2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
4 results
Search Results
Item ABORDĂRI METODOLOGICE DE DEZVOLTARE A COMPETENȚEI DE EVALUARE FORMATIVĂ LA CADRELE DIDACTICE UNIVERSITARE(CEP USM, 2022) Botezatu, Valeria; Bîrnaz, NinaÎn acest articol sunt prezentate repere teoretice și metodologice de dezvoltare a competenței de evaluare formativă la cadrele didactice universitare structurate într-un model psihopedagogic de dezvoltare a competenței de evaluare forma- tivă (CEF). Acest model trasează linii directoare pentru dezvoltarea competenței de evaluare formativă. Modelul psiho- pedagogic de dezvoltare a competenţei de evaluare formativă este construit pe fundamente filozofice (teoria experențială, pragmatismul, funcționalismul), fundamente psihopedagogice (teoria umanistă a personalității, progresivismul, constructivis- mul, behaviorismul, pedagogia competențelor, teoria învățării depline, teoria proiectării centrată pe dovezi), fundamente cibernetice (teoria controlului prin feedback) şi conceptualizează teoretic şi practic dezvoltarea competenţei de evaluare formativă la cadrele didactice universitare. Teoriile vizate evidențiază un sistem de principii care asigură eficienţa acti- vităţilor proiectate în cadrul programului formativ. Conform modelului de formare a competenței, formarea competenței de evaluare formativă presupune un proces complex, prin implicarea cadrului didactic în categorii specifice de situații de formare, care presupun cunoaștere și înțelegere, acțiune, autonomie.Item EVALUAREA FORMATIVĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL UNIVERSITAR ÎN CONTEXT ONLINE(CEP USM, 2021) Botezatu, ValeriaIn the context of expanding the online learning process, the process of assessing professional skills receives special connotations. In this context, new requirements for the design and implementation of the assessment strategy, in particular the formative assessment, are required. In this article we present the concept of formative assessment in the online environment, highlighting the principles and requirements for effective implementation of formative assessment in university education.Item EVALUAREA FORMATIVĂ PRIN PRISMA ABORDĂRILOR PSIHOPEDAGOGICE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL UNIVERSITAR(CEP USM, 2019) Botezatu, Valeria; Bîrnaz, NinaÎn practica educațională, eficiența procesului de evaluare este influențată de anumite abordări teoretice, inclusiv de abordări psihopedagogice. În acest sens, articolul evidențiază o abordare sistemică și complexă a procesului de evaluare formativă prin prisma abordărilor psihopedagogice: behaviorismul, constructivismul, teoria învățării depline, teoria proiectării centrată pe dovezi, pedagogia competențelor. Astfel, evaluarea formativă înseamnă raportare la competențe, obiective de instruire, cerințe și criterii de evaluare, feedback, resurse educaționale, interacțiune între cadrul didactic și studenți.Item DEMERS TEORETIC PRIVIND FUNCȚIONALITATEA EVALUĂRII FORMATIVE PRIN PRISMA ABORDĂRILOR FILOSOFICE(CEP USM, 2019) Botezatu, Valeria; Bîrnaz, NinaÎn contextul educațional actual, când se cere cu insistenţă deplasarea vectorului de la evaluarea produselor învăţării la evaluarea proceselor în timpul activităţii de învăţare, este promovat conceptul de evaluare formativă. Din acest punct de vedere, rolul evaluării este de a susține învățarea și formarea. În acest articol este analizat conceptul de evaluare formativă prin prisma abordărilor filosofice. Astfel, evoluţia conceptului de evaluare formativă este determinată de influența următoarelor abordări filosofice: paradigma umanistă, existențialism, pragmatism și funcționalism