Browsing by Author "Bâlici, Marcel"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item ATRIBUȚII FORMATIVE ALE SISTEMULUI FONETIC ÎN STUDIEREA LIMBII ROMÂNE DE CĂTRE STUDENȚII STRĂINI(2023) Bâlici, Marcel; Strah, LidiaScopul lucrării: investigarea rolului structurii sistemice și procesuale și relevarea impactului Modelului tehnologic de formare a competenței fonologice în limba română la studenții arabi.Item CORELAREA ROLULUI SEGMENTELOR BIFONEMATICE ȘI ORGANIZATORILOR TEXTUALI PENTRU REALIZAREA ETAPEI DE PREZENTARE A MESAJULUI ÎNTR-O COMUNICARE EFICIENTĂ(CEP USM, 2020) Bâlici, Marcel; Bâlici, NadejdaItem IMERSIVITATE ȘI FOCALIZARE: ELEMENTE ALE EDULINGVISTICII ÎN RLS(CEP USM, 2024) Bâlici, Marcel; Bâlici, MădălinaLucrarea își propune să elucideze rolul INOVATOR al abordării aspectuale a resursei didactice – Agenda fonetică. Inițial, se vor prezenta elementele fundamentale ale conceptualizării ideatice a documentelor aferente, indispensabile teoretizării procesului de studiu. Articolul se referă la abordarea de ansamblu în elaborarea modelului pedagogic de studiu RLS – paradigma constructivistă. Elementele de reflexivitate, conștientizare și asumare ale multiplelor părți participante la actul de învățare se reflectă în structurile procesului de învățare: etapizare/ algoritmizare/ reflexivitate. Un element–cheie al lucrării este referirea la modelele de învățare a vorbirii ( SML) în raport cu structuri adaptate ale corpusului gramatical, ca o modalitate de prezentare cu un caracter generalizator, clasificator și integrativ al informației. Prezentarea grafică a informației, o altă sursă relevantă a învățării, din perspectiva gramaticii valențiale este o altă modalitate de valorificare a valențelor sistemului fonetic în studiul RLS. Așadar: metoda etapizării și algoritmizării ca proces al învățării, corpusul gramatical ca reflectare al studiului sistemic și sistematic, asigurarea nivelului înalt de reflexivitate prin intermediul graficilor derivate de gramatica valențială sunt elementele combinatorii INOVATOARE ale instrumentului fundamental de lucru - Agenda fonetică. Bineînțeles, se va prezenta și aspectul praxiologic de cercetare și implementare a celor trei faze ale experimentului didactic. Pornind de la realitatea experiențială, putem afirma, cu certitudine, că astfel de cercetări contribuie la formarea și consolidarea competenței fonetico -fonologice ale utilizatorului și asigură durabilitatea și calitatea studiului.Item MEDIEREA LINGVISTICĂ: ELEMENT CONGRUENT AL COMPETENȚEI FONOLOGICE ȘI ÎNVĂȚĂRII PRIN COOPERARE(CEP USM, 2024-10-25) Bâlici, Marcel; Bâlici, MădălinaObiectivul lucrării rezidă în stabilirea conexiunilor dintre elementele conceptuale circumscrise noțiunii de Învățare prin Cooperare (cu acronimul didactic consacrat, în limba engleză CL) și valențele praxiologice ale competenței fonologice. Elementul de praxiologie, pe parcursul lucrării, va reflecta modalitatea de corespondență dintre descriptorii competenței fonetico-fonologice la nivelul de competență lingvistică A1 și corelarea textului cu aspectele sale intrinseci prin intermediul Portofoliului de Fonodidactică a Textului. Astfel se vor propune modalități de realizare a tranzitivității emoționale prin intermediul elementelor de prozodie: durata sunetului, ritmul, acuitatea acustică, structurile intonaționale și accentul. De asemenea, se va acorda o atenție aparte aspectelor congruente ale elementelor cognitive și metacognitive. În liant cu rolul abilităților fonologice în procesul de mediere lingvistică. Aspectul multiplu al cercetării va continua cu relevarea elementelor de interactivitate din cadrul proiectului didactic cu cel reflexiv. Reflexivitatea fiind, în concepția cercetătoarei L. Calabro, element esențial al strategiei didactice de învățare asumată. Abordarea didactică a valorificării valențelor sistemului fonetic în RLS este importantă și pentru realizarea actului de învățare facilitat de contextele extraformale de mediere și facilitare lingvistică. Mediatorul și facilitatorul lingvistic acordă o atenție deosebită modalităților de cooperare interactivă. În studiul RLS abilitățile, dexteritățile și competențele achiziționate sunt examinate în raport cu formarea și menținerea motivației intrinseci, iar CL și PFDT reprezintă un punct de plecare bine justificat și este o perspectivă eficientă. Cadrul didactic va evalua/monitoriza studiul RLS prin activitățile de gestionare a feedbackului, de interpretare a eficienței segmentale a strategiei didactice, de valorizare a progresului și minimizare a impactului punctelor slabe în învățare, menținerea procesului de realizare a sarcinii până la sfârșit. Așadar, se va propune un model tehnologic de realizare a unui proiect bazat pe învățare prin cooperare, al cărui rezultat va fi PFDT și de valorificare a factorilor facilitanți oferiți de contextele extraformale pentru realizarea finalității studiului RLS – INTELIGIBILITATEA.Item VALENŢE FONETICE ALE PARONIMELOR ÎN EXPRIMAREA ORALĂ GHIDATĂ DE ORGANIZATORII TEXTUALI(CEP USM, 2020) Bâlici, Nadejda; Bâlici, Marcel