Browsing by Author "Chihai, Cristina"
Now showing 1 - 14 of 14
- Results Per Page
- Sort Options
Item ANALIZA JURIDICO - PENALĂ A INFRACȚIUNILOR DE EXERCITARE A ATRIBUȚIILOR ÎN SECTORUL PUBLIC ÎN SITUAȚIE DE CONFLICT DE INTERESE ( art .326 1 CP RM)(CEP USM, 2019) Chihai, CristinaPrin prezentul articol științific ne propunem ca scop aprofundarea concepţiilor de calificare a faptelor infracționale conform art.3261 CP RM și soluţionarea dilemelor privind antrenarea răspunderii penale pentru fapta de exercitare a atribuțiilor în sectorul public în situația de conflict de interese, implicit, recomandarea măsurilor concrete privind perfecționarea cadrului reglementar în materie și aplicarea unitară de către organele de drept a normei ancorate la art.3261CP RM. A fortiori,reflectăm faptul că prevenirea și combaterea încălcărilor cadrului reglementar referitor la corectitudinea exercitării atribuțiilor de serviciu în sfera publică, eficiența și profesionalismul acesteia trebuie privite ca unul dintre scopurile primordiale și eminente ale politicii statului.Per a contrario, atât în plan național, cât și în plan mondial, s-a înregistrat o majorare terifiantă a nivelului de criminalitate în sfera publică;or, această aserțiune este oglindită de frecventele acte de corupție reținute în domeniul public. Ca consecință, realizând rezonanța acestor efecte negative, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea pentru completarea unor acte legislative, nr.66 din 24.05.2018, care a complinit Codul contravențional cu art.3135,,Neluarea măsurilor privind executarea prevederilor Legii privind declararea averii și a intereselor personale” și cu art.3136,,Încălcarea regimului juridic al restricțiilor și limitărilor în legătură cu încetarea mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu și mi grarea în sectorul privat al agenților publici (pantuflaj)”, și in ultima ratioa Codului penal al Republicii Moldova cu art.3261,,Exercitarea atribuțiilor în sectorul public în situație de conflict de interese”. Drept rezultat, prin prezentul demers ur mărim analiza juridico-penală a elementelor constitutive ale infracțiunilor și a circumstanței agravante consemnate la art.3261CP RM, interpretarea conţinutului normativ al normei date, precum și relevarea regulilor de calificare și a condițiilor de aplicare a art.3261CP RM.Item ANALIZA JURIDICO-PENALĂ A INFRACȚIUNII DE UZURPARE DE CALITĂȚI OFICIALE (art. 351 CP RM)(2018) Chihai, CristinaPrin prezentul articol științific ne propunem să reflectarăm tezele de calificare a faptelor infracționale conform art. 351 CP RM și soluţionarea dilemelor privind antrenarea răspunderii penale pentru fapta de uzurpare a calităților oficiale. Simultan, remarcăm că scopul rezidă în evidențierea lacunelor și punctelor vulnerabile ale sistemului de apărare penală a ordinii de drept împotriva faptei prejudiciabile ancorate la art. 351 CP RM, urmând a fi stabilite principalele direcţii pentru asigurarea eficienţii normei penale și propuse recomandări menite optimizării cadrului legislativ în lupta contra uzurpării calităților oficiale. A priori, evidențiem că, în legislația autohtonă, este prevăzută răspunderea contravențională în dispozițiile de la art. 324 Cod contravențional și răspunderea penală în temeiul prevederilor art. 351 din Codul penal. În acest context, cu toate că există bază legală atât de prevenire, cât şi de constrângere, consemnăm cert că realitatea de facto în materie demonstrează existența carențelor în vederea calificării corecte a faptelor prejudiciabile potrivit art. 351 CP RM și antrenării echitabile a răspunderii penale pentru fapta de uzurpare a calităților oficiale. Finalmente, pentru asigurarea și garantarea exercitării activității publice de către personalul învestit cu calități oficiale, în condiții de legalitate și justețe, se impune necesitatea stringentă de perfecționare a cadrului reglementar în materie.Item CERCETĂRI ȘTIINȚIFICE EFECTUATE ÎN REPUBLICA MOLDOVA CU PRIVIRE LA RĂSPUNDEREA PENALĂ PENTRU PRACTICARE A ILEGALĂ A ACTIVITĂȚII FINANCIARE(CEP USM, 2020) Chihai, CristinaIn acest articol ne propunem să analizăm unele materialeștiințifice publicate în Republica Moldova, în care este abordată răspunderea penală pentru practicarea ilegală a activității financiare. Ab initio, remarcăm că lucrările doctrinare contribuie, în mod primordial și esențial, la elucidarea elementelor constitutive ale infracțiunii prevăzute de art.241 1CP RM și a circumstanței agravante, precum și la demarcația dintre această infracțiune și alte fapte penale/nepenale conexe. De asemenea, analiza tezelor și a concepțiilor oamenilor de știință facilitează interpretarea conținutului normei incriminatoare și identificarea regulilor de calificare a faptel or prejudiciabile potrivit art.241 1CPRM. Mai mult, considerăm că cercetarea respectivelor materiale științifice ne va determina să reținem care sunt cele mai aprigi polemici și divergențe cu care se confruntă teoreticienii și practicienii. Dar, cel mai important, doctrina contribuie la analiza calității tehnico-legislative a art.241 1 CP RM pentru identificarea lacunelor normei în cauză, urmând a fi înaintatem propuneri de lege ferenda pentru perfecționarea cadrului incriminator în materieItem CIRCUMSTANŢA AGRAVANTĂ PREVĂZUTĂ LA ART. 241 1 ALIN. (2) DIN CODUL PENAL AL REPUBLICII MOLDOVA(CEP USM, 2021) Chihai, CristinaThe Legislature has defined the worsening of criminal liability for illegal practice of financial activity, which caused significant material damage, in para (2) art. 241 1 of the Moldovan Criminal Code. In contradictory fashion, one should note that the mechanism of committing the crime related to illegal practice of financial activity does not imply the occurrence of injurious effects. Likewise, one should emphasise that the danger and in- jurious level of crime subject to review does not arise from the injurious effects stated in the incriminating body-text. Such danger arises from the violation of the imperative legal provisions concerning registration and/or obtaining authorisation. Otherwise, the fact of causing significant material damage shall not be absorbed by the illegal practice of financial activity.Item DELIMITAREA INFRACŢIUNII DE PRACTICARE ILEGALĂ A ACTIVITĂȚII FINANCIARE DE ALTE INFRACȚIUNI CONEXE(CEP USM, 2023) Chihai, CristinaPrin prezentul articol științific ne propunem ca scop să analizăm delimitarea infracțiunii de practicare ilegală a activității financiare de alte fapte penale conexe. Astfel, luând în considerare faptul că Codul Penal al Republicii Moldova recent a fost complinit cu art. 2411, reținem că instituției delimitării infracțiunii de practicare ilegală a activității financiare nu i s-a acordat o atenție corespunzătoare în doctrina penală. Acest fapt contribuie la prezența polemicilor şi dilemelor în vederea calificării faptelor socialmente periculoase ca infracțiuni de practicare ilegală a activității financiare. Așadar, delimitarea infracțiunii de practicare ilegală a activității financiare de alte infracțiuni va determina ca organele de drept să încadreze corect faptele periculoase în materia financiară și, ca rezultat, evitarea unei practici neuniforme în acest context.Item „KAIROS PLANET” – OMISIUNE SAU EROARE DE CALIFICARE(CEP USM, 2022-11-10) Chihai, CristinaItem LATURA OBIECTIVĂ A INFRACȚIUNII REGLEMENTATE LA art. 2411 COD PENAL(CEP USM, 2021) Chihai, CristinaItem OBIECTUL JURIDIC SPECIAL AL INFRACŢIUNII DE PRACTICARE ILEGALĂ A ACTIVITĂŢII FINANCIARE(Institutul Naţional al Justiţiei, 2021) Chihai, CristinaCalificarea faptei prejudiciabile potrivit art. 2411 (Practicarea ilegală a activităţii financiare) din Codul penal al Republicii Moldova, depinde, în mod direct, de determinarea veridică a semnelor constitutive obiective și subiective ale infracţiunii. Punctul de pornire al calificării este identificarea obiectului infracţiunii. Așadar, obiectul special al infracţiunii cercetate este constituit din relaţiile sociale cu privire la practicarea activităţii financiare în condiţii de legalitate, presupunând înregistrare şi/sau autorizare (licenţiere). În esenţă, licenţa este un act permisiv care învestește titularul cu drept de a desfășura un anumit gen de activitate, integral sau parţial, asupra căruia se răsfrâng criteriile de licenţiere stabilite de prezenta lege. Autorizaţia este privită ca act permisiv care se referă la acordarea anumitor drepturi de activitate și la atestarea întrunirii anumitor condiţii de către agentul economic. Sub acest aspect, remarcăm că termenele de licenţă și autorizare nu sunt echipolente. Infracţiunea de practicare ilegală a activităţii financiare nu are obiect material (imaterial). Prin urmare, concluzionăm că textul ,,dacă aceasta a cauzat daune în proporţii mari” din art. 2411 alin. (1) CP RM și textul ,,pentru aceeași acţiune care a cauzat daune în proporţii deosebit de mari” din art. 2411 alin. (2) CP RM trebuie catalogate ca eroare tehnico-legislativă. Finalmente, remarcăm că identificarea relaţiilor sociale asupra cărora s-a atentat prin comiterea infracţiunii are drept rezultat aplicarea veridică și unitară de către organele de drept a normei prevăzută la art. 2411 din Codul penal al Republicii Moldova.Item OMISIUNEA LEGISLATIVĂ ÎN CAZUL INFRACȚIUNII DE PRACTICARE ILEGALĂ A ACTIVITĂȚII FINANCIARE(CEP USM, 2022) Chihai, CristinaCalificarea faptei prejudiciabile potrivit art. 2411 (practicarea ilegală a activităţii financiare) din Codul penal al Republicii Moldova reprezintă determinarea semnelor constitutive obiective şi subiective ale componenţei infracţiunii. Subiectul infracţiunii este actorul principal, fără de care nu există nici infracţiune şi, prin urmare, nici răspundere penală. Parlamentul a recunoscut în calitate de subiect al infracţiunii persoane fizice şi persoane juridice. Totuşi, persoana juridică răspunde doar în cazul infracţiunii pentru comiterea căreia este prevăzută sancţiune în partea specială din Codul penal. În cazul infracţiunii prevăzută la art. 2411 din Codul penal, legislatorul nu i-a recunoscut persoanei juridice calitatea de subiect. În acest articol este analizată posibilitatea comiterii infracţiunii de practicare ilegală a activităţii financiare de către persoana juridică. De asemenea, autorul şi-a propus să justifice necesitatea reglementării răspunderii penale a persoanelor juridice, alături de răspunderea penală a persoanelor fizice împuternicite cu funcţii de conducere, potrivit art. 21 alin. (3) din Codul penal. În cazul infracţiunii cercetate, persoana juridică trebuie deferită justiţiei penale.Item PIRAMIDELE FINANCIARE DIN PERSPECTIVA CODULUI PENAL AL REPUBLICII MOLDOVA(CEP USM, 2020) Chihai, CristinaItem PRACTICAREA ILEGALĂ A ACTIVITĂȚII FINANCIARE – PREMISELE ȘI OPORTUNITATEA INCRIMINĂRII(CEP USM, 2021) Chihai, CristinaÎn prezentul articol ne propunem ca scop să evidențiem oportunitatea și justețea complinirii Codului penal al Republicii Moldova cu art.2411, care incriminează fapta de practicare ilegală a activității financiare. Ab initio, este notabil de statuat că în conformitate cu art.126 alin.(2) lit.b) din Constituția Republicii Moldova, statul trebuie să asigure libertatea comerțului şi activității de întreprinzător, protecția concurenței loiale, crearea unui cadru favorabil valorificării tuturor factorilor de producție. Astfel, in globo, contemplăm că existența cadrului reglementar adecvat asigură realizarea unei politici financiare, fiscale și economice stabile și echitabile. Așadar, prin prezentul demers urmărim analiza incriminării faptei de practicare ilegalăa activității financiare prin prisma premiselor, factorilor și contextului istorico-evolutiv care au contribuit la adoptarea acestei norme.Item RĂSPUNDEREA PENALĂ PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAȚIEI PRIVIND ORGANIZAREA ȘI DESFĂȘURAREA JOCURILOR DE NOROC – PROPUNERE DE LEGE FERENDA(CEP USM, 2018) Chihai, CristinaÎn prezentul articol ne propunem ca scop aprofundarea și soluţionarea dilemelor privind antrenarea diferitelor forme ale răspunderii juridice pentru fapta de încălcare a legislației privind organizarea și desfășurarea jocurilor de noroc, concomitent, recomandarea măsurilor concrete privind perfecționarea cadrului reglementar în domeniul dat. In globo, reținem că statele au adoptat cadrul legislativ civil, contravențional și/sau penal în vederea sancționării faptelor social - mente periculoase de practicare ilegală a diferitelor activități în domeniul jocuri lor de noroc. Per a contrario, estimăm cert că în Codul penal al Republicii Moldova lipsește o normă penală care ar incrimina nemijlocit asemenea fapte ilicite, cu toate că posibilitatea antrenării acestei forme a răspunderii juridice reiese prin prisma ar t.54 al Legii nr.291 din 16.12.2016.Prin urmare, pentru asigurarea organizării și desfășurării jocurilor de norocîn condiții de legalitate se impune ecesitatea stringentă de a fi adoptată o normă penală care va antrena răspundere pentru această faptă.Or, buna funcţionare a sistemului și lupta contra criminalității în acest domeniu, în mod just și proporțional, depind de adoptarea și aplicarea eficientă a normelor organizatorice, precum și a celor punitive, mai ales a normelor juridico-penale.Item RĂSPUNDEREA PENALĂ PENTRU CREAREA SCHEMELOR PONZI(CEP USM, 2022) Chihai, CristinaThroughout this scientific article we aim to analyse the prodigious and large-scale evolution of the financial crime in the Ponzi schemes, especially, the concept of the Ponzi scheme and its fundamental features. Moreover, we reflect the damage caused to people who invest their financial means in these schemes, but also on the economy of the states. A fortiori, the proper functioning of the system and the fight against crime in this area depend on the effective adoption and application of the legal-criminal norms.Item RĂSPUNDEREA PENALĂ PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAȚIEI PRIVIND ACHIZIȚIILE PUBLICE – PROPUNERE DE LEGE FERENDA(CEP USM, 2018) Chihai, CristinaÎn prezentul articol ne propunem ca scop aprofundarea și soluţionarea dilemelor privind antrenarea diferitelor forme ale răspunderii juridice pentru fapta de încălcare a legislației privind achizițiile publice. Totodată, vom înainta propuneri de lege ferenda ce vizează măsuri concrete privind perfecționarea cadrului reglementar în materie și aplicarea veridică și unitară de către organele de drept a legislației în domeniul dat. Drept rezultat, in globo, constatăm că existența cadrului reglementar adecvat asigură realizarea unei politici financiare, fiscale și economice stabile și echitabile. A fortiori, pentru asigurarea organizării și desfășurării achizițiilor publice în condiții de legalitate și corectitudine se impune necesitatea stringentă de adoptare a unei norme penale care va antrena răspunderea pentru fapta dată. Or, buna funcţionare a sistemului și lupta contra criminalității în acest domeniu, în mod just și proporțional, depind de adoptarea și aplicarea eficientă a normelor organizatorice, precum și a celor punitive, mai ales a normelor juridico-penale. Per a contrario, în mod regretabil, constatăm că la momentul actual acest mecanism lipseşte; or, în Codul penal al Republicii Moldova nu se regăsește o normă ce ar incrimina nemijlocit fapta de încălcare a legislației privind procedura de achiziții publice.