2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    CONTEXTUL DE ÎNVĂȚARE, DETERMINANTĂ A EFICIENȚEI PROCESULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ PRIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL UNIVERSITAR
    (CEP USM, 2024) Dandara, Otilia; Gogoi, Elena
    Higher education has evolved over time, being responsive to society’s needs and responding to sociocultural conditions anchored in time. The quality and efciency of professional training through higher education has always been determined by a series of factors, which in all their influence, generated a conceptual approach in which the educational process was subordinated to certain principles and was carried out according to clearly outlined methodologies. The teacher and the student, the two actors carry out their activity in a certain learning/ educational context, which essentially constitutes the basic condition for the realization of the educational paradigm. The relationship between the educational paradigm and the learning context is a complex and inter-determining one, a phenomenon that has been studied less, and even more, we could say that it has been neglected. In the current conditions, marked by the increasing need to bring the university environment closer to the labour market, we consider it necessary to take advantage of all the possibilities of the training paradigm based on the problems of the labour market and the educational context in which this paradigm becomes applicable.
  • Thumbnail Image
    Item
    TENDINȚE ACTUALE ALE ÎNCADRĂRII DIVERSELOR GRUPURI SOCIALE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR
    (CEP USM, 2022) Dandara, Otilia
    Educația ca fenomen social și sistemul educațional, ca subsistem al sistemului socioeconomic, reflectă specificul evoluției societății. În ultimele decenii a crescut miza socială pentru învățământul superior, deoarece mediul universitar este apreciat drept sursa de bază care asigură evoluția socială. În acest context contează care este configurația contingen- tului de studenți, cine accede în universități și cum influențează fenomenele sociale asupra tendinței persoanelor de a obține studii superioare. Există anumite diferențe de situație în raport cu diverse forme și cicluri de instruire, fapt ce con- firmă interdependența dintre condițiile de integrare socioeconomică și posibilitățile de formare profesională. Analiza datelor statistice în baza unor criterii, precum: genul, vârsta, mediul de trai, scoate în evidență preferințele sau prioritățile diverselor grupuri sociale în raport cu învățământul superior. Cel mai numeros grup social care face studii superioare în Republica Moldova, în general, inclusiv la Universitatea de Stat din Moldova, sunt femeile de 19-22 de ani.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL UNIVERSITĂŢILOR ÎN EVOLUŢIA PROCESULUI EDUCAŢIONAL ŞI A CIVILIZAŢIEI EUROPENE
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Dandara, Otilia; Parhomenco, Lilia
    Universităţile sunt instituţii de învăţământ de sorginte europeană: constituite ca rezultat al evoluţiei culturii europene, ele s-au dezvoltat în corelaţie cu evoluţia şi cerinţele mediului cultural european. Acest tip de instituţii a generat învăţământul superior, care, la diverse etape, a exprimat, prin structură, curriculum şi modul de relaţionare dintre profesor şi student, particularităţile comunităţii europene. De rând cu alte elemente ale culturii europene, învăţământul superior este promovat de universităţi şi pe alte continente, unde se adaptează specificului sistemului socioeconomic şi contribuie la dezvoltarea acestuia. Universităţile europene reflectă perioadele de criză şi de avânt ale civilizaţiei din acest teritoriu. La momentul dat, ele sunt considerate o sursă a crizei din societate, însă, totodată, la începutul secolului al XXI-lea, sunt apreciate drept mijlocul cel mai eficient şi resursa de valoare care poate asigura evoluţia societăţii europene. Actualmente, pe ”bătrânul continent” s-a constituit un spaţiu al învăţământului superior care are misiunea de a valorifica potenţialul uman şi a contribui la prosperarea comunităţii europene, prin valorificarea cunoştinţelor, a coeziunii sociale şi a diversităţii culturale