2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICIPAREA VÂRSTNICILOR LA PROCESUL DECIZIONAL DIN COMUNITATE: APLICAREA METODEI TEORIEI ÎNTEMEIATE
    (CEP USM, 2023) Chira, Aliona
    Vârstnicii constituie la ora actuală o problemă stringentă pentru societatea moldovenească, acutizată de procesul intensiv de îmbătrânire demografică, migrația populației tinere și adulte peste hotare, scăderea calității vieții ca urmare a deficitului bugetar, creșterea dependenței față de serviciile sociale. Situația creată impune autorităților publice și guvernamentale să acorde o atenție sporită acestei categorii de vârstă, incluzând-o în toate politicile publice, programe și proiecte etc. Totodată, sunt create măsuri de sporire a activismul social și economic în rândul persoanelor vârstnice, astfel încât acestea să-și mențină independența față de serviciile și prestațiile sociale. Cu toate acestea, rezultatele înregistrate sunt destul de modeste. Prin urmare, scopul studiului prezent rezidă în explicarea comportamentului participativ al vârstnicilor la procesul decizional din comunitatea locală, prin identificarea factorilor care obstrucționează o implicare activă și stabilirea mecanismului prin care acești factori se condiționează. Pentru realizarea acestui deziderat a fost aplicată metoda teoriei întemeiate, versiunea straussiană. În rezultat a fost identificată categoria centrală – discreditarea opiniei vârstnicilor, precum și alte 15 categorii între care au fost stabilite relațiile de cauzalitate, pentru a genera modelul teoretic explicativ. Au fost formulate și un set de ipoteze operaționale derivate din date, care pot constitui noi piste de cercetare.
  • Thumbnail Image
    Item
    POTENȚIALUL TEORIEI ÎNTEMEIATE PENTRU CERCETĂRILE DIN ASISTENȚA SOCIALĂ
    (CEP USM, 2022-10-26) Chira, Aliona
    Asistența socială ca domeniu profesionalizat este constituit din trei componente: cercetarea științifică socială, practicile de intervenție și pregătirea calificată a asistentului social. Între acestea există o relație de cauzalitate reciprocă, motiv pentru care este exclusă ignorare uneia dintre ele. Liantul dintre aceste componente îl poate servi metoda teoriei întemeiate, care prin teoriile derivate din datele empirice oferă posibilitatea ajustării practicilor asistențiale în concordanță cu specificul grupului și al contextului, dezvoltă bagajul de cunoștințe teoretice și califică munca practică a asistenților sociali în sporirea bunăstării sociale. Unica condiție care se impune în acest sens este respectarea principiilor metodologice în procesul de descoperire a teoriei și aplicarea acestei metode doar pentru generarea teoriilor din date și nu pentru analiza datelor calitative
  • Thumbnail Image
    Item
    TEORIA ÎNTEMEIATĂ: ABORDĂRI ISTORIOGRAFICE
    (CEP USM, 2019) Chira, Aliona
    Dezvoltarea domeniului de cercetare socială a fost influențată de aplicarea unor noi modele de abordare a fenomenelor sociale, în special cu referire la abordarea calitativă. În acest traseu se înscrie și teoria întemeiată, dezvoltată în secolul al XX-lea de către sociologii americani Glaser B.G. şi Strauss A.L. ca reacție la abordările cantitativiste asupra fenomenelor sociale. În articol sunt analizate etapele de apariție și dezvoltare a teoriei întemeiate, evidențiindu-se noile curente. De asemenea, autorul prezintă particularitățile în definirea acestei metode de cercetare și interpretare a datelor, în vederea formulării unui model explicativ