4. Publicaţii didactice şi metodice
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/172
Browse
Item ANALIZA ACTIVITĂȚII ECONOMICO-FINANCIARE : CULEGERE DE APLICAȚII PRACTICE ȘI TESTE(CEP USM, 2023) Zaharco, SilviaAnaliza economico-financiară prin metodologia, procedeele şi tehnicile specifice de care dispune evaluează starea diferitelor procese şi fenomene, descoperă structura acestora, stabileşte relaţiile de cauzalitate, factorii care le influențează, descoperă legile formării şi dezvoltării lor, iar pe această bază oferă managementului entității posibilitatea adoptării deciziilor privind îmbunătăţirea activităţii în viitor. Analiza în sistemul de marketing face parte din sistemele de cercetare de marketing, incluzând astfel de proceduri precum colectarea sistematică, înregistrarea, prelucrarea și analiza datelor cu privire la aspectele legate de activitatea economico- financiară a entității pentru luarea deciziilor de management eficiente.Item ANALYSIS OF THE ECONOMIC AND FINANCIAL ACTIVITY: WORKBOOK(Editura USM, 2023) Zaharco, SilviaConținutul lucrării se concentrează pe procedeele și instrumentele specifice utilizate în evaluarea activității economico-financiare a entității, în special pe analiza activității de marketing, a eficienței utilizării factorilor de producție, a profitului și rentabilității, a situației financiar-patrimoniale.Item BAZELE CONTABILITĂŢII : CULEGERE DE APLICAŢII ŞI TESTE(CEP USM, 2022) Luşmanschi, Galina; Lavrenciuc, LiliaPrezenta lucrare este elaborată în baza curriculumului disciplinei Bazele contabilităţii, ce se studiază la toate specialităţile Ciclului I, Licenţă „Ştiiţe economice”, şi cuprinde aplicaţii şi teste la toate temele prevăzute de aceasta. Studiul acestei discipline permite studenţilor să acumuleze cunoştinţe necesare privind obiectul de studiu şi componentele lui aferente unei unităţi patrimoniale, sfera de cuprindere, principalele particularităţi de reflectare neîntreruptă şi completă a existenţei şi modificărilor elementelor patrimoniale, proceselor, fenomenelor, rezultatelor financiare.Item BAZELE MANAGEMENTULUI FINANCIAR: NOTE DE CURS(CEP USM, 2018) Cojocaru, Maria; Șestacovscaia, Angela; Mihalachi, RuslanScopul cursului „Bazele managementului financiar” este înțelegerea importanței proceselor de management financiar ca responsabilitate BAZELE MANAGEMENTULUI FINANCIAR. Note de curs majoră a tuturor managerilor de nivel mediu și superior dintr-o entitate economică.Item CERCETĂRI ŞI ANALIZĂ DE PIAŢĂ: NOTE DE CURS: DISCIPLINĂ INCLUSĂ ÎN PROGRAMUL DE MASTER „STUDII ÎN MARKETING”(CEP USM, 2020) Bulat, Veronica; Corețchi, BorisAceaste note de curs vor servi în scopul de a pune la dispoziţia studenţilor masteranzi, înscri şi la programul de master „Studii în marketing”, viitori marketeri şi funcţionari în economia productivă, o serie de cunoştinţe de bază din domeniul cercetărilor şi analizei de piaţă.Item CERCETĂRI ŞI ANALIZĂ DE PIAŢĂ : GHID METODIC PENTRU SEMINAR(CEP USM, 2022) Bulat, VeronicaDisciplina „Cercetări şi analiză de piaţă” participă la formarea competenţelor generice şi specifice ale personalităţii integre în domeniul marketingului pentru a corespunde cerinţelor actuale şi de perspectivă ale pieţei de muncă locale şi internaţionale.Item CONTABILITATEA SOCIETĂȚILOR DE ASIGURĂRI POLITICI CONTABILE CONFORM IFRS(CEP USM, 2016) Dolghi, Cristina; Dolghi, VladimirPrezenta lucrare a fost elaborată în baza curriculumului disciplinei „Contabilitatea în societățile de asigurări”,ce se studiazăla ciclul I, Licență, şi cuprinde toate temele prevăzute de aceasta. Disciplina „Contabilitatea în societăţile de asigurări” reprezintă o parte componentă a cursului de contabilitate financiară şi managerială pentru studenţii specialităţii „Contabilitate”. Studiul acestei discipline permite studenţilor să acumuleze cunoştinţele necesare privind obiectul de studiu şi componentele lui aferente activității specifice ale societăților de asigurări.Item DIAGNOSTICUL PERFORMANȚELOR ECONOMICO-FINANCIARE ALE ÎNTREPRINDERII(2020) Tcaci, Natalia; Tcaci, Alexandru; Dombrovschi, InaPrezenta lucrare abordează un şir de probleme cu care se confruntă întreprinderile agricole în obținerea de profituri, suficiente pentru dezvoltarea producției.Prezenta lucrare, prin problematica abordată vine în întâmpinarea unor cerinţe practice ale managementului întreprinderii care trebuie să acţioneze în direcţia realizării criteriilor de performanţe economico-financiare precum şi prevenirea situaţiilor de impas financiar. Metodologia folosită în diagnosticarea performanţelor economico-financiare este prezentată în contextul unor aplicaţii practice ale întreprinderilor din Republica Moldova.Lucrarea este destinată profesorilor, doctoranzilor, masteranzilor şi studenţilor de la instituţiile de învăţământ superior cu profil economic, specialiştilor din agricultură, personalului de la pregătirea post-universitară, precum şi participanţilor la cursurile de perfecţionare din Complexul Agroindustrial, tuturor celor care manifestă interes pentru acest sector al economiei naţionale.Item ECONOMIC MATHEMATICS : COURSE SUPPORT(Editura USM, 2024) Sprincean, GalinaWritten in accordance with the Curriculum in the discipline of Information and Communication Technologies, it is intended for foreign, non-native students, who follow the training course Language Romanian.This material represents an introduction to the study of Mathematical Economics and its applications. It is intended for students in economics faculties and all those interested in using fundamental concepts of Mathematical Economics in practical applications. The purpose of the course support in "Economic Mathematics" is to provide students with a well-structured, synthesized, and accessible resource for learning relevant mathematical concepts in economics. The course support aims to facilitate understanding and application of mathematics in economic problems, providing essential information and relevant examples to support students in developing the necessary mathematical skills in an economic context. The work has a methodical character and is organized into 5 chapters, covering knowledge related to "Economic Mathematics". It is designed as an efficient support for preparing seminars, homework, and exams in the fundamental discipline of Mathematical Economics, taught and seminarized in the first semester, second year at economics faculties.Item ECONOMIE: NOTE DE CURS(CEP USM, 2016) Hămuraru, Maria; Țurcanu, OleseaNotele de curs prezentate constituie un suport consistent pentru desfăşurarea eficientă a activităţii atât în cadrul cursurilor cât şi al seminarelor, totodată şi un instrument indispensabil de studiu şi aprofundare a problematicii teoretice şi aplicative la disciplina Economie. Lucrarea este destinată în special studenţilor de la specialitatea Drept, dar şi tuturor celor interesaţi de complexitatea şi dinamica problemelor economice contemporane.Item EDUCAȚIA ANTREPRENORIALĂ(CEP USM, 2024)Educaţia antreprenorială reprezintă dezvoltarea spiritului antreprenorial prin educaţie formală şi nonformală pe tot parcursul vieţii, axată pe formarea de cunoştinţe, abilităţi şi competenţe de inovare, creativitate și de asumare a riscurilor, precum şi de abilităţi specifice de afaceri.Ghidul “Educaţia antreprenorială” a fost elaborat de echipa proiectului pentru a informa potențiali tinerii antreprenori / cadre didactice universitare (de la alte facultăți decât Științe Economice) cu privire la elementele-cheie ale unei afaceri și, totodată, de a oferi sfaturi utile în ceea ce privește inițierea, dar și gestiunea, în varianta simplificată, a unei afaceri.Item FINANŢE INTERNAŢIONALE: NOTE DE CURS: PROGRAM: FINANŢE ŞI BĂNCI: CICLUL 1, LICENŢĂ(Editura USM, 2025) Mocanu, Natalia; Biloocaia, SvetlanaPrezentul curs se adresează, în primul rând, studenţilor de la Facultatea Științe Economice, specialitatea 0412 Finanţe şi bănci, cu scopul de a oferi acestora un prim pachet de informaţii referitoare la problemele de baza privind finanțele internaţionale. Cursul le va oferi posibilitatea de a dobândi cunoștințe funcționale în domeniul finanțelor internaționale și de a aplica cunoștințele dobândite în rezolvarea unor probleme specifice din acest domeniu. Unitatea de curs „Finanţe internaţionale” participă la formarea competențelor profesionale generale ale personalității integre și a competențelor profesionale în domeniul financiar-bancar internațional pentru a corespunde cerințelor actuale și de perspectivă ale pieței de muncă locale și internaționale-aplicarea cadrului normativ din domeniul financiar-bancar şi domeniile conexe. În cadrul cursului, studenții vor afla mai multe despre valuta străină, cum ar fi o creanță exprimată într-o valută străină și diferența dintre valuta străină convertibilă și neconvertibilăi, de asemenea, vor recunoaște diferența dintre ratele de schimb nominale și cele reale. Studenții care parcurg cu succes acest curs vor înțelege conceptul de finanțe internaționale. Ei vor ști ce este sistemul valutar, cursul de schimb valutar și piața valutară. De asemenea, vor putea folosi exemple practice pentru a recunoaște modificările cursului de schimb valutar, cum ar fi aprecierea, deprecierea, devalorizarea și reevaluarea. La expunerea cursului se vor utiliza informaţiile şi experienţa naţională, precum şi a altor state în domeniul desfăşurării operaţiunilor valutar-financiare internaţionale. Însuşirea rezultativă a programei disciplinei influenţează favorabil studierea altor discipline financiar-bancare adiacente, precum şi formarea specialistului calificat ca atare în domeniul menţionat, care are pregătirea teoretico-practică necesară.Item GHID METODIC PENTRU ELABORAREA TEZELOR DE MASTER PENTRU STUDENŢII PROGRAMULUI DE MASTER: ADMINISTRAREA AFACERILOR(CEP USM, 2021) Jalencu, Marian; Mironov, Svetlana; Prisăcaru, Veronica; Cosnicean, VeronicaPrin prezentul ghid este precizată procedura şi cerinţele metodologice aferente elaborării şi susţinerii tezelor de master la programul de master „Administrarea afacerilor” în cadrul Facultăţii Ştiinţe Economice a Universităţii de Stat din Moldova (în continuare USM).Item GHID METODIC pentru susţinerea examenului de licenţă la „MARKETING ȘI LOGISTICĂ”(CEP USM, 2017) Onofrei, Alexandr; Tabarcea, Ala; Buzdugan, AdrianaPrezentul ghid este realizat în baza Regulamentului-cadru privind organizarea examenului de finalizare a studiilor superioare de licență, aprobat prin Ordinul Ministerului Educaţiei nr. 1047 din 29 octombrie 2015; Codul educației al Republicii Moldova nr. 152 din 17.07.2014, publicat în Monitorul Oficial, nr. 319-324/634 din 24.10.2014; Planul-cadru pentru studii superioare aprobat prin Ordinul nr. 1045 din 29 octombrie 2015 de către Ministerul Educației Republicii Moldova: Cadrul naţional al calificărilor pentru învăţământul superior ciclul I, studii superioare de licență. Examenul de licenţă se desfăşoară după metodologia proprie elaborată şi actualizată în fiecare an, în con- formitate cu precizările Ministerului Educaţiei la data respectivă. Examenul de licenţă propriu-zis cuprinde două probe distincte: o probă scrisă (eliminatorie) şi susţinerea publică a lucrării de licenţă. Examenul de licenţă este promovat dacă ambele probe (proba scrisă şi proba orală) sunt susţinute şi promovate în aceeaşi sesiune, iar media aritmetică a notelor obţinute (media de promovare a examenului) este de cel puţin 5,00. Rezultatul la proba orală (desfăşurată în faţa unei comisii de licenţă) nu poate fi contestat.Item GHID METODIC PRIVIND ELABORAREA TEZELOR DE MASTERAT PENTRU STUDENŢII PROGRAMULUI DE MASTER: MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE(CEP USM, 2020) Jalencu, Marian; Prisăcaru, Veronica; Postica, Maia; Mironov, SvetlanaPrin prezentul ghid se precizează cerinţele metodologice aferente elaborării şi susţinerii tezelor de masterat la programul de master Managementul resurselor umane din cadrul Universităţii de Stat din Moldova.Item GHID METODIC privind organizarea și desfășurarea practicii de specialitate I pentru studenții specialității 812.1 – Turism(CEP USM, 2018) Corețchi, Boris; Ceaikovskii, AlexandrPrezentul ghid metodic a fost elaborat cu scopul de a facilita și a organiza procesul de efectuare a practicii de specialitate. Este destinat studenților secțiilor cu frecvență la zi și cu frecvență redusă și include sugestii practice privind efectuarea stagiului de practică de specialitate și expunerea corectă a raportului practicii conform cerințelor existente. Fiecare compartiment conține tabelele obligatorii pentru elaborarea și analiza acestora.Item GHID METODIC PRIVIND ORGANIZAREA, DESFĂŞURAREA ŞI EVALUAREA PRACTICII DE SPECIALITATE II SPECIALITATEA – 0413.1 BUSINESS ŞI ADMINISTRARE CICLUL I – LICENȚĂ(CEP USM, 2020) Mironov, Svetlana; Diaconu, Tatiana; Socolova, Anna; Stefanco, NataliaPractica de specialitate II se organizează în baza Regulamentului cu privire la organizarea stagiilor de practică din 26.01.2016 și este parte integrantă obligatorie a procesului educaţional ce se realizează în sco pul aprofundării cunoştinţelor teoretice acumulate de către studenţi pe parcursul anilor de studii şi formării competenţelor specialității „Business şi Administrare”. Planul de învăţământ la specialitatea „Business şi Administrare” prevede desfăşurarea practicii de specialitate II pentru studenţii anului 3, semestrul VI, ciclul I cu frecvenţă la zi şi pentru studenţii cu frecvenţă redusă, în semestrul VIII, anul 4 de studii.Item GHID METODIC PRIVIND REALIZAREA STAGIILOR DE PRACTICĂ ȘI ELABORAREA TEZEI DE LICENȚĂ PENTRU PROGRAMUL DE STUDII : 0412.1 FINANȚE ȘI BĂNCI(CEP USM, 2022) Mulic, Andrei; Ștefaniuc, Olga; Ulian, Galina; Filip, Angela; Gherjavca, Svetlana; Gheorghiţa, Eugenia; Bruma, InesaDomeniul de formare profesională „Finanţe şi Bănci” are drept scop fundamental pregătirea viitorilor specialişti în sfera financiarbancară. Realizarea acestui obiectiv ţine de necesităţile societăţii contemporane în dezvoltarea economiei naţionale, în care domeniul de formare profesională „Finanţe şi Bănci” deţine un loc deosebit, direcţiile prioritare de pregătire a specialiştilor fiind: activitatea bancară, asigurările, investiţiile, finanţele publice, fiscalitatea, finanţele întreprinderii şi pieţele de capital.Item IMPLEMENTAREA METODEI STUDIULUI BAZAT PE PROIECTE ÎN CADRUL PROGRAMULUI DE MASTER: STUDII ÎN MARKETING : GHID METODIC(CEP USM, 2022) Hămuraru, Maria; Bulat, VeronicaDisciplinele programului de master „Studii în marketing” utilizează preponderent, în procesul didactic, metodei PBL care oferă posibilitatea masteranzilor de a-și demonstra abilitățile, capacitățile de soluționare creativă și responsabilă a unor probleme reale ale activității de marketing din cadrul entităților economice, partenere ale universității. Interacțiunea activității masteranzilor cu cea a companiilor, ajută pe acestea din urmă, în crearea de valoare prin buna înțelegere a nevoilor clienților săi și prin suportul în sfera promovării/dezvoltării noilor produse/servicii.Item INSTRUMENTE MANAGERIALE DE PERFORMANȚĂ : NOTE DE CURS(Editura USM, 2024) Paladi, Valentina; Panuș, Valentina; Erhan, LicaDisciplina „Instrumente manageriale de performanță” face parte din sistemul de științe economice, fiind o continuitate (cu un conținut mai aprofundat) a disciplinei „Contabilitatea managerială“. Disciplina „Instrumente manageriale de performanță” este una dintre cele 9 discipline acreditate de ACCA (F5 „Managementul performanțelor”), care oferă entității posibilitatea să stabilească obiective strategice, să evalueze eficacitatea activităților desfășurate în raport cu obiectivele stabilite și șă gestioneze procesul de realizare a acestor obiective. Scopul studierii acestei discipline constă în a oferi o înțelegere sistematică a esenței, sarcinilor și funcțiilor instrumentelor de măsurare a performanței prin prisma costurilor, prin sisteme de bugete, prin control, raportare și analiză a performanței manageriale în conformitate cu cerințele organizației profesionale ACCA (Marea Britanie), precum și în a aprofunda cunoștințele studenților despre sistemele informaționale aplicate în măsurarea și controlul performanței și de a forma abilitățile necesare în acest domeniu. Principalele obiective ale disciplinei „Instrumente manageriale de performanță” cuprind: gestiunea și calcularea costurilor de producție prin metodele costurilor globale, costurilor parțiale, costurilor pe activități, costurilor standarde, costurilor țintă (target-costing, kaizen-costing) etc.; formarea și stabilirea sistemelor de bugete; organizarea diferitor modalități de efectuare a controlului de gestiune; efectuarea anumitor calcule pentru luarea anumitor tipuri de decizii; măsurarea performanței manageriale; analiza factorilor limită etc.