2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
18 results
Search Results
Item EDUCAȚIA ANTI-BULLYING PRIN MESAJUL ETIC ȘI ESTETIC AL TEXTELOR LITERARE(Mini Print, 2024) Goraş-Postică, Viorica; Domniţeanu, AureliaÎn ultimii ani, toată lumea și-a îndreptat atenția către problema bullying-ului, elevii și studenții și-au făcut auzită vocea,iar adulții au inițiat legi și acțiuni de identificare și diminuare a acestui fenoomen. Violența școlară este pe larg răspândită, conform statisticilor internaționale, 8000 de adolescenți trebuie să facă față anual poverii bullying-ului. Pentru că societatea e în continuă schimbare și crește ponderea cyberbullying-ului, un grup de lucru internațional, format din Catedra UNESCO pentru Bullying și Cyberbullying, alături de Forumul Mondial Anti-Bullying(WAFM), au considerat oportună o definiție mai holistică și mai incluzivă a bullying-ului școlar.Aceștia au venit cu recomandarea pentru un învățământ incluziv ce ține cont de dimensiunile individuale, contextuale și sociale. Definiția extinsă permite o abordare mai largă și încurajează cooperarea dintre diverșii factori implicați.Propunerea nouă de definire se referă la faptul că bullying-ul este un proces social dăunător, caracterizat de un dezechilibru de putere, determinat de normele sociale și instituționale. Și, întrucât de incluziunea socială ulterioară a elevilor se ocupă în special școala, am considerat oportună o cercetare a situației de fapt într-o instituție educațională, aplicând un chestionar elevilor de gimnaziu, pentru a vedea în ce măsură se lovesc de acest fenomen și cum îi poate ajuta demersul educativ de la disciplina Limba și literatura română în prevenirea și diminuarea lui.Item NEGOCIEREA ÎN EDUCAŢIE – SECVENŢE CONCEPTUAL-METODOLOGICE(CEP USM, 2013-09-26) Goraş-Postică, VioricaItem DEMERS PRAXIOLOGIC DE EFICIENTIZARE A COMUNICĂRII(CEP USM, 2022-11-10) Goraş-Postică, VioricaItem STUDIU EMPIRIC PRIVIND PROMOVAREA DE CĂTRE CADRELE DIDACTICE A VALORILOR CREȘTINE ÎN CONSILIEREA EDUCAȚIONALĂ(CEP USM, 2020) Goraş-Postică, VioricaItem DISCIPLINA UNIVERSITARĂ MANAGEMENTUL PROIECTELOR – O NECESITATE STRINGENTĂ(CEP USM, 2014) Goraş-Postică, VioricaItem THE INTELLECTUAL OUTPUT OF STRATEGIC PLANNING IN THE SERVICE OF QUALITY VOCATIONAL EDUCATION(CEP USM, 2022) Goraş-Postică, Viorica; Cheptanari, Svetlana; Negrean, MarianaThe present study includes a praxiological research on the process and results of strategic planning in a vocational medical institution in the Republic of Moldova. As the intellectual product obtained is a quality one, meeting several relevant indicators, we decided to analyze and disseminate this good practice. The theoretical landmarks approached focus on the current rigors of strategic management in the field of education, aiming at contributing to solving priority problems in a specific professional context. The development of the educational institution from the perspective of quality, in general, and of the actors of education expectations, in particular, guides the organizational management, with its classic functions of planning, organization, coordination and control-evaluation.Item CONFERINŢA "REFORMA SISTEMULUI EDUCAŢIONAL ÎN CONTEXTUL GLOBALIZĂRII"(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2004) Goraş-Postică, Viorica; Dandara, OtiliaItem FORMAREA DE COMPETENŢE PROFESIONALE ÎN CONTEXTUL ACTUAL AL ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR(CEP USM, 2013) Goraş-Postică, VioricaAutorul propune o sinteză a rezultatelor unui studiu dedicat învăţământului superior centrat pe competenţele solicitate de necesităţile formabililor şi de cele ale pieţei muncii din ţară, aflate în continuă schimbare. Ansamblul de competenţe profesionale dezvoltate în universităţi urmează să deschidă perspective reale de integrare socială şi profesionalăa tinerilor specialiştiItem FUNDAMENTELE PEDAGOGICE ALE MANAGEMENTULUI PROIECTELOR DE INTERVENŢIE EDUCAŢIONALĂ(CEP USM, 2009) Goraş-Postică, VioricaÎn articol sunt cercetate bazele pedagogice ale managementului proiectelor de intervenţie educaţională: educaţia formală şi non-formală; noile educaţii; proiectarea centrată pe obiective; învăţarea prin rezolvare de probleme; învăţarea prin cooperare şi activitatea de echipă; evaluarea iniţială, curentă şi sumativă şi managementul pedagogic. Fundamentele respective sunt încadrate în mod analitic în contextul educaţional din Republica Moldova.Item PEDAGOGIA PROIECTULUI: ACTUALITATE ŞI PERSPECTIVE CONCEPTUAL-FUNCŢIONALE(CEP USM, 2011) Goraş-Postică, VioricaThe article argues that the project, as a network of meanings, became a significant presence in the educational activity and involves multiple facets formative and sustained cooperation involving intra-and inter-institutional change in order to ensure quality and sustainability, at national and international level. Educational models created through the successful implementation of the project, focusing on results, can replicate in an efficient and relevant in the country and outside it, in whole or in sequence, or experiences acquired, are checked and evaluated, most often, based on indicators of perfor-mance management.