2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/48

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    REFLECȚII PRIVIND STUDIUL FILMULUI ARTISTIC CA DOCUMENT ISTORIC ÎN CERCETĂRILE OCCIDENTALE
    (CEP USM, 2024) Șclearuc, Sorin
    Filmul artistic reprezintă o reflecție a tendințelor sociale și o oglindă culturală a societății emitente. Sinteza noastră susține ideea că filmele, atunci când sunt analizate în context și cu ajutorul metodelor de cercetare istorică, pot servi drept documente istorice. Studierea lor permite înțelegerea specificului epocii, modului de viață și a proceselor sociale, politice și economice. Bazându-ne pe lucrările cercetătorilor occidentali precum Siegfried Kracauer, Christian Metz, Gilles Deleuze, Laura Mulvey, Carol J. Clover, Marie Michel, David Bordwell și Kristin Tompson, acest articol evidențiază diverse abordări interdisciplinare privind felul cum putem folosi filmul artistic ca document istoric din perspectiva diferitor discipline, precum: teoria filmului, psihanaliza, semiotica, reprezentările de gen etc. În cele din urmă, subliniem importanța perceperii filmelor ca documente istorice și utilizarea metodologiilor interdisciplinare pentru a descifra adevăratele lor semnificații. Prin asemenea analize nuanțate, filmele ne oferă nu doar frânturi ale trecutului, dar și încurajează o înțelegere comprehensivă a istoriei.
  • Thumbnail Image
    Item
    REFLECȚII PRIVIND STUDIUL FILMULUI ARTISTIC CA DOCUMENT ISTORIC ÎN CERCETĂRILE OCCIDENTALE
    (CEP USM, 2024) Șclearuc, Sorin
    Filmul artistic reprezintă o reflecție a tendințelor sociale și o oglindă culturală a societății emitente. Sinteza noas- tră susține ideea că filmele, atunci când sunt analizate în context și cu ajutorul metodelor de cercetare istorică, pot servi drept documente istorice. Studierea lor permite înțelegerea specificului epocii, modului de viață și a proceselor sociale, politice și economice. Bazându-ne pe lucrările cercetătorilor occidentali precum Siegfried Kracauer, Chris- tian Metz, Gilles Deleuze, Laura Mulvey, Carol J. Clover, Marie Michel, David Bordwell și Kristin Tompson, acest articol evidențiază diverse abordări interdisciplinare privind felul cum putem folosi filmul artistic ca document istoric din perspectiva diferitor discipline, precum: teoria filmului, psihanaliza, semiotica, reprezentările de gen etc. În cele din urmă, subliniem importanța perceperii filmelor ca documente istorice și utilizarea metodologiilor interdisciplina- re pentru a descifra adevăratele lor semnificații. Prin asemenea analize nuanțate, filmele ne oferă nu doar frânturi ale trecutului, dar și încurajează o înțelegere comprehensivă a istoriei.
  • Thumbnail Image
    Item
    FENOMENUL MUZICII DE DANS A ANILOR 1980, ÎN BAZA MĂRTURIILOR STUDENŢILOR DIN RSS MOLDOVENEASCĂ
    (Lexon-Prim, 2023) Șclearuc, Sorin
    Regardless of the country or historical period, dance occupies a central place in the lives of young people, this being not only a way to have fun but also a form of communication and social manifestation. In this article, is examined the impact of dance music from the 1980s on youth culture and society in general, based on the testimonies of students of the period from the Moldovan SSR, namely from the Moldova State University, State Pedagogical University „Ion Creangă ” and the College of Medicine from Bălţi. The testimonies of the students of the Moldovan SSR reveal how dance music and discotheques influenced the fashion, attitudes and lifestyle of the youth of that time. The dance music phenomenon of the 1980s had a significant impact in the Moldovan SSR, marking a shift from traditional to modern values, to a culture of freedom and individuality Through the testimonies of the students, this article offers a perspective on an important moment in the cultural history of the Moldovan SSR.
  • Thumbnail Image
    Item
    CAZUL OPEREI „MAREA PRIETENIE” DE VANO MURADELI ȘI ECOUL EI ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR DIN RSS MOLDOVENEASCĂ
    (Tipografia "Lexon-Prim", 2020) Șclearuc, Sorin
    The article aims to elucidate a case of resonance, which served as a turning point in the world of Soviet music. The opera The Great Friendship by Vano Muradeli serves as a landmark in terms of studying the methods of state involvement and communist ideology in the activities of people of culture. With its condemnation and the issuance of the CC of C(b)PSU Decree from February 10, 1948, communist rhetoric is increasingly rooted in a new tool, a new lever to remove uncomfortable people by the communist system, namely the accusation of formalism. Being part of the Soviet Union, the Moldavian SSR also fell under the new rules, which, as presented by specialized works and archive files, the local communist nomenclature soon took over and assimilated. The State Conservatory in Chisinau were also involved in these processes. In this way, local artists were limited and forced to create cultural products in strict accordance with the requirements of communist ideology.