2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    ESENȚELE VALORICE ALE EDUCAȚIEI CULTIVATE ÎN LITERATURA ROMÂNĂ
    (Print-Caro, 2023) Rusu, Irina
    În articolul dat am elucidat, prin prisma operelor literare, câteva din valorile general-umane, culturale, etice și morale, determinând astfel contribuția lor majoră în valorificarea trăsăturilor definitorii în edu- carea generațiilor de elevi. Acestea scot în evidență adevărate calități și comportamente ale personajelor, determinând astfel valoarea contextului reflectat, ca element comun prin conturarea unor trăsături distincte. Așadar, valorile general-umane sunt fundamentale şi necesare, deoarece servesc drept referinţă pentru a şti ce este bine şi ce este greşit. Autorii de referință pe care i-am abordat sunt: Petre Ispirescu, Ion Creangă, Ioan Slavici, George Călinescu, Liviu Rebreanu, Mircea Eliade, cei care au revigorat prin creațiile lor adevărate valori, contribuind astfel la relevarea unui stil autentic și original, mai dinamic și unic în evoluția literaturii române.
  • Thumbnail Image
    Item
    APORTUL EDUCAȚIEI ETNOIDENTITARE ÎN FORMAREA ORIENTĂRILOR AXIOLOGICE LA ELEVII DE LICEU
    (CEP USM, 2022) Ciobanu, Mona-Lisa-Ștefania
    În prezentul articol ne propunem să argumentăm importanța educației etnoidentitare a elevilor de liceu, din România și din Republica Moldova, în contextul societății contemporane, pornind de la premisa comunității de istorie, limbă, cultură și destin al românilor de pe cele două maluri ale Prutului. Realizată, prioritar, în perimetrul școlar, prin predarea unor dis- cipline umaniste, precum istoria, limba și literatura română, religia, psihologia ș.a., educația etnoidentitară reprezintă – în actualul context istoric și geopolitic, plin de incertitudini și riscuri – principalul fundament al renașterii neamului ro- mânesc. Responsabilități majore în direcția educației naționale revin, deopotrivă, școlii și familiei, ambele fiind chemate să îngrijească cu atenție sufletul copiilor și al adolescenților în vederea îmbinării armonioase a identității personale și a celei naționale. Educația națională, umanistă și democratică, are ca ideal dezvoltarea personalității libere, creatoare, cu apartenență la cultura europeană și la cea planetară.
  • Thumbnail Image
    Item
    VALORILE FUNDAMENTALE CA REPERE EPISTEMOLOGICE ÎN EDIFICAREA PARADIGMEI IDEALULUI EDUCAȚIONAL
    (CEP USM, 2020) Ciobanu, Mona-Lisa-Ștefania
    Ne propunem, în cele ce urmează, să evidențiem câteva dintre opiniile formulate de unii gânditori de seamă ai umanității din veacurile trecute –fie ei filosofi sau teoreticieni ai culturii, civilizației ori ai științelor educației –cu privire la problematica valorii , în general, cu accent asupra valorilor fundamentale și a impactului acestora asupra conturării paradigmei idealului educațional din diverse epoci. Pe deplin conștienți de vastitatea temei, căreia ar trebui să i se consacre o cercetare exhaustivă, într-un volum distinct, mărturisim că ne-am propus deocamdată doar să semnalăm subiectul în cauză, formulând câteva aserțiuni cu intenționalitate mai curând prolegomenică/ propedeutică. Ne-am oprit în pragul epocii moderne, întrucât de aici înainte pedagogia se desparte tot mai multde filosofie, conturându-se o disciplină aparte, cu obiect de studiu propriu, denumită cel mai adesea filosofia educației. De remarca t, din perspectiva temei abordate de noi aici, este faptul că, indiferent de denominația atribuită disciplinelor care se ocupă de educație, problema privind valorile fundamentale este una recurentă, după cum perenă este și influența ori contribuția acest ora la edificarea paradigmei idealului educațional în diverse epoci.
  • Thumbnail Image
    Item
    AXIOLOGIE – CADRU DE REFERINŢĂ ÎN FORMAREA ORIENTĂRILOR VALORICE LA STUDENŢI
    (CEP USM, 2017) Guțu, Zoia; Dohotaru, Maia
    Analizei este supusă problema valorilor și formării orientărilor valorice la studenți din diferite perspective: filosofică,psihologică, sociologică, pedagogică. Accentul se pune pe analiza diferitelor clasificări ale valorilor, pe caracterizarea fenomenului de orientări valorice, acceptând latura educațională a acestora. Totodată, sunt analizate pe larg funcțiile orientărilor valorice: expresivă, adaptivă, protejare, cunoaștere, coordonare.
  • Thumbnail Image
    Item
    VALORILE ÎN CONTEXTUL FILOSOFIEI ŞCOLII DE LA BADEN
    (CEP USM, 2014) Gîncu, Irina
    În articol este studiată evoluţia şi configurarea ideii de valoare din perspectiva filosofiei Şcolii de la Baden. Reprezentanţii acesteişcoli, W.Windelband şi H.Rickert, sunt consideraţi fondatorii teoriei valorilor, care şi-au adus aportul prin conceptualizarea şi clarificarea mai multor dimensiuni ale teoriei valorilor. Autorul cercetează această problemă, analizând diverse apecte ale filosofiei sec. al XX-lea, definitivând contribuţ ia acestora pentru evoluţia teoriei despre valori.