2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAȚIA NONFORMALĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA: DEMERSURI CONCEPTUALE ȘI METODOLOGICE
    (CEP USM, 2023) Guțu, Vladimir
    Societatea, în continuă schimbare, determinată de creşterea exponenţială a informaţiilor şi uzura lor accelerată, de progresele extraordinare ale ştiinţei, tehnicii, de dinamismul vieţii sociale, de democratizarea învăţării, de creşterea nivelului de aspiraţie spre cultură şi educaţie, de folosirea cât mai utilă şi mai plăcută a timpului liber, generează, totodată, solicitări noi față de educație, iar omul, la rândul său, trebuie să se afle continuu în calitate de receptor al acțiunii educative. Educația extrașcolară fiind o dimensiune a societății, este influențată în mare parte de procesele ce au loc în această societate: politice, economice, demografice, valorice și de cele educaționale, care devin și factori determinanți ai dezvoltării acestui sector. Totodată, se constată și influența inversă a educației extrașcolare asupra dezvoltării societății. Educaţia pe tot parcursul vieţii a devenit în aceste condiţii o cerinţă fundamentală a societăţii. A învăţa să înveţi şi a dori să te perfecţionezi continuu sunt cerinţe ale educaţiei pe tot parcursul vieţii; răspunzând acestora, omul învaţă să fie receptiv la schimbări, capabil să le anticipeze şi să se adapteze la ele, oferindu-se în calitate de participant al procesului de evoluţie socială datorită autonomiei sale intelectuale şi morale.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONCEPTUAL AND METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF IDENTIFYING ADULT’S LEARNING AND EDUCATION NEEDS
    (CEP USM, 2022) Guțu, Vladimir
    This article addresses the issue of identifying the learning and education needs of adults, primarily non-formal education. Different concepts and models are analized to identify the learning and education needs of adults. A concept is grounded and a methodology is developed in this regard. The factors that generate the learning and education needs of adults are described in detail: external factors – national educational policies, institutional educational policies, educational reform projects, etc.; internal factors – the need for compensation, recapitulation, complementary knowledge, the need for retraining, the need to realize one's own interests and options, the need to capitalize on free time, etc. The emphasis is on establishing the tools for diagnosing needs, on forms and methods to carry out this process. At the same time, the way of obtaining and interpreting the data is argued. The proposed concept opens new perspectives for the development of formal and non-formal adult education and, first of all, of diversifying adult continuing education programs.
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAŢIE. EDUCAŢIA FORMALĂ, NONFORMALĂ ŞI INFORMALĂ: DELIMITĂRI ŞI PUNCTE DE TANGENŢĂ
    (Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, 2020) Guțu, Vladimir
    This article addresses the problem of general forms of education, with the focus being on non-formal education. It is important that non-formal education is analyzed as a component part of the educational system, on the one hand, and as a component part of the education sciences, on the other hand. The comparative analysis of formal, non-formal and informal education opens up new perspectives for exploiting their efϔiciency in the context of lifelong education.
  • Thumbnail Image
    Item
    PEDAGOGY FOR ADULTS: CONCEPT AND EPISTEMOLOGY
    (CEP USM, 2021) Guțu, Vladimir
    This article addresses the issue of establishing and developing adult pedagogy from the perspective of epistemology: to establish the factual categories and guidelines of adult pedagogy. The psychological and philosophical-pedagogical approaches to adult learning and education and the connection of adult pedagogy with other sciences are extensively analysed. The concept produced contributes to the elaboration of a Reference Framework of adult education in formal, non-formal and informal plan.