2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
14 results
Search Results
Item Clarification of the concept of autism spectrum disorder(CEP USM, 2024) Zlenco, CarolinaThe article’s content is centered on a conceptual and methodological analysis of autism spectrum disorder. It presents the evolution of the concept over several years, delineates its defining characteristics and particularities, and compares its nosological status to the international diagnostic manuals (DSM and ICD). Additionally, it examines the terminology related to autistic pathology. A variety of research methods were employed, including the analysis and synthesis of specialized literature, the method of deduction and induction, and the method of comparison. The findings of the study, as presented in the article, elucidate the present status of the term «autistic spectrum disorder» and foreshadow assumptions regarding the subsequent selection of empirical methods, which will facilitate the definitive identification of respondents who fall within the nosological category of autistic spectrum disorder.Item THE INFLUENCE OF MOTOR AND COMMUNICATION SKILLS ON TRANFER ACTIVITY TECHNIQUES OF STUDENTS WITH AUTISM AND AUTISTIC SPECTRUM DISORDER(CEP USM, 2022-11-29) Anțibor, Ludmila; Gurcova, MariaAccording to the statistics, the number of children with autistic disorder is increasing every year around the world, while the majority of diagnosed children with autism have pronounced motor impairment as the most characteristic feature of a motor disorder associated with autistic spectrum disorder. Postmodern approaches to the system of training and education of students with autistic disorder emphasize the importance of developing motor sphere and motor skills in the performance of activities by students with autism and autistic spectrum disorder, their personal active participation or functioning in society, self-regulation, increasing learning abilities and skills, which encourages the ability to achieve the goals of harmonious development mainly during the period of schooling and inclusive or special education.Item ВЫПОЛНЕНИЕ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ДЕТЬМИ С АУТИЗМОМ(2021) Анцибор, Людмила; Гуркова, МарияIntegrarea copiilor cu autism în sistemul educațional a fost multă vreme un subiect de controversă și rămâne un subiect care are nevoie de abordare temeinică teoreti co-practică a problemei performanței copiilor cu autism, precum și a nivelului lor de asimilare socială și academică în școală. În legătură cu această problemă, luarea în considerare a unui complex de sarcini care vizează dezvoltarea polisenzorială, dezvol tarea ideilor și cunoștințelor despre lumea înconjurătoare, dezvoltarea funcțiilor cogni tive și creșterea nivelului de adaptare emoțională și comportamentală, motivația pentru comunicare și performanța de a realiza și a efectua diferite activități, prin dezvoltarea abilităților motrice, abilităților în activități de autoîngrijire și de joc, precum și dezvol tarea abilităților de comunicare bazate pe autocontrol ale copilului cu autism și TSA. În cazul în care copilul cu autism și-a dezvoltat abilități de autoîngrijire, aceasta înseamnă că domeniile-cheie discutate, cum ar fi performanța academică (care implică răspunsul copilului la semnale multiple, în același timp motivația de a iniția și a răspun de adecvat stimulilor sociali și de mediu) se va dezvolta în mod normal, în sensul nive lului de dezvoltare conform vârstei unui elev tipic. Implicarea multidisciplinară a unei echipe de specialiști în predarea și învățarea copiilor diagnosticați cu TSA și autism la vârsta școlară se accentuează și este direcționată spre îmbunătățirea performanței acestor elevi în îndeplinirea sarcinilor școlare (activități academice) și spre reducerea comportamentui distructiv în clasele cu incluziune deplină. Rezultatele studiilor noastre pilot au arătat că ele ne permit să folosim capacitățile de împlinire a abilităților motrice sau să rezolvăm sarcini motorii în cadrul unei forme interdisciplinare de antrenament folosind materiale stimulatoare care măresc precizia acțiunii și productivitatea acesteia și, în același timp, să reducem nivelul de afectivitate şi gradul manifestării comportamentului distructiv.Item DIMENSIUNI CONTEMPORANE ALE EDUCAȚIEI COPIILOR CU SPECTRU AUTIST(CEP UPSC, 2022) Adașan, Doina; Buzenco, AuricaContinutul articolului prezintă argumente știinșifice privind dulburările cu spectru autist, importanța diagnosticării precoce a acestor tulburări și intervenției timpurii cu utilizarea celor mai uportune strategii și metode terapeutice, cu scopul ameliorării și imbunătățirii vieții copiilor cu autism și familiile acestoraItem INDIVIDUAL AND THERAPEUTIC APPROACH WITH STUDENTS WITH S.E.N. ESTABLISHING AN ACTIVE CONTACT AND INVOLVEMENT IN INTERACTION IN CURATIVE-MOTOR CLASSES (KINETOTHERAPY) WITH ELEMENTS OF PSYCHOLOGY AND SPECIAL PEDAGOGY(CEP UPSC, 2023) Gurcova, MariaÎn acest articol sunt descrise fragmentele de lecții individuale cu copii cu trăsături de dezvoltare ale sferei emoțional-voliționale, precum și instabilitate motrică cunoscută sub denumirea de „stângaci” sau insta- bilitate motorie cauzată de diagnosticul de autism și tulburare de spectru autist în regim auxiliar. scoala nr 6 din Chisinau. Pentru a depăși dificultățile de învățare și adaptare, pentru a stabili contactul cu copiii cu tulburări din spectrul autist (TSA) și pentru a-i implica în interacțiune psiho-corecțională, așa-numita abordare individual-te- rapeutică (de mediu) care stă la baza activității mele de specialist în reabilitare fizică pentru elevii cu TSA. De asemenea, sunt considerate caracteristicile bidimensionale (spațiu-timp) și nu în ultimul rând caracteristicile emoționale ale mediului terapeutic, precum și conținutul semantic al acestuia. Sunt date exemple, sunt descrise tehnici practice, metode și mijloace de lucru, care sunt utilizate în munca zilnică cu elevii cu TSA în școala auxiliară Nr. 6 din Chișinău, Moldova.Item ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ДИАГНОСТИКИ АУТИСТИЧЕСКОГО РАССТРОЙСТВА У ДЕТЕЙ И ЕГО ТИПОЛОГИЯ(CEP USM, 2023) Анцибор, Людмила; Гуркова, МарияСложность постановки и выявления диагноза у детей с аутистическим расстройством обусловлена наличием постоянно изменяющейся клинико-психической картины проявления данного расстройства. Психолого-педагогическая, а также коррекционная работа с детьми с аутизмом и расстройством аутистического спектра сложна, многообразна и существенно отличается от других видов нарушений психического развития. До сих пор не выявлена точная причина возникновения аутистических нарушений, но существует предположение, что это некая форма биологического (органического), а также неврологического нарушения ЦНС, вызывающая отклонения в развитии высших психических функций. Аутистические нарушения, не считавшиеся до последнего времени психическим заболеванием, объяснялись как результат недостаточного воспитания не только со стороны родителей, но и специалистов. Между тем отсутствуют также достаточно обоснованные доказательства того, что аутистические нарушения могут являться результатом химико-биологических или внешних воздействий на возникновение данного расстройства у детей и его изучение.Item EFICIENTIZAREA PROCESULUI EDUCAȚIONAL DE INTEGRARE A COPIILOR CU AUTISM ÎN MEDIUL PREȘCOLAR(2023) Lupușor, Roxana-MonicaFiecare copil are dreptul la educație și dreptul de a fi învățat cum să învețe. Instituțiile preșcolare sunt locurile în care atât copiii, cât și părinții dobândesc prima experiență despre educația instituțională și unde se pun bazele viitorului progres școlar al copiilor. Integrarea copilului cu tulburare din spectrul autist în mediul preșcolar se realizează cu dificultate în lipsa unei pregătiri de specialitate a cadrului didactic și a unei strategii eficiente de coordonare și direcționare în vederea eficientizării. Compensarea aspectelor deficitare din sistemul de învățământ actual impune necesitatea elaborării și implementării unui model psihopedagic de eficientizare a procesul educațional integrat în educația timpurie.Item SPECIFICUL INCLUZIUNII SOCIOEDUCAŢIONALE A COPIILOR CU TULBURĂRI DIN SPECTRUL (Studiu realizat la centrul de zi „ATENŢIE”)(CEP USM, 2022) Verdeş, IuliaThe article includes the analysis of the methods of socio-educational intervention în autism spectrum disorders. According to statistical data from 2021, 750 people with au tism are registered in the Republic of Moldova, out of which 466 children. Autism is a lifelong developmental disability which affects how people communicate and interact with the world. Children with autism spectrum disorders have an urgent need for help, and sup- port and rehabilitation services are an indispensable form of social policy in contemporary societies.Item ROLUL ECHIPEI MULTIDISCIPLINARE ÎN INTERVENŢIA COPIILOR CU TSA (Asociaţia Obştească ,,SOS Autism”, Chişinău)(CEP USM, 2022) Candu, CristinaThe article is dedicated to the issue of children with autism. It includes some results of the empirical study on the role of the multidisciplinary team working with children with autism spectrum disorders (ASD), conducted within the Public Association „SOS Autism” in Chisinau. The importance of hiring a social worker is emphasized, which would increase the efficiency of working with children and counsel their familiesItem КОМПЛЕКСНОЕ ПСИХОПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ПО ОБУЧЕНИЮ ДВИГАТЕЛЬНОМУ НАВЫКУ (ПРАКСИСУ) И КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ ВЫПОЛНЕНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ДЕТЬМИ С АУТИЗМОМ(CEP USM, 2021) Гуркова, МарияThe study of the comprehensive psychopedagogical support of children with autism, and their adaptation to the educational process, as well as the participation of a multidisciplinary group of specialists and parents to support this process of inclusion, is fundamental. Multidisciplinary involvement children diagnosed with autism would be effective in increasing these students' appropriate performance on schoolwork tasks and reducing disruptive behavior in full inclusion classrooms. Following the intervention, both appropriate funсtional praxes like schoolwork performance and social performance by the children with autism were within the range of the typical children in the classroom. Children with autism can benefit from participation in inclusive classrooms and group orientated involvement, environment, and many experts assert that inclusion is a civil right and is responsible for nurturing appropriate social development and this is the crucial and the most important is that the developed criterion for assessing the performance of activities by children with autism and their functional development has not yet been developed at the national level in Moldova. However, most children require specialized supports to experience success in particular educational context.