4. Publicaţii didactice şi metodice
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/164
Browse
Item APLICATII STATISTICE IN CERCETAREA SOCIOLOGIC: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2018) Bulgaru, OlegAcest suport de curs va contribui la cunoașterea elementelor de statistică descriptivă și la interpretarea lor, va permite tuturor absolvenților de profil să finalizeze studii și cercetări sociologice specifice organizațiilor în care vor activa. Mai mult, deprinderile de operare cu softuri specializate (SPSS) sau cu aplicația Excel din pachetul Microsoft Office vor contribui la proiectarea și realizarea bazelor de date pentru cercetările sociologice de profil, respectiv la operarea cu date de cercetare, prelucrarea acestora și analiza rezultatelor.Item ARTA EDUCAŢIEI PARENTALE: GHID PRACTIC PENTRU PĂRINŢII COPILULUI DE VÂRSTĂ ŞCOLARĂ MICĂ(CEP USM, 2024) Roșca, Maria; Tolstaia, SvetlanaGhidul de față promovează strategiile pozitive de educaţie parentală, își propune să ajute părinţii să cunoască particularitățile dezvoltării copiilor de vârstă școlară mică. Ghidul va sprijini părinţii să construiască relaţii puternice şi sigure cu copiii lor şi să evite reacţiile de furie şi agresivitate, propunând modele de relaționare adecvate, modalități de a face față situațiilor dificile și de gestionare a conflictelor. Ghidul este destinat părinților, specialiștilor care lucrează cu părinții, psihologilor, învățătorilor, educatorilor, specialiștilor din centrele de reabilitare socială, orfelinate și alți lucrători sociali, fiind recomandat și ca manual pentru studenții instituțiilor de învățământ superior care studiază pedagogie și psihologie.Item ASISTENŢA SOCIALĂ : GHID DE STUDII(CEP USM, 2010) Bulgaru, Maria; Milicenco, StelaLucrarea include planurile de învăţământ şi programele analitice la specialitatea de asistenţă socială (licenţă) cu opţiunile: Asistenţa socială a familieişi copilului în situaţie de riscşi Asistenţa socială a persoanelor în vârstă. Lucrarea este destinată profesorilor şi studenţilor de la specialitatea de asistenţă socială, instituţiilor superioare de învăţământ ce pregătesc asistenţi sociali.Item CONSILIEREA PSIHOPEDAGOGICĂ : SUPORT DE CURS(Editura USM, 2024) Pascaru-Goncear, ValeriaAcest curs face parte din sistemul disciplinelor pedagogice și se adresează în primul rând, studenților care își fac studiile la specialitatea psihopedagogie și studenților de la alte facultăți – viitoare cadre didactice, adică celor care și-au ales să activeze în învățământ și să acorde asistență psihopedagogică actorilor educaționali în diverse contexte (instituții de învățământ, centre comunitare, cabinete private ș.a.).Cursul Consiliere psihopedagogică se axează pe formarea competenţelor la cele trei niveluri comportamentale, cu grad divers de complexitate: cunoaştere, aplicare, integrare și este elaborat ținând cont de posibilitatea cadrului didactic de a interveni la necesitate cu modificări în ceea ce privește ordinea şi modul de organizare a activităţilor didactice.Item CULTURA COMUNICĂRII INTERPERSONALE ȘI ORGANIZAȚIONALE : SUPORT DE CURS(CEP USM, 2023) Șaitan, VioricaCursul Cultura comunicării interpersonale și organizaționale este un curs teoretic, dar cu numeroase aplicații practice, care abordează fenomenul comunicării, în general, și pe cele ale comunicării interpersonale și organizaționale, în particular, din multiple perspective: socială, culturală, psihologică. Cursul reprezintă o oportunitate pentru studenții de la diferite specialități de a cunoaște diverse aspecte teoretice referitor la procesul și fenomenul comunicării, ceea ce va contribui la dezvoltarea abilităților și a competențelor de comunicare eficientă. Integrarea cunoștințelor dobândite la curs cu cele din seminar și din studiul individual duc la formarea unui sistem conceptual care să permită a aborda disciplinele de specialitate. Acest curs este unul interuniversitar la alegere, opțional, destinat studenților la ciclul I, licență, de la diverse facultăți: Științe Economice; Drept; Litere; Relații Internaționale, Științe Politice și Administrative etc., cu un număr de 120 de ore (30 de ore curs teoretic, 30 de ore seminare și 60 de ore studiu individual), ce constituie patru credite. Este axat preponderent pe formarea și adaptarea unui complex comunicațional eficient în diverse tipuri de relații sociale.Item CURRICULUM DE BAZĂ: COMPETENȚE PENTRU ÎNVĂȚAREA ȘI EDUCAȚIA ADULȚILOR(CEP USM, 2022)CURRICULUM DE BAZĂ: competențe pentru învățarea și educația adulților este un document de pionierat pentru Republica Moldova, precum și un document de politici educaționale.Item DEZVOLTAREA GÂNDIRII LA DIFERITE ETAPE DE VÂRSTĂ : GHID METODOLOGIC(Editura USM, 2024) Cerlat, RaisaLucrarea „Dezvoltarea gândirii la diferite etape de vârstă” este elaborată în corespundere cu curriculumul la disciplina „Serviciul de asistență psihologică în școală”, prezentând material teoretico-empiric pentru următoarele unități de conținut: • Direcţiile de activitate ale psihologului • Activitatea de psihoprofilaxie • Psihoprofilaxia inadaptării în instituția de învățământ (grădiniță, școală) • Metode de evaluare şi intervenţie la copiii cu CES • Activitatea de psihoremediere, psihodezvoltare și psihoconsiliere • Orientarea școlară și profesională. La fel, în procesul de elaborare a lucrării s-a ținut cont și de prevederile curriculumului la Practica de specialitate pentru studenții anului III; informația prezentată în ghid constituind o sursă aplicativă importantă pentru studenții ce-și desfășoară stagiul de practică atât în domeniul educațional, cât și în cel clinic, organizațional și judiciar. Ghidul metodologic „Dezvoltarea gândirii la diferite etape de vârstă” este un instrument valoros care poate contribui semnificativ la pregătirea studenților-psihologi pentru o carieră de succes în domeniul psihologiei.Item DEZVOLTAREA RESURSELOR EDUCATIONALE DIGITALE (CADRU METODOLOGIC)(CEP USM, 2017) Bragaru, TudorDatorită supraîncărcării informaţionale, erodării rapide a cunoştinţelor, prezentul şi viitorul instruirii universitare se preconizează a fi, în temei, digital, sub formă de mobile (m-learning) sau electronic (e-learning), adesea deschis, informal/nonformal, globalizat şi masificat (MOOCs), accesat la distanţă de pe orice dispozitiv conectabil la Internet: smartphone, iphone, netbook, phablet etc. Chiar dacă dezvoltarea resurselor educaţionale digitale (RED) este ceva mai costisitoare decât resursele tradiţionale, m-/e-learning câştigă tot mai mult spaţiu în formarea universitară şi cea continuă de-a lungul vieţii, creând condiţii mult mai favorabile constrângerilor personale ale cursanţilor legate de spaţiu, locul de muncă, timp, totodată permiţând autorilor o administrare şi actualizare mult mai calitativă şi ieftină. Principalele avantaje oferite de RED sunt determinate de capacităţile TIC moderne de comunicare, extindere a activităţilor auditoriale, stocare/memorare,Item DIDACTICA DISCIPLINELOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2022) Goraș-Postică, Viorica; Ciorbă, Constatin; Darii, LudmilaLucrarea de faţă se adresează studenţilor de la facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială, specialitățile „Pedagogie în învăţământul primar şi limba engleză” (cursuri de zi), „Pedagogie în învăţământul primar” (frecvență redusă) pentru formare inițială, precum și cadrelor didactice și manageriale de la cursurile de recalificare și formare continuă. Autorii prezintă materiale teoretice, metodologice și praxiologice cu referire la formarea inițială și continuă a specialiștilor din învăţământului primar. Conținutul lucrării este actualizat reieșind din noile condiții și exigențe ale învățământului general, ținându-se seama de reformele din sistemul de învățământ și de prevederile Codului Educației al Republicii Moldova.Item DIDACTICA DISCIPLINELOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR: Suport de curs(CEP USM, 2022) Goraș-Postică, Viorica; Ciorbă, Constatin; Gherasim, Cristina; State, Daniela; Darii, LudmilaLucrarea de faţă se adresează studenţilor de la facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială, specialitățile „Pedagogie în învăţământul primar şi limba engleză” (cursuri de zi), „Pedagogie în învăţământul primar” (frecvență redusă) pentru formare inițială, precum și cadrelor didactice și manageriale de la cursurile de recalificare și formare continuă.Autorii prezintă materiale teoretice, metodologice și praxiologice cu referire la formarea inițială și continuă a specialiștilor din învăţământului primar. Conținutul lucrării este actualizat reieșind din noile condiții și exigențe ale învățământului general, ținându-se seama de reformele din sistemul de învățământ și de prevederile Codului Educației al Republicii Moldova.Astfel, lucrarea de faţă este un suport de curs universitar integrativ la Didactica disciplinelor din învăţământul primar”, parte componentă a didacticii generale, dar în același timp și un ghid metodologic. Didacticile particulare prezentate conțin norme, principii și metode educaționale, forme de organizare a activităţilor didactice specifice.Item FACILITAREA ADAPTĂRII PSIHOSOCIALE LA VÂRSTA ADOLESCENȚEI: GHID METODIC(Editura USM, 2024) Paladi, OxanaLucrarea prezintă o sinteză a conceptului de adaptare psihosocială din perspectivă teoretică și praxiologică. Astfel, dimensiunea teoretică reliefează conceptele de adaptare, adaptare psihologică, adaptare socială, adaptare psihosocială, adaptabilitate psihosocială, caracteristicile nivelurilor adaptării psihosociale, precum și relațiile adaptării psihosociale cu dimensiunile de personalitate. Componenta praxiologică din lucrare reliefează instrumentele psihometrice ale adaptării psihosociale, precum și cadrul formativ de facilitare. Ghidul metodic Facilitarea adaptării psihosociale la vârsta adolescenței este destinat studenților facultăților de psihologie și pedagogie, psihologilor, cadrelor didactice, formatorilor, cercetătorilor, părinților, adolescenților care au în calitate de obiectiv facilitarea adaptării psihosociale. a adaptării psihosociale la vârsta adolescenței.Item FORMAREA FORMATORILOR SUPORT DE CURS: (Ciclul II – Masterat)(CEP USM, 2020)Prezenta lucrare este destinată masteranzilor şi este elaborată în concordanţă cu prevederile Cadrului de referinţă al curriculumului universitar şi cu Curricula Programului de masterat Formarea formatorilor. Lucrarea prezintă nucleul conceptual al disciplinelor de studiu din Planul de învăţământ, o imagine concentrată şi sistematizată a materiei la disciplinele de studiu, baza conceptuală minimă care urmează a fi asimilată de către fiecare masterand. Lucrarea conţine prezentarea generală a Programului Formarea formatorilor şi notele de curs pentru fiecare disciplină de studiu în parte. Suportul de curs este compartimentat în paragrafe care includ aspectele teoretice esenţiale în baza cărora se vor dezvolta competenţele viitorilor formatori. În scopul de a focusa atenţia masteranzilor pe aspectele esenţiale, dar şi de a ghida şi facilita procesul de învăţare, fiecare paragraf conţine sugestii pentru activităţi de învăţare şi întrebări pentru reflecţie. Listele bibliografice prezentate pentru fiecare disciplină vor ghida studiul independent al masteranzilor.Item GHID PENTRU ELABORAREA TEZEI DE LICENȚĂ(Editura USM, 2024) Cerlat, Raisa; Praviţchi, Galina; Dolinschi, GalinaScopul de bază al ghidului constă în evidențierea regulilor ge-nerale privind elaborarea și prezentarea publică a rezultatelor tezelor de licență în cadrul Departamentului Psihologie al Universității de Stat din Moldova. Ținându-se cont de prevederile Strategiei de dezvoltare a Universității de Stat din Moldova pentru anii 2021-2026, activitatea de cercetare în cadrul tezelor de licență va fi orientată spre formarea profesională inițială de înaltă calitate, susceptibilă să denote performanță în condițiile în schimbare ale vieții și economiei de piață.Item INTRODUCERE ÎN PSIHOLOGIE: Suport de curs(CEP USM, 2022) Pravițchi, GalinaDisciplina Introducere în psihologie face parte din programul de învăţământ, fiind importantă prin implicaţiile ei directe în acest proces, totodată fiind impusă de necesităţile practicii profesionale de zi cu zi. Prin intermediul acestui curs studenţii studiază esenţa conceptului de psihologie şi utilităţile practice ale acestuia, de asemenea au posibilitatea de a pătrunde în amplul şi complexul domeniu al fenomenelor psihice.Item ISTORIA PSIHOLOGIEI: SUPORT DE CURS: Specialitatea Psihologie, Anul 1(CEP USM, 2021) Cerlat, RaisaCursul Istoria Psihologiei, destinat studenților anului I, Ciclul I, Licență, are drept scop prezentarea evoluției în timp a psihologiei ca disciplină independentă. Cunoașterea istoriei psihologiei conferă sens originilor, făcând din trecut o perspectivă importantă în explicarea prezentului. Doar prin explorarea originilor psihologiei și studierea dezvoltării sale vom putea percepe cu claritate natura psihologiei de astăzi.Item METODOLOGIA CERCETĂRII SOCIALE: MANUAL(CEP USM, 2022) Cheianu-Andrei, Diana; Chira, Aliona; Cioinac, NionelaLucrarea Metodologia cercetării sociale a fost elaborată cu scopul de a contribui la înțelegerea particularităților de abordare a fenomenelor sociale. Prin analizele complexe, autorii invită la meditare asupra esenței, rolului, particularităților de proiectare și desfășurare a cercetării științifice a socialului, a principiilor metodologice și etice. Totodată, lucrarea își aduce aportul la formarea de competențe de proiectare a cercetării sociale, în funcție de orientarea metodologică și obiectul de cercetare.Item MONITORIZARE ȘI EVALUARE ÎN DOMENIUL SOCIAL ÎN BAZĂ DE EVIDENȚE: GHID METODIC(CEP USM, 2022) Oceretnîi, Anastasia; Bulgaru, Oleg; Chira, AlionaGhidul metodic „Monitorizare și evaluare în domeniul social în bază de evidențe” este elaborat pentru a asigura procesul de predare-instruire-evaluare în cadrul disciplinei cu același titlu. Disciplina respectivă a fost introdusă în planul de studii la Ciclul II Master în rezultatul desfășurării în anul 2022 a evaluării programelor de studii la domeniile de formare profesională a asistenților sociali și sociologilor din cadrul Universității de Stat din Moldova. Studiul a cuprins și analiza practicilor de utilizare a datelor în activitatea profesioniștilor în domeniul asistenței sociale, stabilindu-se o serie de tematici necesare pentru a fi abordate în programele de formare profesională, precum: tehnici de colectare a datelor în domeniul protecției copilului, procesarea și vizualizarea datelor, acuratețea datelor, utilizarea datelor în dezvoltarea documentelor de politici.Item NOILE EDUCATII: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2017) Butnari, NadejdaOportunitatea disciplinei academice Noile educaţii derivă din necesitatea eficientizării competenţelor profesionale privind formarea şi dezvoltarea capacităţilor de rezolvare a problemelor declanşate în variate domenii ale vieţii sociale şi de aplicare a tehnologiilor industriale şi postindustriale, care au înregistrat numeroase efecte negative la nivelul naturii şi existenţei umane.Astfel, în prezentul Suport de curs se insistă pe un model educaţional nou, numit Noile educaţii, care ţinteşte constituirea, pe principii unice, a unei societăţi pedagogice unice şi a unui mediu educaţional unic. Elaborarea suportului de curs a fost fundamentată în baza unui sistem de valori, a căror promovare ar suscita diminuarea problemelor lumii actuale.Item PRACTICA DE INIŢIERE ÎN PSIHOLOGIE: CAIET DE SARCINI: CICLUL 1: SPECIALITATEA 14 (ȘTIINȚE ALE EDUCAȚIEI)(CEP USM, 2023) Mocanu, VioricaSuportul didactic oferit prin acest Caiet de sarcini reprezintă un ghid destinat: - studenților de la alte facultăți care studiază disciplina Psihologie; - studenților de la alte facultăți care își construiesc cariera în domeniul educației și care vor realiza în anul 3 (4) stagiul de practică pedagogică în instituțiile din învățământul preuniversitar.Item PSIHOLOGIA ADOLESCENTULUI SI ADULTULUI: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2018) Paladi, AlionaSuportul de curs ,,Psihologia adolescentului şi adultului” este destinat studenţilor de la specialităţile psihologie, psihopedagogie şi asistenţă socială.Scopul principal al acestui suport de curs este de a contribui la formarea specialistului de înaltă calificare în domeniul psihologiei, ceea ce implică buna cunoaştere a bazei conceptuale a particularităţilor dezvoltării bio-psiho-sociale a individului în diferite perioade de vârstă, evidenţierea şi analizarea problematicii specifice fiecărei perioade de vârstă, pregătirea studenţilor pentru activitatea de prevenţie, asistenţă psihologică, consiliere psihologică în cazul problemelor ce ţin de etapele dezvoltării umane.