2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 28
  • Thumbnail Image
    Item
    Eficientizarea comunicării și organizării în interculturalitate, multiculturalitate și pluriculturalitate
    (CEP USM, 2023) Tănăsescu, Cristina-Florentina
    Această lucrare abordează importanța eficientizării comunicării și organizării în contextul interculturalității, multiculturalității și pluriculturalității. Comunicarea eficientă în medii interculturale presupune înțelegerea profundă a diferențelor culturale, adaptabilitate la diferite stiluri de comunicare și evitarea stereotipurilor. Organizarea eficientă în aceste medii implică gestionarea diversității în echipe, leadership empatic și comunicare transparentă. Abilitățile interpersonale și sensibilitatea culturală sunt esențiale în acest proces, având potențialul de a aduce beneficii precum inovația și îmbunătățirea relațiilor interpersonale într-o lume tot mai diversificată.
  • Thumbnail Image
    Item
    Promoting multilingualism in school
    (CEP USM, 2024) Wittman, Hana
    In this article, various models of motivation that influence the learning process are examined, with a particular focus on the field of foreign languages. Motivational structures, including academic self-efficacy, attributions, achievements, and internal motivational objectives, are presented as fundamental elements in promoting or hindering academic success. The diverse ways in which students can be motivated are analyzed, highlighting the importance of adapting motivation to the context, arguing that it may vary depending on the situation, context, and school environment. Definitions and understanding of adaptive and maladaptive motivational models are proposed, along with an analysis of their evolution over time. Research results are presented, indicating that beliefs associated with adaptive motivation, such as academic self-efficacy, lead to improved performance and achievements, while beliefs associated with maladaptive motivation, such as fear of failure, have negative effects on academic performance and achievements
  • Thumbnail Image
    Item
    Interpersonal relationships of children with learning difficulties within the student group
    (CEP USM, 2024) Druguș, Olga
    An important aspect in the development of the child’s personality is socialization. Early social skills are necessary for a child’s psychological development as they begin to form positive relationships with adults and other children from an early age. The important role for achieving expected expectations belongs to the teaching staff, who, in the instructive-educational process, take care that all children behave well, and are accept ed in the group of students. The article presents the result of the sociometric study in the research cards of the problem of developing competence and communication skills in primary school students, in order to determine the evolution of interpersonal relations within the group/class where there are students with learning difficulties. The study reveals the socio-affective structure of the group at a given time, for a given situation, in our case studying interpersonal relationships through the lens of communication between children with learning difficulties and typical ones. The construction of the sociogram is carried out progressively, implemented with the sociogram of the elections, later completed with that of the rejections. Based on the sociograms, we realize that within the group there is some homogeneity, the number of attractions exceeding the number of rejections.
  • Thumbnail Image
    Item
    COMUNICAREA INTERINSTITUȚIONALĂ ȘI COLABORAREA ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR: PROVOCĂRI ȘI SOLUȚII
    (CEP USM, 2024) Machidon, Silvia
    Communication between various pre-university educational institutions and other organizations is very important in ensuring quality education. Today, this process faces major challenges and barriers, such as the lack of communication infrastructure and adequate resources. In this article, we will analyze the impact of these issues on the activities of school community members and the quality of education. We will propose practical solutions to ensure effective interinstitutional communication through the implementation of modern technologies and the creation of transparent communication channels.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASIGURAREA SECURITĂȚII SPIRITUALE PRIN INSTRUIRE ȘI COMUNICARE
    (CEP USM, 2020) Roșca, Ludmila
    Învățământul, în special cel umanitar, în sistemul de asigurare vitală al societății are un rol important nu doar în dezvoltarea economică, dar și în asigurarea securității vieții spirituale a cetățenilor și comunității. Învățământul oferă posibilități unice pentru formarea unei personalități integre, caracterizată de verticalitate, competitivă pe piața muncii, atât interne, cât și externe. Învățământul contribuie la reproducerea culturii, a valorilor spirituale ale unui neam. Pericolul crizei spirituale rezidă în invizibilitatea lui. Criza reprezintă un stimul puternic, dacă îl amenință pe om, apare în fața lui ca punct inițial al unei alegeri inevitabile (boală, război, epidemie, pandemie). În astfel de situații se schimbă tabloul lumii, sunt mobilizate toate resursele disponibile, care salvează deseori organismul social de la dispariție. Cu regret, în timpul crizelor opunerea uneori întârzie, iar degradarea culturii capătă un caracter ireversibil, care conduce la o catastrofă asemănătoare celei din Rusia (1917), Germania (1930). Autorul supune analizei potențialul cognitiv, creativ al omului contemporan, capacitatea lui de a răspunde adecvat provocărilor timpului, de a reacționa la criza spiritualității, a culturii. Securitatea spirituală reprezintă ansamblul cauzelor care permite unui subiect social (cultura, societatea) să-și păstreze parametrii vitali în limitele, normele istorice. Ieșirea în afara acestora sub influența diverșilor factori: culturali, normativi, valorici, conduce la o catastrofă națională. În scopul neadmiterii unei astfel de situații, autorul propune să medităm asupra fenomenelor: securitatea spirituală, sănătatea mintală, în afara cărora orice strategie de supraviețuire, orice program de dezvoltare durabilă sunt lipsite de sens.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIPLOMAȚIA LIMBAJULUI PROTOCOLAR. STRATEGII SEMIOTICE DE COMUNIUNE
    (CEP USM, 2022) Jalaboi, Elisabeta
    Situaţiile de comunicare / comuniune diplomatic-protocolară actuale cercetate ȋn teză sunt descrise parţial în literatura de specialitate atât prin consideraţii ale filosofiei / semioticii teoretice (implicând reperele conceptuale ale pregătirii comuniunii), cât și prin ipostaze ale filosofiei / semioticii practice (vizând strategiile procedural-ceremoniale ale comuniunii, de exemplu). Teoria ne mai arată că de la limbajul bio-fizic (intuitiv-semnificant) al manifestărilor protocolare la cel educativ (semnificativ-cultural) nu este decât un pas pe care ȋn termenii ştiinţei semnelor îl numim semnificare, miezul oricare situaţii de comunicare (semioză). Aceste aspecte predominant sintactice şi semantice care definesc începutul poveștii protocolare, sunt dublate de scrieri recente de factură predominant pragmatică, vizând instrumentele limbajului protocolar, care pot fi privite, la scenă deschisă, atât prin arta convingerii (persuasiune), cât și prin viclenia manipulării. Cuvintele cheie care se lasă astăzi în slujbă sunt limbaj, comunicare, comuniune, semiotică, diplomație. Așa cum am învățat, cuvintele au un sens sau mai multe, cum ar spune Saussure, însă structura în care sunt transmise și maniera pot denota binele sau răul. Desigur, uneori, poate că ne este greu să ne dăm seama ce este bine sau rău, însă cred că modelele de analiză etică pot veni în ajutorul nostru.
  • Thumbnail Image
    Item
    „ECOLOGIZAREA” DISCURSULUI PUBLIC -POSIBILITATE SAU UTOPIE?
    (CEP USM, 2022) Bejan, Petru
    Putem vorbi de „standarde” acceptabile ale intervențiilor publice? Cum am putea determina calitatea unui bun discurs? Care sunt indiciile comunicării eficiente? Dar ale celei eșuate? Este posibilă o „ecologizare” a discursului public? Dacă da, care ar fi strategiile sau pașii de urmat? Ce este „stilul” discursiv? Poate fi acesta „antrenat” sau educat?
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPACTUL REȚELELOR DE SOCIALIZARE ASUPRA LIMBAJULUI ELEVILOR ÎN VIZIUNEA CADRELOR DIDACTICE
    (CEP USM, 2022-11-29) Dolinschi, Cristina
    Dezvoltarea rapidă a tehnologiilor digitale a favorizat crearea unor noi medii de comunicare virtuală, și anume rețelele de socializare, care, datorită interesului sporit, reprezintă o provocare societală contemporană cu o amprentă puternică asupra dezvoltării copiilor și nemijlocit asupra procesului instructiv-educativ. În articolul de față sunt prezentate rezultatele unui studiu care elucidează viziunile cadrelor didactice cu privire la impactul rețelelor de socializare asupra limbajului elevilor, prin evidențierea anumitor riscuri și vulnerabilități, precum și a aspectelor pozitive ce țin de dezvoltarea abilităților lingvistive și comunicative.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASISTENȚA PSIHOLOGICĂ CU PRIVIRE LA LIMBAJUL ELEVULUI: ACTIVITATEA PSIHOLOGULUI ȘCOLAR ȘI A LOGOPEDULUI
    (2021) Dolinschi, Cristina
    Odată cu modernizarea sistemului de învățământ, în mediul școlar accentul este pus pe dezvoltarea complexă a personalității elevilor, ținându-se cont de varietatea ca- racteristicilor individuale. Astfel, se impune consolidarea și extinderea serviciilor de asistență specializată în instituțiile de învățământ. Prezentul articol reflectă principa- lele aspecte ce țin de activitatea psihologului școlar și a logopedului în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASPECTE RELAȚIONALE MEDIC-PACIENT ÎN MANAGEMENTUL PERSOANELOR CU FOBIE DENTARĂ
    (2021) Valachi, Romica
    Acest articol abordează importanța relației medic-pacient, analizând aspec te specifice medicinei dentare, statutul social al medicului, importanța cunoașterii particularităților psihologice ale pacientului, abilitatea de comunicare a medicului și manifestarea empatiei față de pacient. Deoarece aproximativ 70% din populația ge nerală a globului pământesc au frică de medicul stomatolog și intervențiile acestuia, este destul de relevant studiul relației dintre medicul stomatolog și pacient. O relație bună medic-pacient este în sine un act terapeutic, care va condiționa un tratament sto matologic eficient și va diminua evitarea cabinetului stomatologic de către pacienții dentofobi.