2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
8 results
Search Results
Item ESENȚELE VALORICE ALE EDUCAȚIEI CULTIVATE ÎN LITERATURA ROMÂNĂ(Print-Caro, 2023) Rusu, IrinaÎn articolul dat am elucidat, prin prisma operelor literare, câteva din valorile general-umane, culturale, etice și morale, determinând astfel contribuția lor majoră în valorificarea trăsăturilor definitorii în edu- carea generațiilor de elevi. Acestea scot în evidență adevărate calități și comportamente ale personajelor, determinând astfel valoarea contextului reflectat, ca element comun prin conturarea unor trăsături distincte. Așadar, valorile general-umane sunt fundamentale şi necesare, deoarece servesc drept referinţă pentru a şti ce este bine şi ce este greşit. Autorii de referință pe care i-am abordat sunt: Petre Ispirescu, Ion Creangă, Ioan Slavici, George Călinescu, Liviu Rebreanu, Mircea Eliade, cei care au revigorat prin creațiile lor adevărate valori, contribuind astfel la relevarea unui stil autentic și original, mai dinamic și unic în evoluția literaturii române.Item NOILE EDUCAȚII - ABORDARE AXIOLOGICĂ A EDUCAȚIEI FORMALE, NONFORMALE ȘI INFORMALE(CEP USM, 2024) Clichici, VeronicaIn this scientifc article, a synthesis of the problems of new educations that have become priority imperatives in school and university education is treated. The purpose of the research presents a descriptive analysis of new educations as a factor of change through an axiological approach to formal, non-formal and informal education. In this sense, we specify the following objectives of the research: identifcation of the premises of European-type education; analysis of the dimensions of the new educations at the international and national level; determining the ways to implement new educations through methodological approaches. The scientifc results of the research are relevant by documenting new educational policies and the possibility of implementing new educations in school and university education.Item APORTUL EDUCAȚIEI ETNOIDENTITARE ÎN FORMAREA ORIENTĂRILOR AXIOLOGICE LA ELEVII DE LICEU(CEP USM, 2022) Ciobanu, Mona-Lisa-ȘtefaniaÎn prezentul articol ne propunem să argumentăm importanța educației etnoidentitare a elevilor de liceu, din România și din Republica Moldova, în contextul societății contemporane, pornind de la premisa comunității de istorie, limbă, cultură și destin al românilor de pe cele două maluri ale Prutului. Realizată, prioritar, în perimetrul școlar, prin predarea unor dis- cipline umaniste, precum istoria, limba și literatura română, religia, psihologia ș.a., educația etnoidentitară reprezintă – în actualul context istoric și geopolitic, plin de incertitudini și riscuri – principalul fundament al renașterii neamului ro- mânesc. Responsabilități majore în direcția educației naționale revin, deopotrivă, școlii și familiei, ambele fiind chemate să îngrijească cu atenție sufletul copiilor și al adolescenților în vederea îmbinării armonioase a identității personale și a celei naționale. Educația națională, umanistă și democratică, are ca ideal dezvoltarea personalității libere, creatoare, cu apartenență la cultura europeană și la cea planetară.Item EDUCAȚIA PENTRU ȘI PRIN VALORI ÎN CURRICULA DISCIPLINELOR SOCIOUMANISTICE DE LICEU DIN ROMÂNIA ȘI DIN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2021) Ciobanu, Ștefania-Mona-LisaÎn acest articol ne propunem o analiză comparată a produselor curriculare de la disciplinele socioumanistice din România și din Republica Moldova din perspectiva valorilor. În acest context, articolul evidențiază, pe de o parte, convergența sau divergența unor finalități ale educației din perspectiva formării valorilor în curricula disciplinelor socioumanistice ale ciclului liceal din cele două state și, pe de altă parte, necesitatea fundamentării unei viziuni comune asupra unei educații prin și pentru valori.Item VALORILE FUNDAMENTALE CA REPERE EPISTEMOLOGICE ÎN EDIFICAREA PARADIGMEI IDEALULUI EDUCAȚIONAL(CEP USM, 2020) Ciobanu, Mona-Lisa-ȘtefaniaNe propunem, în cele ce urmează, să evidențiem câteva dintre opiniile formulate de unii gânditori de seamă ai umanității din veacurile trecute –fie ei filosofi sau teoreticieni ai culturii, civilizației ori ai științelor educației –cu privire la problematica valorii , în general, cu accent asupra valorilor fundamentale și a impactului acestora asupra conturării paradigmei idealului educațional din diverse epoci. Pe deplin conștienți de vastitatea temei, căreia ar trebui să i se consacre o cercetare exhaustivă, într-un volum distinct, mărturisim că ne-am propus deocamdată doar să semnalăm subiectul în cauză, formulând câteva aserțiuni cu intenționalitate mai curând prolegomenică/ propedeutică. Ne-am oprit în pragul epocii moderne, întrucât de aici înainte pedagogia se desparte tot mai multde filosofie, conturându-se o disciplină aparte, cu obiect de studiu propriu, denumită cel mai adesea filosofia educației. De remarca t, din perspectiva temei abordate de noi aici, este faptul că, indiferent de denominația atribuită disciplinelor care se ocupă de educație, problema privind valorile fundamentale este una recurentă, după cum perenă este și influența ori contribuția acest ora la edificarea paradigmei idealului educațional în diverse epoci.Item AXIOLOGIE – CADRU DE REFERINŢĂ ÎN FORMAREA ORIENTĂRILOR VALORICE LA STUDENŢI(CEP USM, 2017) Guțu, Zoia; Dohotaru, MaiaAnalizei este supusă problema valorilor și formării orientărilor valorice la studenți din diferite perspective: filosofică,psihologică, sociologică, pedagogică. Accentul se pune pe analiza diferitelor clasificări ale valorilor, pe caracterizarea fenomenului de orientări valorice, acceptând latura educațională a acestora. Totodată, sunt analizate pe larg funcțiile orientărilor valorice: expresivă, adaptivă, protejare, cunoaștere, coordonare.Item PARTICULARITĂȚILE PEDAGOGICE ALE FORMĂRII ORIENTĂRILOR VALORICE LA STUDENȚI PRIN ARTA COREGRAFICĂ(CEP USM, 2017) Dohotaru, MaiaÎn articol este abordată problema privind formarea orientărilor valorice la studenți prin arta coregrafică din diferite perspective: general-pedagogică, teleologică și metodologică. În plan general-pedagogic, formarea orientărilor valorice se analizează din perspectiva educației umaniste, în plan teleologic – din perspectiva finalităților educaționale, în plan metodologic – din perspectiva noilor educații și strategiilor educaționale: de formare a conștiinței, de organizare a acțiunii educative, de stimulare.Item VALORILE ÎN CONTEXTUL FILOSOFIEI ŞCOLII DE LA BADEN(CEP USM, 2014) Gîncu, IrinaÎn articol este studiată evoluţia şi configurarea ideii de valoare din perspectiva filosofiei Şcolii de la Baden. Reprezentanţii acesteişcoli, W.Windelband şi H.Rickert, sunt consideraţi fondatorii teoriei valorilor, care şi-au adus aportul prin conceptualizarea şi clarificarea mai multor dimensiuni ale teoriei valorilor. Autorul cercetează această problemă, analizând diverse apecte ale filosofiei sec. al XX-lea, definitivând contribuţ ia acestora pentru evoluţia teoriei despre valori.