Browsing by Author "Guțu, Vladimir"
Now showing 1 - 20 of 53
- Results Per Page
- Sort Options
Item Adaptarea curriculară pentru integrarea copiilor cu cerințe educative speciale: concept și metode(CEP USM, 2023) Cheia, Florin; Guțu, VladimirIntegrarea fiecărui copil cu CES este o problemă ce trebuie studiată serios. Pornim de la ideea că şcoala are datoria de a asigura şanse egale tuturor elevilor. Din păcate, în cazul fenomenului C.E.S, realitatea din teren ne arată că există o prăpastie între politici educaționale și implementarea lor. Procesul de integrare educaţională a elevilor cu CES include elaborarea unui plan de intervenţie individualizat, în cadrul căruia, folosirea unor modalităţi eficiente de adaptare curriculară are un rol esenţial. Modul în care raportarea la valori influențează felul în care privim educația, precum și modul în care concepte cu caracter globalizator ne fac să uităm de specificul local/zonal/național al educației. Pentru a le ilustra, au fost exemplificate teste/ modalități internaționale ce evaluează sistemele de învățământ, precum și măsurile pe care unele state le-au luat pentru a aduce educația mai aproape de nevoile elevului, spre noua tipologie de elev a „erei digitale”, multiculturale, plurilingvistice. Globalizarea este astăzi un fenomen incontestabil, care afectează profund sistemele statelor. În sensul său actual, termenul globalizare s-a ivit din constientizarea faptului cã lumea se află într-un proces prin intermediul cãruia va deveni un fel de „sat global” sau, cel puţin, un singur sistem economic, socio-politic şi cultural. Prin urmare, implicaţiile fenomenului pentru domeniul educaţiei sunt serioase şi incontestabile. O parte dintre cercetările întreprinse asupra implicaţiilor fenomenului globalist în educație încearcă să demonstreze că însuși fundamentul acesteia este zguduit din temelii. Diversificarea și fragmentarea, specifice societăților globale, ar duce la anularea idealurilor educaționale naționale, care vor fi limitate la a răspunde cerințelor economice în condițiile competiției globale.Item ADULT DIDACTICS – COMPONENT OF ANDRAGOGY: PECULIARITIES AND BASIC CATEGORIES(CEP USM, 2023) Guțu, Vladimir; Țurcanu, CarolinaAt the stage of rapid development of science and market of educational services for adults, a relatively new direction in education was formed - andragogy (pedagogy of adults). In the present time, andragogy occupies a place in the structure of education sciences as an independent category, possessing at the same time its own scientific apparatus, research methods, scientific approaches and principles. In this article, an attempt was made to substantiate the definition of basic concepts and categories of adult teaching: subject, tasks, functions. Special attention is paid to the principles of adult learning: priority of independent education, reliance on personal experience, individualization of learning, contextuality of learning, reliance on individual needs, considering them as motives and sources of designing the outcomes of education. At the same time, adult learning is considered within the framework of the following characteristics: andragogic self-reflexivity, decentralization of andragogic approach, deconstruction/reconstruction of andragogic theory, contextualization of adult learning and education.Item Andragogic concept and tool of learning and education of adults(CEP USM, 2023) Guțu, Vladimir; Țurcanu, Carolina; Toma, NataliaOne of the aspects that are increasingly imposed in the context of developing systems of formal, non-formal, informal learning and education of adults is the adequacing of didactic actions to their individual, professional and social needs. Achieving this goal requires, among other things, the adoption and application of training, creative and interactive andragogic technologes and strategies. The premise from which it was started implies the delimitation and explanation of the key notions of adult learning and education: methodology, technology, strategy, method of learning and education of adults. The focus is on arguing the essence of these notions from the perspective of traditional paradigm and modern paradigm of training and education. In the given article, an andragogic concept of connection and interpenetration of the methodology, technology and strategy of adult learning and education is proposed. Examples of the design and application of didactic approaches to learning and educating of adults are also proposed.Item CADRUL COMPARATIV AL FINALITĂȚILOR EDUCAȚIONALE DIN FINLANDA ȘI REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2024) Guțu, VladimirIn this article, the problem of educational goals in different countries is addressed, in a comparative plan. Acceptance is based on the analysis of the valorization of transversal skills through the curriculum system specific to the respective countries. In this context, important for the Republic of Moldova is the comparison of the skills from the Basic Curriculum in Finland with the skills structured in the National Curriculum from the Republic of Moldova, Finland, being in the top of the countries with the most developed education system. We found that there is a core of transversal competencies common to several countries and the transversal competencies specific to a country, determined by the value guidelines of this country. The valorization of transversal skills in the educational curricula of the Republic of Moldova faces the problem of the historical approach to education focused on intradisciplinarity. At the same time, some methodological suggestions are proposed, in this sense.Item CADRUL DE REFERINŢĂ AL EVALUĂRII PROGRAMELOR DE FORMARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR(CEP USM, 2007) Guțu, Vladimir; Muraru, Elena; Dandara, OtiliaThe reference of internal evaluation of University Studies Program is on management instrument of internal evaluation of quality, that has to offer methodology, techniques, that will assure the quality on the Formation Program level: the reference is based on the internal policy of evaluation, on standards, on indicators and the criteria of appreciation of these indices.Item CADRUL DE REFERINŢĂ ÎN ELABORAREA STANDARDELOR DE FORMARE CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SECUNDAR GENERAL DIN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2007) Guțu, Vladimir; Cara, AngelaThis article is concerned with the reference framework of the standards for continuous training of general secondary education teachers. In this context general objectives of the continuous professional training, continuous professional training principles, the forms of continuous professional training are presented. Reference framework was on the base of the standards elaboration for the continuous training of general secondary education teachers.Item CADRUL NORMATIV/REGLATOR PRIVIND DOMENIILE DE FORMARE PROFESIONALĂ, SPECIALITĂȚI, CALIFICĂRI ȘI OCUPAȚII: PROBLEME DE INTERCONEXIUNE ȘI IMPLEMENTARE(CEP USM, 2017) Guțu, Vladimir; Paiu, Mihail; Țurcanu, Carolina; Repida, Tatiana; Toma, NataliaÎn articolul dat pentru prima dată este abordată problema privind interconexiunea și corelarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională și al specialităților, a Cadrului Național al Calificărilor și a Clasificatorului ocupațiilor, precum și particularitățile implementării acestor documente în învățământul superior. Accentul se va pune pe analiza funcționalității acestor documente de politici în contextul structurării învățământului superior în trei cicluri:licență, masterat, doctorat. Vor fi analizaţi factorii ce provoacă dizfuncționalități în acest sens pe piața muncii, dar și în sistemul de învățământ superior.Item CADRUL PSIHOPEDAGOGIC ȘI TEHNOLOGIC AL CURSULUI " DATA MINING"(2023) Apetrii, Natalia; Guțu, Vladimir; Căpățână, GheorgheScopul cercetării constă în fundamentarea cadrului psihopedagogic și tehnologic al cursului „Data Mining”.Item COMPETENŢA – ABORDARE SITUAŢIONALĂ, STRUCTURALĂ ŞI METODOLOGICĂ(CEP USM, 2018) Guțu, VladimirÎn articol este analiza tă problema „competenţelor”din diferite perspective: clarificărilor conceptuale, abordărilor situaţională şi structurală, metodologică şi acțională. Accentul este pus pe stabilirea conexiunilor dintre diferite categorii şi tipuri de competenţe, dar şi pe identificarea mecanismelor de proiectare a competenţelor specifice disciplinelor şcolare. Demersul inovativ al abordărilor propuse ţine de conceptualizarea tridimensională a competenţei (logica acţiunii, logica curriculară, logica învăţării)şi de cea bidimensională (logica priorităţii tipurilor de activitățiîn raport cu direcţiile de dezvoltare a personalității şi/sau invers, logica priorității domeniilor de dezvoltare a personalității cu tipurile de activităţi în cadrul unui domeniu de cunoaştere).Item CONCEPŢIA EDUCAŢIEI ÎN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2009) Guțu, Vladimir; Bucun, Nicolae; Cemortan, Stela; Pâslaru, Vladimir; Mija, Violeta; Velișco, Nadejda; Ghicov, Adrian; Parlicov, Eugenia; Volcov, ValeriuThe conception of education in Republic of Moldova is an educational policy act that includes: conceptual provisions of education, objectives, rules and principles of education, educational curriculum and the value system. In conception the educational environment is thoroughly described and there is proposed its implementation suggestions in Republic of Moldova.Item CONCEPŢII FILOSOFICO-PEDAGOGICE ÎNTRE MODERNISM ŞI POSTMODERNISM(CEP USM, 2015) Guțu, Vladimir; Țurcanu, CarolinaArticolul este dedicat analizei diferitelor concepţii filosofico-pedagogice ale instruirii din perspectiva modernităţii şi postmodernităţii. Fiecare concepţie este analizată în plan sincronic şi diacronic, fiind evidenţiate punctele tari şi punctele vulnerabile ale acestora. Importantă este încercarea autorilor de a deduce valenţele metodologice ale acestor concepţii în vederea dezvoltării politicilor de instruire la etapa contemporană. În acelaşi timp, sunt formulate două probleme care cer investigaţii speciale şi dezbateri ştiinţifice.Item CONCEPTUAL AND METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF IDENTIFYING ADULT’S LEARNING AND EDUCATION NEEDS(CEP USM, 2022) Guțu, VladimirThis article addresses the issue of identifying the learning and education needs of adults, primarily non-formal education. Different concepts and models are analized to identify the learning and education needs of adults. A concept is grounded and a methodology is developed in this regard. The factors that generate the learning and education needs of adults are described in detail: external factors – national educational policies, institutional educational policies, educational reform projects, etc.; internal factors – the need for compensation, recapitulation, complementary knowledge, the need for retraining, the need to realize one's own interests and options, the need to capitalize on free time, etc. The emphasis is on establishing the tools for diagnosing needs, on forms and methods to carry out this process. At the same time, the way of obtaining and interpreting the data is argued. The proposed concept opens new perspectives for the development of formal and non-formal adult education and, first of all, of diversifying adult continuing education programs.Item Conceptual framework of current school curriculum monitoring(CEP USM, 2024) Guțu, VladimirThe issue of monitoring the school curriculum according to the curriculum taught/curriculum learned is part of the issue of educational curriculum management. As a rule, this issue is addressed alongside the issues of conceptualization, design and implementation of the school curriculum. In other words, monitoring occurs at all stages of designing and implementing the school curriculum. In the given article, a concept of monitoring the school curriculum is proposed from the perspective of curricular/scientific research, but also from the perspective of continuity in the development of school curriculum. Continuity of curriculum development implies continuity of curriculum monitoring. Monitoring is a process of tracking, observing and supervising the functioning of school curriculum, in which information and data on the quality of taught curriculum are collected, analyzed and interpreted and decisions are made to realize the reverse connection and perspectives of continuous development of the school curriculum. The process of continuous monitoring of the school curriculum in function is carried out in stages and by means of specific tools: indicators, descriptors, methods. The emphasis is on the self-monitoring of taught-learned curriculum by the teacher in the classroom, being an active participant in the continuous development of the discipline taught curriculum.Item CONCEPTUALIZAREA OPTIMIZĂRII/DEZVOLTĂRII CURRICULUMULUI EDUCAŢIONAL(CEP USM, 2014) Guțu, VladimirÎn articol este abordată problema privind optimizarea/dezvoltarea curriculumului educaţional şi sunt formulate următoarele prevederi conceptuale: •Optimizarea/dezvoltarea curriculumului face parte dintr-un demers mai larg proiectarea şi implementarea curriculumului educaţional, realizând anumite funcţii specifice acestora. •Optimizarea/dezvoltarea curriculumului poate fi privită ca teorie, ca principiu şi ca modalitate de asigurare a calităţii documentelor curriculare, dar şi a procesului educaţional. •Optimizarea/dezvoltarea curriculumului reprezintă o condiţie determinantă în sigurarea calităţii curriculumului educaţional. În acelaşi timp, eficienţa procesului de optimizare/dezvoltare este determinată, la rândul său, de condiţii psihosociale, educaţionale, logistice. •Optimizarea/dezvoltarea curriculumului educaţional este un proces continuu determinat de nevoi şi tendinţele evoluţiei învăţământului pe plan internaţional şi cel naţional.Item CONCEPTUL DE PARADIGMĂ ÎN FORMAREA PROFESIONALĂ CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE(CEP USM, 2015) Guțu, Vladimir; Huncă, MihaelaÎn articol este abordată problema privind formarea continuă a cadrelor didactice din perspectiva paradigmatică: este definită noţiunea „paradigmă”, analizată în plan comparativ paradigma educaţională tradiţională şi modernă, dedus un ansamblu de principii privind formarea continuă a cadrelor didactice. Autorii propun un concept de formare continuă axat pe nevoile individuale şi instituţionale, având ca scop profesionalizarea cadrelor didactice.Item CONTEXTUAL ACADEMIC CURRICULUM: AN INNOVATIVE APPROACH(CEP USM, 2020) Guțu, VladimirThis article attempts to substantiate the concept of contextual curriculum based on “context” as a meaning-forming category, “competencies” as learning outcomes (as a teleological category containing learning as the sub stance of know-edge domains), “innovations” (as a driving mechanism), active and problematic teaching methods (as a procedural category). The emphasis is done on substantiating the main idea of contextual curriculum, developing a paradigm for contextual curriculum, as well as methods for constructing and applying it.Item CUMULATIVE SYSTEM OF STUDENTS’ COMPETENCIES ASSESSMENT IN HIGHER EDUCATION(CEP USM, 2016) Guțu, VladimirThis article is dedicated to the problem of competencies assessment, which is a new reference framework of educational outcomes. It proposes a systemic and contextual approach to this process focusing on the following issues: understanding the multifunctional phenomenon of competencies, gradual anifestation of competencies in different contexts, diversified range of assessment forms and techniques determined by the contexts and peculiarities of competence’s manifestation, accumulation of points during learning-assessment process, determination of ranking concerning the level of competencies possession.Item CURRICULUM UNIVERSITAR DIN PERSPECTIVA CONTINUITĂŢII ŞI INTERCONEXIUNII DINTRE CICLURILE ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR(CEP USM, 2016) Guțu, VladimirÎn articol este abordată problema ce vizează realizarea interconexiunii, coerenţei şi continuităţii curriculare între ciclurile învăţământului superior: licenţă, masterat, doctorat. Sunt identificate şi analizate liniile directorii de realizare a acestui proces: politici curriculare, competenţe/finalităţi, calificări, conţinuturi, strategii didactice şi de cercetare, forme de învăţare. Autorul propune un concept şi o metodologie de realizare a interconexiunii, coerenţei şi continuităţii curriculare între ciclurile învăţământului superior.Item CURRICULUMUL 2019: DEMERSURI CONCEPTUALE, METODOLOGICE SI MANAGERIALE(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Guțu, VladimirArticolul dat este dedicat prezentării axelor valorice ale reformei curriculumului pentru învăţământul general, caracterizării fundamentelor conceptuale şi orientărilor metodologice de dezvoltare, accentul fiind pus pe abordarea teleologică, conţinutală şi procesuală a curriculumului şcolar. Totodată, sunt descrise în plan retrospectiv etapele reformei curriculare în Republica Moldova, începând cu anii 90 ai secolului trecut, precum şi demersurile inovative ale curriculumului dezvoltat.Item CURRICULUMUL DE O NOUĂ GENERAŢIE(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2008) Guțu, Vladimir
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »