4. Publicaţii didactice şi metodice
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/164
Browse
31 results
Search Results
Item GHID PENTRU ELABORAREA TEZEI DE LICENȚĂ(Editura USM, 2024) Cerlat, Raisa; Praviţchi, Galina; Dolinschi, GalinaScopul de bază al ghidului constă în evidențierea regulilor ge-nerale privind elaborarea și prezentarea publică a rezultatelor tezelor de licență în cadrul Departamentului Psihologie al Universității de Stat din Moldova. Ținându-se cont de prevederile Strategiei de dezvoltare a Universității de Stat din Moldova pentru anii 2021-2026, activitatea de cercetare în cadrul tezelor de licență va fi orientată spre formarea profesională inițială de înaltă calitate, susceptibilă să denote performanță în condițiile în schimbare ale vieții și economiei de piață.Item РУКОВОДСТВО ПО НАПИСАНИЮ И ЗАЩИТЕ ДИПЛОМНОЙ РАБОТЫ(Editura USM, 2024) Раку, Жанна; Бондаренко, Ольга; Анцибор, ЛюдмилаОсновной целью гида является утверждение основных правил написания и защиты дипломных работ в рамках Департамента психологии Молдавского государственного университета. Принимая во внимание положения Стратегии развития Молдавского государственного университета на 2021-2026 годы, исследовательская деятельность студента в рамках дипломной работы ориентирована на качественную профессиональную подготовку, которая отражает его способность отвечать вызовам и умение работать в меняющихся условиях жизни и рыночной экономики.Item FACILITAREA ADAPTĂRII PSIHOSOCIALE LA VÂRSTA ADOLESCENȚEI: GHID METODIC(Editura USM, 2024) Paladi, OxanaLucrarea prezintă o sinteză a conceptului de adaptare psihosocială din perspectivă teoretică și praxiologică. Astfel, dimensiunea teoretică reliefează conceptele de adaptare, adaptare psihologică, adaptare socială, adaptare psihosocială, adaptabilitate psihosocială, caracteristicile nivelurilor adaptării psihosociale, precum și relațiile adaptării psihosociale cu dimensiunile de personalitate. Componenta praxiologică din lucrare reliefează instrumentele psihometrice ale adaptării psihosociale, precum și cadrul formativ de facilitare. Ghidul metodic Facilitarea adaptării psihosociale la vârsta adolescenței este destinat studenților facultăților de psihologie și pedagogie, psihologilor, cadrelor didactice, formatorilor, cercetătorilor, părinților, adolescenților care au în calitate de obiectiv facilitarea adaptării psihosociale. a adaptării psihosociale la vârsta adolescenței.Item PSIHOLOGIA MANAGERIALĂ: SUPORT DE CURS(Editura USM, 2024) Potâng, AngelaPsihologia managerială este orientată spre studierea problemelor general-teoretice şi metodologice specifice activităţii managerilor din diverse domenii. Scopul primordial al disciplinei este de a evidenţia aspectele psihologice ale conducerii şi ale celui care îşi asumă sau este învestit cu funcţii de conducere. Conţinutul cursului se referă la o serie de activităţi care ţin de managementul tradiţional într-o instituție de învățământ: planificarea, organizarea, luarea de decizii, verifica- rea; administrarea şi conducerea resurselor umane (motivarea, îndru- marea, soluţionarea conflictelor, perfecţionarea şi instruirea persona- lului din subordine); stabilirea şi întreţinerea relaţiilor cu persoane din interiorul şi din exteriorul organizaţiei. Acest curs este destinat masteranzilor din cadrul programu- lui Management educațional, care vor activa în diverse instituții de învățământ şi care sunt obligaţi să cunoască cadrul teoretic şi metodo- logic al psihologiei manageriale. Această disciplină se concentrează pe înțelegerea comportamentului uman în contextul organizațional și pe dezvoltarea abilităților de management.Item CONSILIEREA PSIHOPEDAGOGICĂ : SUPORT DE CURS(Editura USM, 2024) Pascaru-Goncear, ValeriaAcest curs face parte din sistemul disciplinelor pedagogice și se adresează în primul rând, studenților care își fac studiile la specialitatea psihopedagogie și studenților de la alte facultăți – viitoare cadre didactice, adică celor care și-au ales să activeze în învățământ și să acorde asistență psihopedagogică actorilor educaționali în diverse contexte (instituții de învățământ, centre comunitare, cabinete private ș.a.).Cursul Consiliere psihopedagogică se axează pe formarea competenţelor la cele trei niveluri comportamentale, cu grad divers de complexitate: cunoaştere, aplicare, integrare și este elaborat ținând cont de posibilitatea cadrului didactic de a interveni la necesitate cu modificări în ceea ce privește ordinea şi modul de organizare a activităţilor didactice.Item ARTA EDUCAŢIEI PARENTALE: GHID PRACTIC PENTRU PĂRINŢII COPILULUI DE VÂRSTĂ ŞCOLARĂ MICĂ(CEP USM, 2024) Roșca, Maria; Tolstaia, SvetlanaGhidul de față promovează strategiile pozitive de educaţie parentală, își propune să ajute părinţii să cunoască particularitățile dezvoltării copiilor de vârstă școlară mică. Ghidul va sprijini părinţii să construiască relaţii puternice şi sigure cu copiii lor şi să evite reacţiile de furie şi agresivitate, propunând modele de relaționare adecvate, modalități de a face față situațiilor dificile și de gestionare a conflictelor. Ghidul este destinat părinților, specialiștilor care lucrează cu părinții, psihologilor, învățătorilor, educatorilor, specialiștilor din centrele de reabilitare socială, orfelinate și alți lucrători sociali, fiind recomandat și ca manual pentru studenții instituțiilor de învățământ superior care studiază pedagogie și psihologie.Item DEZVOLTAREA GÂNDIRII LA DIFERITE ETAPE DE VÂRSTĂ : GHID METODOLOGIC(Editura USM, 2024) Cerlat, RaisaLucrarea „Dezvoltarea gândirii la diferite etape de vârstă” este elaborată în corespundere cu curriculumul la disciplina „Serviciul de asistență psihologică în școală”, prezentând material teoretico-empiric pentru următoarele unități de conținut: • Direcţiile de activitate ale psihologului • Activitatea de psihoprofilaxie • Psihoprofilaxia inadaptării în instituția de învățământ (grădiniță, școală) • Metode de evaluare şi intervenţie la copiii cu CES • Activitatea de psihoremediere, psihodezvoltare și psihoconsiliere • Orientarea școlară și profesională. La fel, în procesul de elaborare a lucrării s-a ținut cont și de prevederile curriculumului la Practica de specialitate pentru studenții anului III; informația prezentată în ghid constituind o sursă aplicativă importantă pentru studenții ce-și desfășoară stagiul de practică atât în domeniul educațional, cât și în cel clinic, organizațional și judiciar. Ghidul metodologic „Dezvoltarea gândirii la diferite etape de vârstă” este un instrument valoros care poate contribui semnificativ la pregătirea studenților-psihologi pentru o carieră de succes în domeniul psihologiei.Item TEORIA ȘI METODOLOGIA EVALUĂRII DIDACTICE: SUPORT DE CURS(Editura USM, 2024) Dabija, AnaItem PSIHOLOGIA COPILULUI: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2023) Șaitan, VioricaDisciplina „Psihologia copilului” face parte din ramurile teoretice și aplicatve ale sistemului știintelor psihologice cu largi deschideri către științele educației. Ea reprezintă o abordare a principalelor aspecte specifice ale etapelor de evoluție ontogeneticä, cuprinzând cele mai semnificative probleme ale copilăriei. Scopul cursului este de a iniția studenții în aspectele teoretice și practice ale psihologiei copilului; de a contribui la formarea specialistului de înaltă calificare în domeniul psihologiei, ceea ce implică buna cunoaștere a bazei conceptuale a particularităților dezvoltării biopsihosociale a copilului în diverse stadii de dezvoltare.