; both processes end with a different product; they relate with the intelligence, the motivation, the affectivity and the aggressiveness; both phenomena can be trained. This parallel confirms the idea that these two traits interact with each other; empathy contributes to the creative performance in many fields of activity, but creativity supports the display of empathic abilities at the capacity level.Item INTERPRETĂRI PSIHOLOGICE ALE CREATIVITĂȚII ȘI STIMULAREA CREATIVITĂȚII ÎN CLASELE PRIMARE(CEP USM, 2019) Rotaru, Ramona-ElenaCreativitatea este considerată de foarte mult timp un fenomen extraordinar și original. În zilele noastre, creativitatea pare să fie o nevoie socială, devenind o problemă de cercetare progresivă. Pe lângă faptul că termenul creativitate reprezintă un subiect abordat controversat de către numeroși cercetători, în articol vor fi prezentate câteva interpretări psihologice ale creativității și importanța stimulării creative în clasele primare. În plus, stimularea creativității este aplicată copiilor din școala primară și este influențată de potențialul creativ. Creativitatea este ceva ce putem descoperi la fiecare copil, nu doar la cei care sunt inteligenți sau talentați.Item TO GROW AND DEVELOP AS A HUMAN BEING": PERCEPTIONS AND POSITIONS OF DANCE TEACHERS TOWARDS THE CONTRIBUTION OF DANCE EDUCATION TO PUPILS AS PART OF THE FORMAL CURRICULUM AT SCHOOL(CEP USM, 2014) Perlshtein, TaliaThis paper deals with perceptions and positions of observant dance teachers towards the contribution of dance education to pupils as part of the formal curriculum at school. The research tool is interviews that were analyzed according to the grounded theory approach [11], accompanied by Brinson's model [2]. It was found that the main theme that emerges from the interviews is that dance education contributes to the personal and social growth of the pupil. This research is pioneering in the field.