2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13407

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Călătoria ca mijloc de dezvoltare a competențelor de comunicare la disciplina limba germană (cum experiențele practice ajută elevii să învețe să vorbească) [Articol]
    (CEP USM, 2025) Gîrlea, Olesea; Cogut, Sergiu
    The article explores how travel experiences can become a valuable tool in the development of students’ communication skills. In the current educational context, where communication skills are essential for academic success, travel—whether real or imaginary— is seen as a unique learning opportunity. Through practical exercises and projects carried out during trips, students can improve their speaking skills, learn to express their ideas clearly, and build self-confidence. The article highlights the importance of interactive activities, practical exercises such as group discussions, presentations, interviews, or even travel journals, which allow students to apply in practice what they have learned. Thus, travel is not only a geographical learning experience but also an educational process that actively contributes to the development of effective communication and critical thinking skills. These experiences not only help students learn to speak but also to better understand their own thoughts and express their opinions in a coherent and reasoned manner.
  • Thumbnail Image
    Item
    Apa neagră – semnificații și reprezentări ambivalente în proză [Articol]
    (2025) Gîrlea, Olesea
    The article focuses on the interpretation of water in its dual beneficial and malevolent form in the prose of Romanian writers (V. Voiculescu, M. Eliade, Al. Popescu, R. Găvan, V. Beșleagă) and American writers (C. Oates, J.T. MacGregor). The theoretical part of the article is centered on the relevant analyses of the imaginary made by C.G. Jung, S. Freud, M. Klein, Cr. Gavriluță, A. Poruciuc, and on the concepts of ambivalence, splitting, double representation, the ego’s drive, and the Dofl legend. The author captures the blackness of water (turbid, viscous) in contrast with the characters’ experiences. The negative aspects of water increase in intensity, and water becomes a useful tool for probing the obscure areas of the characters’ unconscious. The article discusses the aquatic imaginary, from the everyday representations found in expressions and popular sayings to literary works, where the aquatic imaginary intensifies in negative depictions.
  • Thumbnail Image
    Item
    SUPERSTIȚII ȘI REPREZENTĂRI ALE PODULUI ÎN ROMANUL „PODUL DIAVOLULUI”, DE RADU PARASCHIVESCU
    (Editura USM, 2023) Gîrlea, Olesea
    n comunicare este abordat specificul construcțiilor somptuoase și a superstițiilor legate de măreția lor. Mă referim la romanul „Podul diavolului” de Radu Paraschivescu (2022), care aduce în prim plan probleme legate de pactul cu diavolul și blestemul podului care-i asigură durabilitate și dăinuire în timp. În același timp surprind simbolismul podului de la ideea locului de trecere și încercare la cea a călătoriei inițiatice.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORME ȘI TIPURI DE AGRESIVITATE ȘI DISTRUCTIVITATE ÎN BAZA TEORIEI LUI ERICH FROMM (CU O ANALIZĂ CRITICĂ LITERARĂ PE ROMANUL ANNEI HOLT MOARTEA DEMONULUI)
    (ProLibra, 2022) Gîrlea, Olesea
    The article focuses on the forms of destructiveness based on Erich Fromm’s theory, especially the concept of playful and vengeful violence, necrophilia, narcissism and symbolic fixation with the mother. The representation of the necrophilic orientation in some resonant personalities, the types of benign, malignant and social narcissism are concepts taken from Erich Fromm and clarified in the theoretical course of the article. The author applies the concept of destructiveness through the prism of symbolic fixation towards the mother, based on the novel by the Norwegian writer Anne Holt „Death of the Demon". The morbid aspects of the child′s development and the investigation of the crime are the key dimensions through which Anna Holt′s novel can be read and interpreted.
  • Thumbnail Image
    Item
    REPREZENTĂRI MALEFICE ALE APEI
    (CEP USM, 2023) Gîrlea, Olesea
    Apa reprezentată ca element natural conține două accepții ale binelui și răului. Din perspectiva reprezentării apei ca sălaș al răului, aceasta e interpretată ca o veritabilă coborâre în infern, ca reprezentare psihologică; scufundarea în apă este în unele cazuri echivalentul sondării inconștientului. Ne propunem să elucidăm valențele negative ale apei și a reprezentărilor imaginare ale ei pornind de la opera lui Mircea Eliade „Isabel și apele diavolului”, Radu Găvan „Diavoli fragili”, Alexandru Popescu „Adâncuri incolore” și conceptul de „complex al Ofeliei” din opera lui Gaston Bachelard. Aceste opere reactivează abordările negative ale apei de la conflictele interioare ale personajului spre stihia apei, forța distructivă.