2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    DIMENSIUNI ALE EDUCAȚIEI: CONCEPTUALIZĂRI ȘI CONTINUITATE DE IDEI
    (CEP USM, 2020) Coandă, Svetlana
    Educația este o activitate complexa și multiaspectuală, care cere o abordare interdisciplinară. Procesul educațional poate fi realizat doar prin conjugarea tuturor factorilor educaționali: familia, școala, mediul social, asociațiile culturale și sportive, mass-media, colectivitatea rurală sau urbană etc. Scopul primordial al educației constă în formarea personalităţii armonios dezvoltate, autonome şi creative. Immanuel Kant menționa în acest sens: ,,Educaţia este activitatea de disciplinare, de cultivare, civilizare a omului, iar scopul educaţiei este de-a dezvolta în individ toată perfecţiunea de care este susceptibil”. Sunt mai multe domenii educaționale: educația intelectuală – pregătirea generala si fundamentală a individului, asigurându-i atât orizontul general de cultură, cât și capacitățile intelectuale necesare oricărei dezvoltări și activități; educația morală – formarea profilului moral al personalității, cultivarea valorilor, a normelor și modelelor comportamentale; educația estetică – formarea gustului estetic, modelarea sensibilității și creativității personalității; De rând cu acestea, de o importanță tot atât de mare, sunt noile tipuri ale educaţiei sau, cum le numesc specialiștii în domeniu – „noile educaţii”: educaţia ecologică; educaţia pentru pace şi cooperare; educaţia pentru pace şi democraţie; educaţia demografică; educaţia pentru o nouă ordine economică internaţională; educaţia pentru comunicare şi mass-media; educaţia pentru un mod sănătos de viaţă; educaţia economică şi casnică modernă etc. Un impact considerabil asupra concepțiilor despre educație au avut lucrările unor notorii gânditori, precum J.Locke, J.J.Rousseau, J. Dewey, J. A. Comenius ș.a. Idei importante despre esența, rolul și funcțiile educației în societate, metode ale procesului educațional sunt expuse și de marii noștri înaintași M.Eminescu, C.RădulescuMotru, C.Noica ș.a.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL EDUCAȚIEI MORALE: COMUNISM VERSUS DEMOCRAȚIE
    (CEP USM, 2022) Belu, Eliza
    În România, comunismul a început odată cu câștigarea puterii la 23 August 1944, prin eliminarea oponenților, în acord cu strategia lui Stalin, și cu sprijinul trupelor sovietice. După abdicarea Regelui Mihai I, în 30 decembrie 1947, România devine republică populară. Partidul a urmat modelul sovietic organizând totul în planuri cincinale, iar industrializarea a implicat mutarea forței de muncă de la țară spre orașe, cazați în blocuri cu apartamente mici și depunând efort pentru urbanizare; în mod implicit, crește nivelul de școlarizare și nivelul de pregătire profesională. Începând cu anii ”80, austeritatea a marcat niveluri alarmante, datorită dorinței președintelui de a plăti datoria externă. Acesta este adevărul despre comunismul din România. În ce privește binele din comunism, nu s-a prea simțit. Pesemne, l-au simțit cei care au ocupat poziții în sistem, dar majoritatea cetățenilor, ca mine și familia mea, nu au simțit vreun bine în acea perioadă. De aici, nevoia de educație, nu numai morală, dar și istorică, pentru ca elevii și tinerii de azi să prețuiască societatea democratică în care trăiesc.
  • Thumbnail Image
    Item
    FILOSOFIE ȘI LITERATURĂ: REFLECȚII DESPRE ROLUL LOR PENTRU EDUCAȚIA MORALĂ
    (CEP USM, 2022) Niţă, Adrian
    Ne propunem să abordăm dintr-o perspectivă multi și interdisciplinară problematica educației morale la începutul secolului 21. Provocările ultimilor ani arată nevoia acută de educație pentru stimularea altruismului, simpatiei, simțului dreptății și empatiei. Cultivarea atitudinilor și convingerilor tolerante, optimiste și încrezătoare cu ajutorul filosofiei și literaturii poate fi un bun exemplu de bune practici în acest domeniu. Vom trece în revistă câteva teme din literatura ultimilor ani, le vom aborda cu metode și proceduri din filosofie și etică, apoi le vom integra într-o abordare de sinteză care să depășească aspectele strict individuale, ale unei singure discipline (filosofice sau literare) pentru a putea vedea contribuția la mai buna educație morală a elevilor și studenților.
  • Thumbnail Image
    Item
    OPINIILE STUDENȚILOR CU PRIVIRE LA VALORILE MORALE
    (CEP USM, 2017) Repida, Tatiana
    În articol este abordată problema privind valorile morale ale studenților. În acest sens, sunt analizate opiniile studenților cu privire la strategiile de consolidare a conduitei morale a studenților etc. Totodată, sunt propuse modalități de eficientizare a procesului de formare-dezvoltare a valorilor morale ale studenților.