2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Psychoanalytic counseling in working with inmates: syntheses of international studies
    (CEP USM, 2024) Gavrilaș, Gabriela Loredana
    The article addresses the topic of the implementation of psychoanalytic counseling in the prison environment, analyzing several established studies in the field. The literature review reveals that psychoanalytic counseling requires modifications to meet the distinct needs of prisoners, given the influence of the prison environment on the therapeutic dynamics and the psycho-emotional characteristics of the beneficiaries. From a therapeutic perspective, research in the field highlights the importance of empathy and the assurance of a safe communication environment, thus making it possible to explore the deep emotions of the beneficiaries. Also, the consideration of cultural factors in therapy is crucial to improve the understanding of psychological and social factors affecting inmates’ behavior. In this study, we emphasize that psychoanalytic interventions in the prison context can attenuate deviant behaviors and assist in social reintegration, when individualized approaches are developed and implemented.
  • Thumbnail Image
    Item
    Studiul experimental al empatiei și inteligenței emoționale la cadrele didactice
    (CEP USM, 2023) Racu, Igor
    În acest articol sunt prezentate rezultatele unui studiu teoretico-experimental realizat în vederea cercetării nivelului de manifestare a empatiei și gradul de dezvoltare a inteligenței emoționale la cadrele didactice. În cercetarea constatativă au participat 100 de subiecți selectați ținând cont de două variabile de bază: vârsta (50 de cadre didactice în vârstă de 20/30 de ani și 50 în vârstă de 30/40 de ani) și genul (50 de gen masculin și 50 de gen feminin). S-a demonstrat experimental (inclusiv prin prelucrarea statistică a rezultatelor cantitative) că există diferențe statistic semnificative în gradul de manifestare a empatiei și nivelul dezvoltării inteligenței emoționale în funcție de vârstă (20/30 și 30/40 de ani) și gen (bărbați/femei).
  • Thumbnail Image
    Item
    ASPECTE RELAȚIONALE MEDIC-PACIENT ÎN MANAGEMENTUL PERSOANELOR CU FOBIE DENTARĂ
    (2021) Valachi, Romica
    Acest articol abordează importanța relației medic-pacient, analizând aspec te specifice medicinei dentare, statutul social al medicului, importanța cunoașterii particularităților psihologice ale pacientului, abilitatea de comunicare a medicului și manifestarea empatiei față de pacient. Deoarece aproximativ 70% din populația ge nerală a globului pământesc au frică de medicul stomatolog și intervențiile acestuia, este destul de relevant studiul relației dintre medicul stomatolog și pacient. O relație bună medic-pacient este în sine un act terapeutic, care va condiționa un tratament sto matologic eficient și va diminua evitarea cabinetului stomatologic de către pacienții dentofobi.
  • Thumbnail Image
    Item
    EMPATIE ŞI CREATIVITATE
    (CEP USM, 2009) Potâng, Angela; Bolocan, Lilia
    Through this study we intended to tackle empathy as a multidimensional construct and to confirm its influence on man’s creativity. The analysis of the empathy’s conceptual approaches enables to define empathy as a psychic phenomenon, a psychic process, a psychic product and a psychic trait. The relation between empathy and creativity is the following: each of these two psychic phenomena has a predisposition potential representing a necessary basis (with a hereditary programme) on which the future empathic or creative behaviour is built. In displaying these two psychic traits there is a different affective-cognitive ratio; creativity as well as empathy are considered traits, features of the personality; both phenomena display themselves as a process; both processes end with a different product; they relate with the intelligence, the motivation, the affectivity and the aggressiveness; both phenomena can be trained. This parallel confirms the idea that these two traits interact with each other; empathy contributes to the creative performance in many fields of activity, but creativity supports the display of empathic abilities at the capacity level.