Browsing by Author "Parhomenco, Lilia"
Item ANALIZA IMPLEMENTĂRII PRINCIPIILOR BOLOGNA ÎN CADRUL USM DIN PERSPECTIVA CONTINGENTULUI STUDENŢESC (STUDIU STATISTIC)(CEP USM, 2016-03-12) Parhomenco, LiliaThe Bologna Process and its implementation in the framework of higher education has long been an issue of controversy and debate among countries which have adopted it unconditionally and undisputedly, like the Republic of Moldova has. Thus, a study of the current situation on the higher education market in our country from this perspective is of outmost importance. This article offers statistical data and comments on the level of implementation by policy makers and acceptance by students of the most important Bologna principles, thus offering an objective and trustworthy panorama of the de facto situation from this viewpoint.Item CONCEPTUALIZAREA COLEGIULUI COLONIAL ÎN FUNDAMENTAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR AMERICAN(CEP USM, 2016) Parhomenco, LiliaItem DEZVOLTAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI ÎN SPAŢIUL CARPATO - DANUBIANO - PONTIC(CEP USM, 2013) Parhomenco, LiliaÎn orice ţară, dezvoltarea învăţământului cunoaşte,la fel ca şi alte fenomene sociale, perioade de glorie, de declin, de consolidare şi reorganizare. În acest articol am urmărit scopul de a aduce lumină asupra dezvoltării învăţământului în spaţiul carpato-danubiano-pontic de la originile sale până la începuturile anilor 90, de a trece în revistă cele mai marcante evenimente în acest domeniuşi de a specifica acţiunile determinante ale unor activişti ce au pus bazele învăţământului românesc, au contribuit la dezvoltarea fructuoasă a acestuia. De asemenea, încercăm să denumim actele normative majore ce au marcat evoluţia învăţământului, formând baza lui legislativă.Item EVOLUŢIA PARADIGMEI ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR ÎN CONTEXT EUROPEAN(2019) Parhomenco, Lilia; Dandara, OtiliaScopul cercetării: analiza conceptual-structurală a paradigmei învățământului superior în context diacronic, constatrea rezultatelor implementării paradigmei „Proces Bologna” în Republica MoldovaItem PARTICULARITĂȚI DE CONSTITUIRE ȘI ORGANIZARE A PRIMELOR UNIVERSITĂȚI ÎN EUROPA SUB INFLUENȚA CONDIȚIILOR SOCIOCULTURALE ALE EPOCII MEDIEVALE(CEP USM, 2018) Parhomenco, LiliaOriginile universității din Europa au fost mult timp contestate ca aparținând fie secolului al XI-lea, fie secolului al XII-lea, Evul Mediu fiind acea perioadă care a favorizat dezvoltarea acestei instituții specifice. În articol sunt descrise tipologia universitară a timpului, particularitățile sale structurale, precum și influențele pe care le a avut mediul socio-cultural asupra fundamentării și diversificării sale ulterioare.Item RECONCEPTUALIZAREA ÎNVĂŢĂMÎNTULUI SUPERIOR ÎN SECOLUL AL XX-LEA(CEP USM, 2017-03-18) Parhomenco, LiliaThe 20th century can be justly considered as the new era in the field of higher education, as the starting point of an entire process of reformation and reorientation of university values and principles. The three European initiatives: “Humboldt University”, “French University” and “civic university” have triggered significant changes in the core of an institution of higher education, which, together with the “American University” have launched the entire system of higher education towards a new era of modernization. This article tackles the problems and milestones encountered by the universities in the 20th centuries in their endeavor of setting themselves as the pillar for the development of society in an era of constant change and adaptation.Item ROLUL UNIVERSITĂŢILOR ÎN EVOLUŢIA PROCESULUI EDUCAŢIONAL ŞI A CIVILIZAŢIEI EUROPENE(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Dandara, Otilia; Parhomenco, LiliaUniversităţile sunt instituţii de învăţământ de sorginte europeană: constituite ca rezultat al evoluţiei culturii europene, ele s-au dezvoltat în corelaţie cu evoluţia şi cerinţele mediului cultural european. Acest tip de instituţii a generat învăţământul superior, care, la diverse etape, a exprimat, prin structură, curriculum şi modul de relaţionare dintre profesor şi student, particularităţile comunităţii europene. De rând cu alte elemente ale culturii europene, învăţământul superior este promovat de universităţi şi pe alte continente, unde se adaptează specificului sistemului socioeconomic şi contribuie la dezvoltarea acestuia. Universităţile europene reflectă perioadele de criză şi de avânt ale civilizaţiei din acest teritoriu. La momentul dat, ele sunt considerate o sursă a crizei din societate, însă, totodată, la începutul secolului al XXI-lea, sunt apreciate drept mijlocul cel mai eficient şi resursa de valoare care poate asigura evoluţia societăţii europene. Actualmente, pe ”bătrânul continent” s-a constituit un spaţiu al învăţământului superior care are misiunea de a valorifica potenţialul uman şi a contribui la prosperarea comunităţii europene, prin valorificarea cunoştinţelor, a coeziunii sociale şi a diversităţii culturale