2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 36
  • Thumbnail Image
    Item
    Studiul experimental al empatiei și inteligenței emoționale la cadrele didactice
    (CEP USM, 2023) Racu, Igor
    În acest articol sunt prezentate rezultatele unui studiu teoretico-experimental realizat în vederea cercetării nivelului de manifestare a empatiei și gradul de dezvoltare a inteligenței emoționale la cadrele didactice. În cercetarea constatativă au participat 100 de subiecți selectați ținând cont de două variabile de bază: vârsta (50 de cadre didactice în vârstă de 20/30 de ani și 50 în vârstă de 30/40 de ani) și genul (50 de gen masculin și 50 de gen feminin). S-a demonstrat experimental (inclusiv prin prelucrarea statistică a rezultatelor cantitative) că există diferențe statistic semnificative în gradul de manifestare a empatiei și nivelul dezvoltării inteligenței emoționale în funcție de vârstă (20/30 și 30/40 de ani) și gen (bărbați/femei).
  • Thumbnail Image
    Item
    Dezvoltarea personală. Strategie de management educațional
    (CEP USM, 2023) Ciulei, Florentina
    Organizațiile școlare din România se confruntă cu perspectiva continuă a schimbării prin raportare la schimbările legislative, la cele de la nivelul paradigmei educaționale, dar și la nivel social. Schimbare ca proces în organizația școlară produce implicații majore în mediul social-profesional actual al cadrelor didactice și al managerilor școlari, determinându-i să identifice metode eficiente de adaptare la schimbare, de reinventare și reconfigurare pentru a oferi sens și relevanță activității didactice și manageriale, pentru a facilita depășirea provocărilor care apar în procesul schimbărilor sociale și paradigmelor educaționale, dar și în relațiile cu alți actori educaționali și cu sine însuși. Pentru a adopta cea mai adecvată cale de funcționare eficientă în mediul social-profesional actual în continuă dinamică, cadrele didactice și managerii școlari se implică în programe și proiecte destinate susținerii procesului de dezvoltare personală ca parte a evoluției în carieră, dar și succesului profesional.
  • Thumbnail Image
    Item
    Procedural knowledge in development of scientific thinking in teachers: certain experimental sequences
    (CEP USM, 2024) Sanduleac, Sergiu
    This paper analyzes the role of procedural knowledge in the development of scientific thinking and the formation of teaching staff. Procedural knowledge involves skills and procedures, i.e., how we perform certain activities or tasks. Procedural knowledge, in essence, is application-level competences that are related to practical skills and ,,know-how” in a particular domain. These types of knowledge are essential for the functioning of scientific thinking in complex problem-solving. The article presents the results of a study conducted on a sample of teachers. The study demonstrates that the development-efficiency of scientific thinking among teachers can be facilitated by the exploration of a specially developed training program, focused on the consolidation of declarative knowledge/ competences at the level of knowledge, the systematic involvement of metacognition and the stimulation of procedural competences development at the level of integration.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMAREA CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE DIN PERSPECTIVA EDUCAȚIEI INCLUZIVE TIMPURII
    (CEP USM, 2024) Mișcalencu, Mădălina
    Inclusive early education is an essential concept in modern education systems, aiming to integrate all children, regardless of their abilities, acquisitions, disabilities or needs, in a normal and friendly educational environment. The early years of education play an important role in forming positive attitudes and behaviors towards inclusion. In this context, the continuous training of preschool teachers becomes necessary to ensure a quality education that conveys values regarding respect and acceptance of human diversity. The training of teaching staff, who work in preschool education, is necessary, at the same time, from the perspective of training skills that meet the diverse needs of students, but also from the perspective of training inclusive mentalities at the level of the preschool group.
  • Thumbnail Image
    Item
    MEMORIA ȘI ÎNVĂȚAREA
    (CEP USM, 2022-11-29) Potâng, Angela
    În articol se pune accentul pe rolul memoriei în procesul de învățare la elevi. Importanța memoriei în activitatea cognitivă nu trebuie subestimată, deoarece fără procesele memoriei niciun tip de învățare nu este posibilă. Scopul cercetării date constă în a determina viziunile/opiniile cadrelor didactice, părinților și ale elevilor privind necesitatea antrenării memoriei, relația dintre nivelul de dezvoltare a memoriei și performanța în învățare, factorii stimulativi ai capacităților mnezice ale elevilor. Capacitățile mnezice ale elevului constituie un factor predictor puternic pentru performanța școlară, de aceea e nevoie ca memoria să fie îmbunătățită constant în cadrul activităților didactice.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPACTUL REȚELELOR DE SOCIALIZARE ASUPRA LIMBAJULUI ELEVILOR ÎN VIZIUNEA CADRELOR DIDACTICE
    (CEP USM, 2022-11-29) Dolinschi, Cristina
    Dezvoltarea rapidă a tehnologiilor digitale a favorizat crearea unor noi medii de comunicare virtuală, și anume rețelele de socializare, care, datorită interesului sporit, reprezintă o provocare societală contemporană cu o amprentă puternică asupra dezvoltării copiilor și nemijlocit asupra procesului instructiv-educativ. În articolul de față sunt prezentate rezultatele unui studiu care elucidează viziunile cadrelor didactice cu privire la impactul rețelelor de socializare asupra limbajului elevilor, prin evidențierea anumitor riscuri și vulnerabilități, precum și a aspectelor pozitive ce țin de dezvoltarea abilităților lingvistive și comunicative.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂȚI ALE EPUIZĂRII PROFESIONALE A CADRELOR DIDACTICE DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SPECIAL
    (CEP USM, 2022-11-29) Croitoriu, Nicoleta
    Frecvența din ce în ce mai mare a persoanelor angajate în câmpul muncii, care suferă de epuizare profesională, justifică atenția acordată acestui fenomen în ultimii ani, atât la nivel științific, cât și la nivelul simțului comun. Considerat a fi o importantă problemă socială și individuală (Maslach, 1993), acest fenomen necesită, pe lângă abordarea teoretică, și o serie de cercetări practice realizate pe cadre didactice din învățământul preuniversitar în vederea prevenirii sau reducerii frecvenței și intensității acestui sindrom. Scopul acestei cercetări rezidă în stabilirea nivelului de epuizare profesională la cadrele didactice care activează în medii educaționale incluzive, identificarea factorilor de risc ai acestui fenomen, studierea relaţiei de interdependenţă cu resursele personale și resursele postului, precum şi determinarea condiţiilor psihologice de diminuare a epuizării profesionale. La această etapă de cercetare eșantionul a întrunit 70 de cadre didactice din instituții educaționale preuniversitare, care își desfășoară activitatea la ciclurile primar, gimnazial și liceal din municipiul Suceava și din județele Suceava, Iași, Neamț. La constituirea eșantionului prin aplicarea metodei randomizării am urmărit să respectăm principiul diversității teritoriale, selectând instituții din localități urbane și rurale cu subiecți (cadre didactice) care lucrează cu elevi cu CES, din învățământul special. Analiza răspunsurilor oferite de subiecți arată că cauzele care obosesc emoțional cadrele didactice implicate în activitatea profesională în învățământul special diferă de la un subiect la altul și sunt într-o creștere semnificativă.
  • Thumbnail Image
    Item
    Particularităţile apariţiei şi manifestării conflictelor în instituţiile de educaţie timpurie
    (CEP USM, 2023) Petrea, Daniela-Mioara
    Acest articol, prezintă particularităţile de manifestare a conflictelor în instituţiile de educaţie timpurie, tipurile de conflicte care se întâlnesc în grădiniţe, strategii de prevenire a conflictelor şi tipuri de reacţie atunci când o persoană este implicată într-un conflict. În articol sunt evidenţiate o parte din motivele conflictelor, precum şi premisele apariţiei acestora. Conflictele între preşcolari sunt cele mai des întâlnite, ele iau naştere de la grupa mică, principalele motive fiind nevoia de afirmare, nevoia de autonomie, nevoia de autorealizare, nevoia de autoapărare. Cadrul didactic are un rol esenţial în aplanarea conflictelor, atât în sala de grupă, cât şi în relaţia cu părinţii preşcolarilor. Articolul prezintă exemple de conflicte între managerul unei instituţii de învăţământ preşcolar şi cadrele didactice, precum şi exemple de conflicte apărute între educatoare.
  • Thumbnail Image
    Item
    Rolul managerului în soluţionarea conflictelor în instituţia şcolară
    (CEP USM, 2023) Petrea, Daniela-Mioara; Guțu, Vladimir
    Acest articol prezintă rolul managerului, precum şi importanţa acestuia în soluţionarea conflictelor apărute între actorii din instituţia de învăţământ. Sunt prezentate modalităţile prin care un manager ajută cadrele didactice să aibă o conduită normală şi responsabilă, sunt prezentate strategii de soluţionare a acestora prin parteneriate, mediere, evaluarea activităţilor de gestionare a conflictelor. În articol sunt prezentate strategii de soluţionare a conflictelor şi exemple de stiluri abordate de managerul instituţiei de învăţământ.
  • Thumbnail Image
    Item
    Alfabetizarea culturală, premisă în formarea competenței interculturale la viitoarele cadre didactice
    (CEP USM, 2023) Dicusară, Olga
    Educația interculturală este un domeniu de cunoaștere multi- și interdisciplinar extrem de complex, care are ca priorități fundamentale modelarea personalității umane în sensul înțelegerii, acceptării și valorificării personale a diferențelor culturale, etnice, religioase sau rasiale. În cadrul actualului peisaj european de imigrare și schimbare continuă, fluiditatea și retorica construcției identității necesită o educație pentru cetățenie care să se poată adapta acestui proces dinamic. Ne propunem să abordăm în acest articol alfabetizarea culturală care include un set de valori și dispoziții dezvoltate prin dialog și argumentare constructivă cu oameni, care reprezintă diferite identități culturale; include un set de aptitudini esențiale ale unui cetățean al secolului al XXI-lea în orice parte a lumii de astăzi, fiind o premisă a dezvoltării competenței interculturale la viitoarele cadre didactice.