4. Publicaţii didactice şi metodice
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/172
Browse
33 results
Search Results
Item FINANŢE INTERNAŢIONALE: NOTE DE CURS: PROGRAM: FINANŢE ŞI BĂNCI: CICLUL 1, LICENŢĂ(Editura USM, 2025) Mocanu, Natalia; Biloocaia, SvetlanaPrezentul curs se adresează, în primul rând, studenţilor de la Facultatea Științe Economice, specialitatea 0412 Finanţe şi bănci, cu scopul de a oferi acestora un prim pachet de informaţii referitoare la problemele de baza privind finanțele internaţionale. Cursul le va oferi posibilitatea de a dobândi cunoștințe funcționale în domeniul finanțelor internaționale și de a aplica cunoștințele dobândite în rezolvarea unor probleme specifice din acest domeniu. Unitatea de curs „Finanţe internaţionale” participă la formarea competențelor profesionale generale ale personalității integre și a competențelor profesionale în domeniul financiar-bancar internațional pentru a corespunde cerințelor actuale și de perspectivă ale pieței de muncă locale și internaționale-aplicarea cadrului normativ din domeniul financiar-bancar şi domeniile conexe. În cadrul cursului, studenții vor afla mai multe despre valuta străină, cum ar fi o creanță exprimată într-o valută străină și diferența dintre valuta străină convertibilă și neconvertibilăi, de asemenea, vor recunoaște diferența dintre ratele de schimb nominale și cele reale. Studenții care parcurg cu succes acest curs vor înțelege conceptul de finanțe internaționale. Ei vor ști ce este sistemul valutar, cursul de schimb valutar și piața valutară. De asemenea, vor putea folosi exemple practice pentru a recunoaște modificările cursului de schimb valutar, cum ar fi aprecierea, deprecierea, devalorizarea și reevaluarea. La expunerea cursului se vor utiliza informaţiile şi experienţa naţională, precum şi a altor state în domeniul desfăşurării operaţiunilor valutar-financiare internaţionale. Însuşirea rezultativă a programei disciplinei influenţează favorabil studierea altor discipline financiar-bancare adiacente, precum şi formarea specialistului calificat ca atare în domeniul menţionat, care are pregătirea teoretico-practică necesară.Item INSTRUMENTE MANAGERIALE DE PERFORMANȚĂ : NOTE DE CURS(Editura USM, 2024) Paladi, Valentina; Panuș, Valentina; Erhan, LicaDisciplina „Instrumente manageriale de performanță” face parte din sistemul de științe economice, fiind o continuitate (cu un conținut mai aprofundat) a disciplinei „Contabilitatea managerială“. Disciplina „Instrumente manageriale de performanță” este una dintre cele 9 discipline acreditate de ACCA (F5 „Managementul performanțelor”), care oferă entității posibilitatea să stabilească obiective strategice, să evalueze eficacitatea activităților desfășurate în raport cu obiectivele stabilite și șă gestioneze procesul de realizare a acestor obiective. Scopul studierii acestei discipline constă în a oferi o înțelegere sistematică a esenței, sarcinilor și funcțiilor instrumentelor de măsurare a performanței prin prisma costurilor, prin sisteme de bugete, prin control, raportare și analiză a performanței manageriale în conformitate cu cerințele organizației profesionale ACCA (Marea Britanie), precum și în a aprofunda cunoștințele studenților despre sistemele informaționale aplicate în măsurarea și controlul performanței și de a forma abilitățile necesare în acest domeniu. Principalele obiective ale disciplinei „Instrumente manageriale de performanță” cuprind: gestiunea și calcularea costurilor de producție prin metodele costurilor globale, costurilor parțiale, costurilor pe activități, costurilor standarde, costurilor țintă (target-costing, kaizen-costing) etc.; formarea și stabilirea sistemelor de bugete; organizarea diferitor modalități de efectuare a controlului de gestiune; efectuarea anumitor calcule pentru luarea anumitor tipuri de decizii; măsurarea performanței manageriale; analiza factorilor limită etc.Item TEHOLOGII INFORMAȚIONALE ȘI DE COMUNICARE: SUPORT DE CURS(Editura USM, 2024) Sprincean, GalinaLucrarea este un ghid teoretic și practic pentru cursul de Tehnologii Informaționale și de Comunicare, conceput pentru studenții străini care urmează cursul de formare Limba Română, adaptată nevoilor specifice participanților non-nativi în procesul de învățare a limbii române.Această publicație reprezintă un ghid teoretic și practic pentru cursul de Tehnologii Informaționale și de Comunicare, special conceput pentru studenții străini care urmează cursul de formare în Limba Română. Această resursă oferă o fundamentare în domeniul tehnologiei informației ți a comunicării, adaptată nevoilor specifice ale participanților non-nativi în procesul de învățare a limbii române. Prin intermediul acestei lucrări, studenții vor putea să înțeleagă și să aplice concepte teoretice și practice în domeniul TIC, în timp ce dezvoltă abilitățile lor lingvistice în limba română.Item ECONOMIC MATHEMATICS : COURSE SUPPORT(Editura USM, 2024) Sprincean, GalinaWritten in accordance with the Curriculum in the discipline of Information and Communication Technologies, it is intended for foreign, non-native students, who follow the training course Language Romanian.This material represents an introduction to the study of Mathematical Economics and its applications. It is intended for students in economics faculties and all those interested in using fundamental concepts of Mathematical Economics in practical applications. The purpose of the course support in "Economic Mathematics" is to provide students with a well-structured, synthesized, and accessible resource for learning relevant mathematical concepts in economics. The course support aims to facilitate understanding and application of mathematics in economic problems, providing essential information and relevant examples to support students in developing the necessary mathematical skills in an economic context. The work has a methodical character and is organized into 5 chapters, covering knowledge related to "Economic Mathematics". It is designed as an efficient support for preparing seminars, homework, and exams in the fundamental discipline of Mathematical Economics, taught and seminarized in the first semester, second year at economics faculties.Item EDUCAȚIA ANTREPRENORIALĂ(CEP USM, 2024)Educaţia antreprenorială reprezintă dezvoltarea spiritului antreprenorial prin educaţie formală şi nonformală pe tot parcursul vieţii, axată pe formarea de cunoştinţe, abilităţi şi competenţe de inovare, creativitate și de asumare a riscurilor, precum şi de abilităţi specifice de afaceri.Ghidul “Educaţia antreprenorială” a fost elaborat de echipa proiectului pentru a informa potențiali tinerii antreprenori / cadre didactice universitare (de la alte facultăți decât Științe Economice) cu privire la elementele-cheie ale unei afaceri și, totodată, de a oferi sfaturi utile în ceea ce privește inițierea, dar și gestiunea, în varianta simplificată, a unei afaceri.Item ECONOMIE: NOTE DE CURS(CEP USM, 2016) Hămuraru, Maria; Țurcanu, OleseaNotele de curs prezentate constituie un suport consistent pentru desfăşurarea eficientă a activităţii atât în cadrul cursurilor cât şi al seminarelor, totodată şi un instrument indispensabil de studiu şi aprofundare a problematicii teoretice şi aplicative la disciplina Economie. Lucrarea este destinată în special studenţilor de la specialitatea Drept, dar şi tuturor celor interesaţi de complexitatea şi dinamica problemelor economice contemporane.Item ANALYSIS OF THE ECONOMIC AND FINANCIAL ACTIVITY: WORKBOOK(Editura USM, 2023) Zaharco, SilviaConținutul lucrării se concentrează pe procedeele și instrumentele specifice utilizate în evaluarea activității economico-financiare a entității, în special pe analiza activității de marketing, a eficienței utilizării factorilor de producție, a profitului și rentabilității, a situației financiar-patrimoniale.Item ANALIZA ACTIVITĂȚII ECONOMICO-FINANCIARE : CULEGERE DE APLICAȚII PRACTICE ȘI TESTE(CEP USM, 2023) Zaharco, SilviaAnaliza economico-financiară prin metodologia, procedeele şi tehnicile specifice de care dispune evaluează starea diferitelor procese şi fenomene, descoperă structura acestora, stabileşte relaţiile de cauzalitate, factorii care le influențează, descoperă legile formării şi dezvoltării lor, iar pe această bază oferă managementului entității posibilitatea adoptării deciziilor privind îmbunătăţirea activităţii în viitor. Analiza în sistemul de marketing face parte din sistemele de cercetare de marketing, incluzând astfel de proceduri precum colectarea sistematică, înregistrarea, prelucrarea și analiza datelor cu privire la aspectele legate de activitatea economico- financiară a entității pentru luarea deciziilor de management eficiente.Item LOGISTICA ȘI SUPPLY CHAIN MANAGEMENT(CEP USM, 2023) Corețchi, Boris; Bulat, VeronicaActualmente, la nivel fundamental, „Logistica și Supply Chain Management” sau „managementul lanțului de aprovizionare” (SCM) constă în gestionarea fluxului de mărfuri, date și finanțe referitoare la un produs sau serviciu, de la achiziționarea de materii prime până la livrarea produsului la destinația finală. Din punct de vedere istoric, SCM se referă la creșterea eficienței și reducerea costurilor. Deși aceste nevoi nu s-au schimbat, s-a modificat însă faptul potrivit căruia clientul joacă acum un rol frontal și central în stabilirea priorităților SCM.Item GHID METODIC PRIVIND REALIZAREA STAGIILOR DE PRACTICĂ ȘI ELABORAREA TEZEI DE LICENȚĂ PENTRU PROGRAMUL DE STUDII : 0412.1 FINANȚE ȘI BĂNCI(CEP USM, 2022) Mulic, Andrei; Ștefaniuc, Olga; Ulian, Galina; Filip, Angela; Gherjavca, Svetlana; Gheorghiţa, Eugenia; Bruma, InesaDomeniul de formare profesională „Finanţe şi Bănci” are drept scop fundamental pregătirea viitorilor specialişti în sfera financiarbancară. Realizarea acestui obiectiv ţine de necesităţile societăţii contemporane în dezvoltarea economiei naţionale, în care domeniul de formare profesională „Finanţe şi Bănci” deţine un loc deosebit, direcţiile prioritare de pregătire a specialiştilor fiind: activitatea bancară, asigurările, investiţiile, finanţele publice, fiscalitatea, finanţele întreprinderii şi pieţele de capital.