Browsing by Author "Ulianovschi, Xenofon"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Item ASPECTE PENALE PRIVIND POLUAREA AERULUI PRIN PRISMA SECURITĂȚII ECOLOGICE(2021) Ulianovschi, XenofonPrin poluarea aerului se înțelege prezența în atmosferă a unor substanțe care, în funcţie de concentrație şi/sau timp de acțiune, produc modificări ale sănătății, generează disconfort şi alterează mediul. Poluant al aerului poate fi orice substanță în stare solidă, lichidă, gazoasă (de vapori) sau energie (radiantă, electromagnetică, ionizantă, termică, fonică sau vibrantă), prezentă în aer, care poate avea o acțiune negativă asupra sănătății oamenilor şi/sau a mediului. Aerul este compus din: azot 78,09%, oxigen 20,94%, argon 0,93%, CO2, neon 0,03%, kripton, xenon, heliu, hidrogen, ozon si alți vapori de apă.Legislația penală (art. 230 Cod penal) incriminează poluarea aerului cu depășirea normelor stabilite, ca urmare a emisiei în atmosferă a poluanților sau a încălcării regulilor de exploatare, sau a neutilizării utilajului, aparatajului, instalațiilor de purificare şi control al emisiilor în atmosferă, dacă aceasta a cauzat daune în proporții considerabile mediului, regnului animal sau vegetal, sănătății populației ori a provocat decesul persoanei.Item INFRACȚIUNI ECOLOGICE : NOTE DE CURS(CEP USM, 2023) Ulianovschi, XenofonNotele de curs „Infracțiuni ecologice” sunt destinate programului masterat, 90 credite, la Departamentul Drept penal și Criminologie al Facultății de Drept, Univerșitatea de Stat din Moldova.Item INFRACȚIUNI ECOLOGICE: GHID METODIC(Editura USM, 2024) Ulianovschi, XenofonItem NATURA JURIDICĂ A PARTICIPAȚIEI(2022) Ulianovschi, XenofonIn the theory of criminal law, the legal nature of criminal participation was and is being discussed.One of them, which is supported by most criminalists and adopted by most criminal codes, is the crime unit. It is considered that all participants are responsible for the same crime, because participation is not a crime, but a way of committing it.Antother point of view is that of complicity, a distinct crime, according to which, in case of participation, as many crimes are committed as ther are participants.Item NOȚIUNEA, TEMEIUL ȘI PRINCIPIILE RĂSPUNDERII PENALE ÎN LUMINA LEGISLAȚIEI ȘI DOCTRINEI PENALE ACTUALE A REPUBLICII MOLDOVA(2021) Ulianovschi, Xenofon; Ulianovshi, GheorgheRăspunderea penală este veriga de legătură dintre infracțiune, pedeapsa penală și mecanismul dreptului penal prin care se aplică normele legii penale în privința persoanelor care au săvârșit infracțiuni și se realizează scopurile ei. Răspunderea penală reprezintă realizarea drepturilor și obligațiunilor, născute ca urmare a săvârșirii infracțiunii între infractor și stat prin declararea persoanei vinovate în săvârșirea infracțiunii și aplicarea acestei persoane, în baza sentinței de către instanța de judecată, a unei pedepse penale cu sau fără executarea reală a ei și executarea pedepsei de către persoana respectivă sau prin liberarea de răspundere penală a persoanei care a săvârșit infracțiunea de către instanța de judecată ori procuror în cazurile și condițiile prevăzute de legea penalăItem PROF. GHEORGHE GUZUN: „PATRIARHUL“ TEORIEI GENERALE A STATULUI ŞI DREPTULUI ÎN REPUBLICA MOLDOVA(2008) Smochină, Andrei; Avornic, Gheorghe; Rotaru, Mihail; Negru, Boris; Gamurari, Vitalie; Ulianovschi, Xenofon; Țurcan, SergheiItem R. MOLDOVA ȘI PARTENERIATUL ESTIC - ACTIVITĂȚI DE PROTECȚIE A MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR(Print-Caro, 2023-03-15) Ulianovschi, XenofonThe Eastern Partnership, launched in 2009, is aimed at strengthening the political association and economic integration of six partner countries of Eastern Europe and the South Caucasus: Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, the Republic of Moldova and Ukraine. The policy of the Eastern Partnership after 2020 provides for increased sustainability – the Eastern Partnership, which gives results for everyone. Communication presents five policy objectives, including environmental sustainability and climate resilience. The Republic of Moldova carries out joint actions with specialized EU institutions, in particular with the European Environment Agency in the field of environment and climate policy. With regard to climate policy, Moldova's cooperation with the EU provides for measures at the national, regional and international levels, including in the following areas: climate change mitigation and adaptation to climate change. As of February 2022, the Republic of Moldova participates in the EU4 Environment Water Resources and Environmental Data regional program, which aims to improve the health and well-being of citizens by achieving Sustainable Development Goals. At the sixth Eastern Partnership Summit, held on December 15, 2021 in Brussels, the joint declaration of the Eastern Partnership Summit "Recovery, Sustainability and reforms" was adopted, which in page 16 was devoted to several issues of the environment and climate change. On November 19, 2008, taking into account the Commission's proposal of December 15, 2021, the Directives of the European Parliament and of the Council on Environmental Protection through Criminal Law and the replacement of Directive 2008/99/EC (COM(2021)0851), as well as the accompanying communication (COM (2021) 0814), Directive 2008/99/EC of the European Parliament and the Council for Environmental Protection through criminal law, establishing minimum standards for environmental protection (COM). through criminal law.Item REGLEMENTARI PROCESUAL PENALE PRIVIND CONDIȚIILE DE DETENȚIE A CONDAMNAȚILOR ȘI PREVENIȚILOR(2019) Ulianovschi, XenofonÎn cazul constatării încălcării drepturilor privind condiţiile de detenţie, garantate de art.3 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, conform jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului, condamnații și preveniții trebuie să beneficieze de reducere a pedepsei închisoriiItem UNELE SUGESTII CU PRIVIRE LA OBIECTUL JURIDIC GENERIC AL INFRACȚIUNILOR CU CARACTERT(2019) Ulianovschi, Xenofon; Sîli, VitalieObiectul infracţiunii reprezintă unul din principalele elemente ale componenţei de infracţiune. În esenţă, anume prin intermediul obiectului infracţiunii pot fi identificate valorile şi relaţiile sociale care sunt prejudiciate prin comiterea unei infracţiuni. Conceptul de infracţiune cu caracter terorist este relativ nou pentru legislaţia penală a Republicii Moldova. Pentru prima dată noţiunea respectivă a fost prevăzută odată cu completarea Codului penal cu art. 13411, care conţine enumerarea infracţiunilor care sunt atribuite la categoria infracţiunilor cu caracter terorist. Una din particularităţile grupului respectiv de infracţiuni, comparativ cu alte grupuri de infracţiuni (ecologice, economice, militare etc.), constă în faptul că acestea fac parte din diferite Capitole ale Părţii speciale a Codului penal al Republicii Moldova, deci au diferite obiecte juridice. Astfel, din 17 componenţe de infracţiuni cu caracter terorist două fac parte din Capitolul I Infracţiuni contra păcii şi securităţii omenirii, infracţiuni de război; una face parte din Capitolul XII Infracţiuni în domeniul transporturilor; 12 – fac parte din Capitolul XIII Infracţiuni contra securităţii publice şi a ordinii publice; iar altele două – fac parte din Capitolul XVII Infracţiuni contra autorităţilor publice şi a securităţii de stat.