2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
7 results
Search Results
Item MEMORIA ȘI ÎNVĂȚAREA(CEP USM, 2022-11-29) Potâng, AngelaÎn articol se pune accentul pe rolul memoriei în procesul de învățare la elevi. Importanța memoriei în activitatea cognitivă nu trebuie subestimată, deoarece fără procesele memoriei niciun tip de învățare nu este posibilă. Scopul cercetării date constă în a determina viziunile/opiniile cadrelor didactice, părinților și ale elevilor privind necesitatea antrenării memoriei, relația dintre nivelul de dezvoltare a memoriei și performanța în învățare, factorii stimulativi ai capacităților mnezice ale elevilor. Capacitățile mnezice ale elevului constituie un factor predictor puternic pentru performanța școlară, de aceea e nevoie ca memoria să fie îmbunătățită constant în cadrul activităților didactice.Item ACTIVITATEA PSIHOLOGULUI CA OBIECT DE REPREZENTARE SOCIALĂ (CÂTEVA PARTICULARITĂȚI DIN MEDIUL EDUCAȚIONAL)(CEP USM, 2022-11-29) Guțu, OlgaUtilitatea serviciilor psihologice se argumentează prin acțiunile întreprinse de psihologul școlar în suportul oferit beneficiarilor săi. Existența echilibrului între serviciile psihologice oferite și asigurarea unui proces educațional complet creează premise pentru o dezvoltare armonioasă a personalității elevului. Imaginile create în jurul activității psihologului școlar formează percepții pozitive ori negative, constituind elementele unei reprezentări sociale, în centrul căreia se află obiectul social al reprezentării, și anume – psihologul școlar și serviciile psihologice oferite de acesta. Prin acest articol ne propunem să evidențiem particularitățile generale ale psihologului școlar ca obiect social de reprezentare, argumentând existența unui obiect social de reprezentare a psihologului școlar și a serviciilor psihologice din sistemul de învățământ prin raportarea acestuia la criteriile de referință.Item ASISTENȚA PSIHOLOGICĂ CU PRIVIRE LA LIMBAJUL ELEVULUI: ACTIVITATEA PSIHOLOGULUI ȘCOLAR ȘI A LOGOPEDULUI(2021) Dolinschi, CristinaOdată cu modernizarea sistemului de învățământ, în mediul școlar accentul este pus pe dezvoltarea complexă a personalității elevilor, ținându-se cont de varietatea ca- racteristicilor individuale. Astfel, se impune consolidarea și extinderea serviciilor de asistență specializată în instituțiile de învățământ. Prezentul articol reflectă principa- lele aspecte ce țin de activitatea psihologului școlar și a logopedului în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova.Item CERCETĂRI PRIVIND PROCESUL DE ASIGURARE A ACTIVITĂȚII PSIHOLOGICE ÎN ȘCOALĂ (DIN PERSPECTIVA ELEVILOR DIN CICLUL LICEAL)(2021) Potâng, Angela; Șterbeț, RuxandraArticolul relevă rezultatele unui studiu constatativ, realizat pe un eșantion de elevi din clasele de liceu, care are drept scop identificarea viziunilor privind activitatea de asistență psihologică în sistemul de învățământ general. Se pune accentul pe rolul activităților psihologului în școală, orientate spre formarea unei personalități armoni oase a elevului. S-a constatat că există necesitatea organizării sesiunilor de informare pentru actorii sistemului educațional (elevi, părinți, profesori) cu privire la specificul serviciului psihologic în cadrul școlii.Item O ANALIZĂ RETROSPECTIVĂ ÎN APARIȚIA ASISTENȚEI PSIHOLOGICE ȘCOLARE(CEP USM, 2021) Guţu, OlgaÎn acest studiu sunt prezentate rezultatele unei sinteze teoretice, explorative a conceptului de asistență psihologică în sistemul educațional. Serviciul de asistență psihologică este unul dintre cele mai importante misiuni în folosul societății. Conștientizarea necesității activităților de susținere psihologică se dezvoltă de timpuriu și capătă amploare odată cu evoluția socialului. S-a pus accentul pe esența activităților psihologice desfășurate în instituțiile de învățământ care presupune susținerea dezvoltării unei personalități integre și utile intereselor societății.Item EXPERIENȚE INTERNAȚIONALE ÎN ASIGURAREA ASISTENȚEI PSIHOLOGICE DIN SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT GENERAL (BELGIA)(CEP USM, 2020) Guțu, OlgaÎn acest studiu prezentăm rezultatele unei analize teoretice explorative a practicilor internaționale privind asigurarea activității psihologice în sistemul de învățământ general, în mod special pentru Belgia. Se trec în revistă ierarhizarea și structura comisiei de psihologi, cadrul de activitate a sectoarelor asistenței psihologice și contribuția abilităților membrilor acestora pentru societatea belgiană. De asemenea, argumentăm importanța cunoașterii practicii internaționale în analiza și restructurarea activității psihologice pentru Republica Moldova. O problemă importantă care are o mare influenţă asupra asistenţei psihologice este stabilirea responsabililor de coordonarea şi monitorizarea activităţii psihologice. Acest aspect este bine determinat în asistenţa psihologică din Belgia. Pentru promovarea unei asistenţe psihologice de calitate în Republica Moldova este necesar de a construi această activitate prin conceptele-cheie: consultanţă, evaluare, intervenţie, cercetare.Item PLANIFICAREA ŞI PREGĂTIREA PSIHOSOCIALĂ A COPILULUI VICTIMĂ PENTRU AUDIEREA LEGALĂ(CEP USM, 2014) Sâmboteanu, Daniela; Cheianu-Andrei, DianaÎn acest articol este pusă în discuţie o problemă relevantă pentru protecţia efectivă a drepturilor copilului victimă în contextul creşterii incidenţei crimelor împotriva copilului pe parcursul ultimilor ani în Republica Moldova. Autorii evidenţiază angajamentele asumate de autorităţile Republicii Moldova şi acţiunile întreprinse pentru a asigura un sistem de justiţie corect şi accesibil copiilor victime. Datele cercetrii sociologice realizate de autori confirmă că majoritatea copiilor victime nu au acces la servicii psihologice de calitate, iar pregătirea acestora pentru participarea în cadrul procedurilor legale este realizată spontan şi nu reprezintă o responsabilitate a sistemului de justiţie.