2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL EDUCAȚIEI MORALE: COMUNISM VERSUS DEMOCRAȚIE
    (CEP USM, 2022) Belu, Eliza
    În România, comunismul a început odată cu câștigarea puterii la 23 August 1944, prin eliminarea oponenților, în acord cu strategia lui Stalin, și cu sprijinul trupelor sovietice. După abdicarea Regelui Mihai I, în 30 decembrie 1947, România devine republică populară. Partidul a urmat modelul sovietic organizând totul în planuri cincinale, iar industrializarea a implicat mutarea forței de muncă de la țară spre orașe, cazați în blocuri cu apartamente mici și depunând efort pentru urbanizare; în mod implicit, crește nivelul de școlarizare și nivelul de pregătire profesională. Începând cu anii ”80, austeritatea a marcat niveluri alarmante, datorită dorinței președintelui de a plăti datoria externă. Acesta este adevărul despre comunismul din România. În ce privește binele din comunism, nu s-a prea simțit. Pesemne, l-au simțit cei care au ocupat poziții în sistem, dar majoritatea cetățenilor, ca mine și familia mea, nu au simțit vreun bine în acea perioadă. De aici, nevoia de educație, nu numai morală, dar și istorică, pentru ca elevii și tinerii de azi să prețuiască societatea democratică în care trăiesc.
  • Thumbnail Image
    Item
    FILOSOFIE ȘI LITERATURĂ: REFLECȚII DESPRE ROLUL LOR PENTRU EDUCAȚIA MORALĂ
    (CEP USM, 2022) Niţă, Adrian
    Ne propunem să abordăm dintr-o perspectivă multi și interdisciplinară problematica educației morale la începutul secolului 21. Provocările ultimilor ani arată nevoia acută de educație pentru stimularea altruismului, simpatiei, simțului dreptății și empatiei. Cultivarea atitudinilor și convingerilor tolerante, optimiste și încrezătoare cu ajutorul filosofiei și literaturii poate fi un bun exemplu de bune practici în acest domeniu. Vom trece în revistă câteva teme din literatura ultimilor ani, le vom aborda cu metode și proceduri din filosofie și etică, apoi le vom integra într-o abordare de sinteză care să depășească aspectele strict individuale, ale unei singure discipline (filosofice sau literare) pentru a putea vedea contribuția la mai buna educație morală a elevilor și studenților.
  • Thumbnail Image
    Item
    VALOAREA PROBANTĂ A TESTĂRII DE TIP POLIGRAF DIN PERPECTIVĂ PSIHOLOGICĂ
    (CEP USM, 2021) Tarnovschi, Ana; Boldurat, Veronica
    În prezentul demers științific este abordată minciuna din perspectiva fenomenului psihologic foarte complex care include în sine un amalgam de aparențe emoționale, cognitive și afective la persoane. În socializarea sa zilnică, omul se ciocnește de minciună, aceasta fiind fapt real și natural. Atât timp cât omul este cel care transmite sau primește o informație el are potențialul de a duce în eroare sau de a fi dus în eroare. Însă, procesul de detectare a minciunii este unul dificil, așa cum nu există o modalitate ideală de a diferenția o persoană care spune minciuni de cineva care spune adevărul. Învățarea minciunii, la fel ca și spunerea adevărului, reprezintă o parte firească din procesul natural de dezvoltare a omului. Minciuna a devenit una dintre problemele sociale, iar detectarea ei a fost și este subiectul de analiză al oamenilor de știință și al reprezentanților din sistemul judiciar.