2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
4 results
Search Results
Item GÂNDIREA CRITICĂ ȘI CREATIVĂ ÎN FUNDAMENTAREA COMPETENȚELOR PROFESIONALE(CEP USM, 2022) Dumitraș, TatianaSchimbările actuale dictează necesitatea formării la elevi a gândirii critice și creative care va oferi rezultate optime atunci când cei instruiţi participă activ la procesul de învăţare. Acest obiectiv este posibil prin implicarea următoarelor elemente: claritate, acurateţe, profunzime, însuşire, semnificaţie, precizie şi relevanţă. Învăţarea şi gândirea critică sunt stimulate de crearea unor ocazii pentru aplicarea cunoştinţelor noi la rezolvarea unor sarcini concrete. Formarea gândirii critice și creative la elevi se realizează prin intermediul unor metode active (de exemplu, învăţarea prin descoperire, învăţarea problematizată, exersarea lucrului pe grupe sau în echipă în cadrul temelor care permit cooperarea elevilor etc.), care pot contribui la formarea capacităţii de comunicare, de manifestare a spiritului critic, tolerant, la exprimarea liberă şi argumentată a propriei opinii. Unitatea de curs care îi oferă necondiționat implicarea elevului în postura de partener al educației este filosofia. Printre facilitățile obținute se evidențiază formarea conștiinței filosofice individuale, cunoaşterea de sine ca preocupare permanentă a omului și a științelor (de ex. dacă anatomia și fiziologia omului cercetează corpul uman, atunci cunoașterea filosofică a omului este complementară cunoaşterii ştiinţifice a ființei umane, ea nu are în vedere trăsături particulare ale omului, ci încearcă să ofere o perspectivă de ansamblu asupra existenţei acestuia, fiind o cunoaştere generală a lui. Finalitățile vizate sunt respectarea și promovarea principiilor de bază ale eticii şi deontologiei medicale în cadrul activităţii profesionale a specialistului medical, comunicarea, consilierea şi susţinerea pacienţilor în problemele relevante de sănătate şi sociale, deasemenea depăşirea situaţiilor de criză şi conflict.Item DIDACTICA FORMĂRII COMPETENȚELOR PROFESIONALE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PROFESIONAL MEDICAL DUAL(CEP USM, 2022-11-29) Negrean, Mariana; Cheptanari, Svetlana; Creciun, GalinaAutorii abordează problema didacticii formării competențelor profesionale a asistenților medicali, instruiți în contextul învățământului dual. în articol sunt prezentate premisele inovaţiilor educaţionale centrate pe probleme actuale ale învăţământului profesional medical prin prisma instruirii asistenților medicali, centrată pe competenţe.Item FORMAREA PROFESIONALĂ A PERSONALULUI DE SPECIALITATE DIN BIBLIOTECILE REPUBLICII MOLDOVA(CEP USM, 2020) Povestca, LiliaEducația și cunoștințele în domeniul biblioteconomiei reprezintă viitorul și performanța profesiei, iar personalul de specialitate din bibliotecă trebuie să fie în pas cu schimbările dinamice în societatea tehnologiilor informaționale. Exploatarea și punerea în valoare a bibliotecarilor se poate obține doar printr-o formare și perfecționare profesională adecvată. Articolul reflectă organizarea și dezvoltarea învățământului superior în domeniul infodocumentar: licență, masterat și doctorat. Sunt analizate modalitățile de bază ale formării profesionale continue. În lucrare este prezentat cadrul legislativ și de reglementare care stimulează personalul de specialitate din biblioteci de a participa la formarea profesională. Sunt reliefate rezultatele studiilor privind identificarea necesităților de formare profesională continuăItem IMPLICAȚII FORMATIVE ÎN INTERIORIZAREA VALORILOR PROFESIONALE(CEP USM, 2019) Gîncu, IrinaÎn articol este abordată formarea competențelor profesionale în baza unui registru de valori profesionale, căruia se circumscrie procesul de formare profesională. Acest registru, numit referențial valoric profesional, trebuie să constituie un element de structură-cheie al cadrului de referință al unui domeniu de formare profesională, care va deteremina dimensiunile, componentele și conţinuturile unui profil de formare profesională. De asemenea, este argumentat procesul de interiorizare a valorilor prin corelarea cu taxonomia obiectivelor, autorul oferind, în acest sens, un model de valorificare a demersului formativ.