2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
33 results
Search Results
Item NOI PERSPECTIVE ALE MARKETINGULUI EDUCAŢIONAL(CEP USM, 2013-09-26) Repida, Tatiana; Paiu, MihaiItem PERSONALITATEA – FACTOR DETERMINANT ÎN ANGAJAREA ABSOLVENŢILOR UNIVERSITARI ÎN CÂMPUL MUNCII(CEP USM, 2014) Paiu, Mihai; Repida, Tatiana; Ţurcanu, CarolinaItem OPINIA ABSOLVENŢILOR UNIVERSITARI CU REFERIRE LA COMPETENŢELE PROFESIONALE ŞI GENERALE(CEP USM, 2014) Repida, Tatiana; Paiu, MihaiItem OFERIREA DE FEEDBACK ÎN CADRUL STAGIILOR DE PRACTICĂ(CEP USM, 2019) Repida, TatianaItem REFLECTIONS ON CONSOLIDATING STUDENTS’ MORAL VALUES(Editografica, 2018) Repida, TatianaIn the article is analyzed the problem of developing moral values of students in the light of requirements set out in the Education Code of the Republic of Moldova and the National Framework of Qualifications in Higher Education.During the latest decade in the Republic of Moldova has been noticed an increase of crimes committed by pupils and students (murders, serious intentional injuries, rapes, robberies and burglaries, thefts, drug selling, trafficking in human beings, etc.), a phenomenon that arouse s concern, but, because of the fact that the education system is an important source of personality socialization, it has to become a factor that restrains deviant behavior.The emphasis is made on one hand on the student, on his self-training of moral profile, and on the other hand on the university professor. In the article is also argumented the necessity to promote moral values during the university study process (there appear new values to be learned, the situation with morality among young people, negative behavioral patterns, etc.).The development of students’ moral values is correlated with the requirements of modern labor market regarding the profession al and ethical training of university graduates.The results of our recent study demonstrate the desire of students to strengthen through various strategies the moral qualities that define the ethical profile of a person.Item TENDINŢE DE IMPLEMENTARE A EDUCAŢIEI PROSPECTIVE ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT UNIVERSITAR(CEP USM, 2013) Repida, Tatiana; Lungu, VioreliaTendinţele recente de dezvoltare socioumană şi tehnico-ştiinţifică determină nevoia de perfecţionare a sistemelor educaţionale. Interesul şi implicarea angajatorului în procesul educaţional universitar, prin expectanţele referitoare la pregătirea specialiştilor, a determinat creşterea interesului faţă de formare în funcţie de necesităţile societăţii prezente şi viitoare. Tendinţele de dezvoltare a învăţământului superior reflectă axarea pe dimensiunea prospectivă. În baza investigaţiilor şi analizelor realizate de noi, constatăm că implementarea dimensiunii prospective în educaţie constituie un pas important în dezvoltarea ştiinţelor educaţieiItem ROLUL TUTORATULUI ÎN ASIGURAREA CONEXIUNII ÎNVĂŢĂMÂNTULUI UNIVERSITAR CU PIAŢA MUNCII(CEP USM, 2013) Repida, Tatiana; Paiu, MihaiÎn articol se analizează rezultatul unui sondaj privind opinia studenţilor şi a masteranzilor cu referire la statusul conducătorului de grupă academică (tutore)în stabilirea şi consolidarea relaţiilor de comunicare pentru soluţionarea problemelor cotidiene ale mediului studenţesc şi asigurarea conexiuni dintre învăţământul superior şi piaţa muncii.Item VALIDAREA EXPERIMENTALĂ A STRATEGIILOR DIDACTICE DE FORMARE A ATITUDINII POZITIVE FAŢĂ DE SCHIMBARE LA STUDENŢI, VIITOARE CADRE DIDACTICE(CEP USM, 2012) Repida, Tatiana; Malancuş, ElenaÎn articolul de faţă autorii prezintă metodologia formării atitudinii pozitive faţă de schimbare: a)chestionarul cu 32 de itemi (experimentul de constatare şi control); b)strategiile de formare a atitudinii pozitive faţă de schimbare la studenţi, viitoare cadre didactice (planificarea studiului, strategia învăţării independente, strategii participative, metode de stimulare a creativităţii, învăţarea prin descoperire, strategii de dezvoltare a imaginaţei anticipative).Item FORMAREA COMPETENŢELOR SOCIALE – OPORTUNITATE PENTRU ADAPTAREA ABSOLVENŢILOR LA NOILE PROVOCĂRI ACTUALE ALE PIEŢEI MUNCII(CEP USM, 2012) Repida, TatianaThis article is devoted to the problem of social competences training with opportunities for graduates to adapt to current labor market challenges. In the article the author presents several definitions of the “competence” notion, reproduces categories of competences (basic competences, key-competences, competences for employment, entrepreneurial competences, managerial competences, competences for life, social and civic competences); presents the definition of social competences and reveals the necessity of their training (among university graduates) in employment brink; proposes social competences training strategies in university education; analyzes the results of a survey regarding the knowledge of social competences among students and the necessity of their training.Item STUDIUL EXPERIMENTAL PRIVIND FORMAREA COMPETENŢELOR PROFESIONALE LA VIITOARELE CADRE DIDACTICE(CEP USM, 2011) Repida, Tatiana; Perciuleac, IanaOn envisage la formation des compétences de management et de communication chez les futurs enseignants pour mieux les intégrer dans le domaine socio-professionnel. La formation des compétences de management et de communication sera plus efficacesion utilise la méthode de problématisation.