Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Gulica, Ilie"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR ÎN COLONIILE GERMANE DIN BASARABIA SUB REGIMUL ŢARIST (A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XIX – ÎNCEPUTUL SECOLULUI XX)
    (CEP USM, 2015) Gulica, Ilie
    Şcoala germană, în urma procesului de formare în prima jumătate a secolului al XIX-lea, începând cu anii 1860 este supusă treptat controlului din partea statului. Ca urmare, s-a încercat o rusificare cuprinzătoare a acestor instituţii de învăţământ, însă demersul respectiv a fost deranjat de diverşi factori de conjunctură, în special de lipsa profesorilor de limbă rusă. Cu toate acestea, acţiunea a continuat în deceniile ce au urmat, prin introducerea predării limbii ruse – la început în clasa a treia, apoi în clasa întâi. În consecinţă, procesul de alfabetizare a scăzut faţă de perioada în care şcoala germană s-a bucurat de libertate – fenomen înregistrat şi în alte comunităţi etnice ale Imperiului Rus.
  • Thumbnail Image
    Item
    ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR ȘI SECUNDAR ÎN BASARABIA (MIJLOCUL SECOLULUI AL XIX-LEA – ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA)
    (2023) Gulica, Ilie
    Scopul lucrării este studierea evoluției instrucțiunii publice în Basarabia într-un cadru complex: acțiunile autorităților rusești în domeniul instrucțiunii publice rusești în condițiile eforturilor de omogenizare etnică și de proclamare a statului român modern. În același timp, urmărim să evaluăm impactul rusificării asupra analfabetismului copleșitor dintre Prut și Nistru într-un mediu rural aflat sub influența covârșitoare a tradiției.
  • Thumbnail Image
    Item
    ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR ȘI SECUNDAR ÎN BASARABIA (MIJLOCUL SECOLULUI AL XIX-LEA – ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA)
    (2023) Gulica, Ilie; Palade, Gheorghe; Gumenâi, Ion
    Scopul lucrării este studierea evoluției instrucțiunii publice în Basarabia într-un cadru complex: acțiunile autorităților rusești în domeniul instrucțiunii publice rusești în condițiile eforturilor de omogenizare etnică și de proclamare a statului român modern. În același timp, urmărim să evaluăm impactul rusificării asupra analfabetismului copleșitor dintre Prut și Nistru într-un mediu rural aflat sub influența covârșitoare a tradiției.
  • Thumbnail Image
    Item
    LIMBA „MOLDOVENEASCĂ” DE LA PROHIBIŢIE LA INSTRUMENT DE RUSIFICARE (1900–1914)
    (Lexon-Prim, 2023) Gulica, Ilie; Gumenâi, Ion
    At the beginning of the 20th century, the Russian authorities realized that the rapid Russification of the Romanian ethnics in Bessarabia was impossible only with the elimination of the Romanian language from the public space. Thus, the education officials allowed the editing of a teaching tool designed to help Moldovans from Eastern Moldova learn Russian. The publication of this book was possible under the following conditions: the use of the Russian civil alphabet, for the first time in writing the Romanian language, the reduction of the Romanian lexicon to the Slavic root background, the suppression of Latin terms, and the invention of words if Slavonic equivalents were missing. This approach applied in the context of a national emancipation movement is the ingredients of the Soviet Moldovan experiment applied, firstly, in the Moldovan Autonomous Soviet Socialist Republic and, latterly, in the Moldavian Soviet Socialist Republic.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify