2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
2 results
Search Results
Item ROLUL DISCURSULUI CIVIC ÎN EDUCAȚIA PENTRU SOCIETATE(CEP USM, 2020) Dodul, DumitruMarcând aproape decisiv ştiințele socio-umane, rolul discursului civic în educația pentru societate este un subiect amplu, dezbătut şi supus permanent re/conceptualizării. Trăim într-o realitate în care pandemia a afectat semnificativ comunitatea umană sub aspect economic, social politic şi cultural, agravând inegalitățile sociale, inclusiv în sistemul educațional. Această situație a creat bariere pentru participarea la procesul educațional, în primul rând, a persoanelor din categoriile sociale dezavantajate, ținând cont de faptul că şcoala reprezintă în același timp spațiul pentru educaţie academică, cât şi cadru pentru învăţarea abilităților sociale, emoţionale, de cooperare şi sprijin social. Atunci când majoritatea activităților didactice au fost transferate în mediul online este necesar să abordăm şi problema an/alfabetismului, a educației digitale, dar și avantajele digitalizării administrației publice. Devine imperativ valorificarea posibilităților instituțiilor din comunitate, utilizarea rațională a tehnologiilor de învățare online și implicarea imparțială a mijloacelor mass-media în reflectarea problemelor existente, acestea fiind o oportunitate pentru situațiile de criză. În acest context complex, reafirmăm rolul societății civile, prin însăși raţiunea propriei existenţe, care exprimă viziuni și deziderate cu referire la politicile publice, la legi și ordonanțe de urgență – viziuni exprimate, în unele cazuri, prin critica forțelor politice de la putere. Situaţii în care doar societatea democratică garantează libertatea de exprimare – unul dintre principiile care asigură/motivează implicarea cetățenilor în viața comunității.Item MODALITĂȚI DE VALORIFICARE A NOILOR EDUCAȚII ÎN CONTEXTUL EUROPENIZĂRII(Print-Caro, 2023) Covali, VioletaEuropenizarea este un proces complex, prin care statele europene își aliniază politicile, normele și instituțiile la cele promovate de Uniunea Europeană (UE). Acest proces are ca scop consolidarea coope rării și integrării europene, creând o Europă mai unită și mai puternică. În acest context, educația joacă un rol fundamental, deoarece contribuie semnificativ la atingerea obiectivelor europenizării. Educaţia în spiritul valorilor europene urmăreşte: dobândirea identită ţii europene în consonanţă cu identitatea naţională şi etnică; exercitarea drepturilor ca viitori cetăţeni europeni; asumarea obligaţiilor ca viitori cetăţeni europeni; modelarea conştiinţei şi a condiţiei individuale şi comunitare în sensul perceperii şi asumării valorilor europene; dezvoltarea sentimentului de apartenenţă la cultura şi civilizaţia europeană, în deplin respect faţă de culturile şi civilizaţiile neeuropene. Scopul educaţiei în spiritul valorilor europene este de a conştientiza identitatea europeană în concordanţă cu identitatea naţională. Educaţia umanistă promovează ideea încrederii în valoarea omului, în capacitatea de perfecţionare, în demnitatea lui atât la nivel individual, cât şi la nivel social. Noile educații reprezintă un instrument valoros în promovarea europenizării. Educația interculturală consolidează coeziunea și cetățenia europeană, EDD sensibilizează cetățenii cu privire la problemele globale, iar educația digitală pregătește o forță de muncă competitivă și conștientă de securitatea digitală. Prin implementarea eficientă a acestor educații, UE poate avansa în direcția unei Europe mai unite, responsabile și pregătite pentru viitor.