2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
11 results
Search Results
Item CARACTERISTICI ALE AGRESIVITĂȚII ȘI ACCENTUĂRILOR DE CARACTER LA ADOLESCENȚII DELICVENȚI(CEP USM, 2022-11-29) Cerlat, Raisa; Creangă, VictoriaÎn articol sunt prezentate rezultatele cantitative și calitative ale cercetării formelor de manifestare ale agresivității la adolescenții delicvenți și relația acestora cu accentuările de caracter identificate. Studiul este comparativ, rezultatele obținute fiind comparate cu cele ale adolescenților care nu se află în conflict cu legea.Item STRATEGII COGNITIV-COMPORTAMENTALE DE MODIFICARE A DISTORSIUNILOR COGNITIVE(Print-Caro, 2021) Cerlat, RaisaThis article presents the most common cognitive distortions, capable to affect a person’s well-being and endangering his interpersonal relationships. Likewise, they describe cognitive-behavioral strategies, effective in combating them and in optimizing the thinking.Item EFICIENTIZAREA REZOLVĂRII DE PROBLEME PRIN DEZVOLTAREA GÂNDIRII FLEXIBILE(2021) Cerlat, RaisaArticolul constituie o invitație la cunoașterea propriei gândiri și a implicării flexi- bile a acesteia în soluționarea eficientă a problemelor întâlnite nu doar în manualele de matematică, dar și în contextul multiplelor provocări sociale.Item DIMENSIUNI ALE PERFECȚIONISMULUI ȘI CARACTERISTICI ALE BULIMIEI LA ADOLESCENȚI(CEP USM, 2022) Cerlat, Raisa; Angeluță, ValeriaÎn articol sunt abordate dimensiunile perfecționismului și particularitățile bulimiei în adolescență. Analizate statistic, rezultatele cercetării indică existența unei relații de interdependență între perfecționism și bulimie, fapt ce semnifică influența reciprocă a acestora. Datele obținute pot fi explicate prin intermediul anumitor caracteristici ale perfecționismului, printre care gândirea dihotomică de tip ,,totul sau nimic”, sentimentul de vinovăție și autocritica exagerată, dar și standardele sociale ridicate, stabilite în termeni de aspect fizic. La fel de importante sunt cultura alimentară precară existentă în contextul nostru sociocultural și reclamarea excesivă a diferitor categorii de produse alimentare în mass-media. În consecință, perfecționismul disfuncțional întărește acest cerc vicios, în care adolescentul poate pierde controlul. La sfârșitul articolului sunt prezentate recomandări pentru prevenirea bulimiei și pentru menținerea unui nivel optimal al perfecționismului la adolescenți.Item PARTICULARITĂȚI PSIHOSOCIALE ALE STABILITĂȚII EMOȚIONALE LA FEMEILE CU COPII AFLATE ÎN DETENȚIE(CEP USM, 2021) Cerlat, Raisa; Zaharcenco, Anan articol sunt prezentate rezultatele cercetării stabilității emoționale la femeile aflate în detenție împreună cu copiii lor. Rezultatele obținute au fost comparate cu stabilitatea emoțională a deținutelor fără copii și a femeilor care cresc copii mici în libertate. La fel, au fost analizate interferențele stabilității emoționale cu accentuările de caracter specifice femeilor cu copii aflați în detenție.Item INCURSIUNI ÎN ISTORIA DEZVOLTĂRII PSIHOLOGIEI ÎN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cerlat, RaisaScopul acestui articol este orientat spre prezentarea parcursului istoric al dezvoltării psihologiei în Republica Moldova, pornind de la mijlocul secolului al XX-lea, când aceasta se afirmă ca disciplină de studiu în cadrul instituțiilor de învățământ superior din Moldova. Am pornit de la premisa că influența trecutului contribuie la configurarea prezentului. Ne-am concentrat pe constituirea psihologiei științifice ca domeniu nou și distinct, luând în considerare ideile psihologice anterioare. Am prezentat contribuțiile personalităților care au promovat psihologia în țara noastră, dar și direcțiile actuale de cercetare teoretico-empirică în domeniul psihologiei.Item PARTICULARITĂȚI ALE GÂNDIRII SPECIFICE TULBURĂRILOR DE PERSONALITATE(CEP USM, 2020) Cerlat, RaisaTulburările de personalitate reprezintă condiții clinice complexe, atât prin ele însele, cât și prin comorbiditățile în care sunt implicate și pe care le generează. Structurarea patologică a tulburării de personalitate este condiționată de influența negativă asociată a factorilor eredoconstituționali și a celor socioculturali, m anifestările maladaptative ale acestora fiind evidente în sectoarele cognitiv, afectiv și relațional. În articol sunt evidențiate particularitățile gândirii specifice tulburărilor de personalitate. Sunt identificate schemele cognitive și stilurilede gândire caracteristice fiecăreia dintre cele zece tulburări de personalitate.Item FORME DE MANIFESTARE A AGRESIVITĂȚII ȘI RELAȚIA ACESTORA CU STIMA DE SINE LA ADOLESCENȚII DIN MEDIUL PENITENCIAR(CEP USM, 2020) Cerlat, Raisa; Cuciurcă, ElenaArticolul prezintă o abordare praxiologică a problematicii privind agresivitatea și interferențel e acesteia cu stima de sine a adolescenților din mediul penitenciar. Sunt elucidate formele de manifestare a agresivității și componentele stimei de sine la adolescenții deținuți, comparativ cu adolescenții aflați în libertate. La fel, este prezentată corelația statistică stabilită între stima de sine și comportamentul agresiv în mediul penitenciar.Item PROFILURI PSIHOSOCIALE ALE CADRELOR DIDACTICE STABILE / INSTABILE EMOȚIONAL(CEP USM, 2019) Cerlat, RaisaÎn articol este reflectată conceptualizarea profilurilor psihosociale ale cadrelor didactice stabile/instabile emoțional și caracteristica acestora prin prisma diferențelor semnificative înregistrate. Este elucidat impactul real al stabilității emoționale în activitatea profesională (dar și personală) a cadrelor didactice din învățământul primar.Item INTERFERENȚE ALE SINDROMULUI BURNOUT ȘI SATISFACȚIEI ÎN MUNCĂ ÎN MEDIUL EDUCAȚIONAL(CEP USM, 2018) Cerlat, RaisaArticolul prezintă o abordare praxiologică a problematicii burnout și a satisfacției în muncă în mediul educațional. Este conturată conjunctura factorilor profesionali stresanți și sunt analizate rezultatele obținute de către cadrele didactice pentru fiecare dintre componentele sindromului burnout: epuizare emoțională, reducerea realizărilor profesionale și depersonalizare. Este elucidat nivelul satisfacției generale, dar și fațetare, în munca profesională și este evaluat statistic impactul satisfacției în muncă în prevenirea sindromului burnout al cadrelor didactice.