Browsing by Author "Șevciuc, Maia"
Now showing 1 - 20 of 21
- Results Per Page
- Sort Options
Item ABORDAREA TEORETICĂ A FORMĂRII COMPETENŢELOR PROFESIONALE LA STUDENŢI(CEP USM, 2007) Șevciuc, MaiaTraining of future specialists through higher education must be a process of discovering new areas correlated with a very good intellectual training and on efficient structuring of on intrinsic motivation, toward the profession and it is also important a creative attitude based on a proud for their domain. Implementation of the competence construct in the educational practice is influenced by the need of the overcoming the distance between the theoretical part of the disciplines and future professional activity. The “Competence” construct is the integrated system of specific qualities trained in different situations of mixing of studying and social responsible experiences in the same time the flexibility to move and reorganize for the placed purpose.Item ASSUMPTIONS AND OPPORTUNITIES FOR DEVELOPMENT OF INVESTIGATIONAL COMPETENCY AT STUDENTS(Editografica, 2018) Șevciuc, MaiaThe scientific-investigative activity of students is an important factor in self-regulation of knowledge and affirmation, as well as for the quality of specialist training and their integration into the labour market. Therefore, at the moment the scientific investigative competency and experimental constructive of students becomes of outmost importance in their process of professional development. For this purpose we have set the goal of pointing out the necessity, the context, as well as the opportunities for the development of the investigative competency amongst students. Another goal was to elaborate on the criteria and indicators of assessing the level of investigative competency building among them. We consider that the theoretical aspects reflected in the article represent an opening for practical and applicative contexts in the development of investigative competency of students.Item CALITATEA CURSURILOR ELECTRONICE: CRITERII DE EVALUARE(CEP USM, 2015) Șevciuc, Maia; Hamuraru, MariaCursurile electronice permit extinderea activităţilor din auditoriu prin intermediul tehnologiilor informaţionale şi de comunicare. Predarea/învăţarea/evaluarea pe platforme electronice nu înlocuieşte sistemul de predare-învăţare clasic „faţă în faţă”, dar îl completează cu o gamă de instrumente flexibile on-line, precum şi asigură spaţiului pentru plasarea resurselor necesare unităţilor de curs. Evaluarea cursurilor electronice asigură calitatea acestora şi, ca rezultat, calitatea procesului de predare/învăţare evaluare.Item Career guidance of students in the context of educational policies: findings and perspectives(CEP USM, 2024) Șevciuc, Maia; Reaboi-Petrachi, Viorica; Botezatu, Valeria; Dicusară, Olga; Dabija, AnaCareer guidance for students is an essential process that helps them make informed decisions about their further education and career path. This process is influenced by a number of factors, including educational policies implemented at the international and national level. The fluctuations of the labor market justify the transfiguration of the career guidance and counseling process in the hierarchy of the education system. The elements of the career guidance process can be found in the practices of the pre-university education system, in order to assist teenagers in their career option. The conducted study highlights that career guidance is an important segment, reflected in educational policy documents, in which it is assigned an essential role in the personal and professional development of students.Item COMPETEN E DE LUCRU CU PERSOANELE VÂRSTNICE(CEP USM, 2018) Bodrug-Lungu, Valentina; Șevciuc, MaiaGrаdul de civilizаţie аl unei societăţi este determinаt de аtitudineа pe cаre o mаnifestăm fаţă de persoаnele în vârstă. Persoаnele în vârstă sunt un аdevărаt exemplu pentru întreаgа societаte, аtât prin experienţа de viаţă bogаtă, mаturitаteа gândirii şi а luării deciziilor, precum şi printr-o serie de аptitudini şi competenţe cаre sunt, uneori, pe cаle de dispаriţie, deşi reprezintă o moştenire culturаlă semnificаtivă. În multe comunităţi vârstnicii joаcă rolul de păstrători аi culturii, consilieri educаţionаli şi sociаli. Contribuţiа pe cаre o аduc şi respectul de cаre se bucură аsigură păstrаreа аtât а demnităţii, cât şi а sănătăţii lor, deşi sub аnumite аspecte ei devin tot mаi vulnerаbili. În аcest аrticol ne propunem să reflectăm аsuprа problemelor de ordin psihologic şi educаţionаl cu cаre se confruntă persoаnele în vârstă, fаpt ce аr oferi o deschidere pentru vаlorifi cаreа аcestui аspect în pregătireа speciаliştilor prin progrаmele de mаsterаt în domeniul consilierii pentru probleme de fаmilie.Item Competențele și personalitatea managerului etic(CEP USM, 2023) Meleca, Viorica; Șevciuc, MaiaÎn acest articol vom prezenta etica managerială care are rolul de a dezvolta competența etică a individului, ceea ce implică capacitatea de a înțelege un argument etic prin identificarea argumentelor factuale și normative, precum și de a identifica implicațiile etice ale unei anumite situații și de a propune soluții practice pentru problemele relevante din punct de vedere etic, conform principiilor morale. În acest articol, se dezvăluie succint competențele specifice eticii manageriale, cum ar fi competența etico-gnosiologică, deontologică, competența de comunicare etică, culturală și etico-managerială. Aceste competențe îndrumă personalitatea managerului spre o integrare mai bună atât în societate, la locul de muncă, cât și în familie. Însă comportamentul unui manager etic consecvent, care promovează libertatea, dezvoltarea și creșterea fiecărui angajat, respectă familiile angajaților, încurajează un echilibru între muncă și timpul de odihnă adecvat, protejează viața, siguranța și sănătatea angajaților și creează un mediu de lucru lipsit de discriminare. Managerul comunică deschis cu subordonații și cultivă o atitudine pozitivă față de ceilalți și realizările acestora. Toate aceste caracteristici sunt considerate a fi esențiale pentru a fi un lider etic consecvent.Item CONCEPTUL DE EVALUARE A GRADULUI DE MANIFESTARE A COMPETENȚEI(CEP USM, 2024) Șevciuc, MaiaThe issue of gradual evaluation of the manifestation of competence is a current and timely one. If the training/ skills development methodology is widely addressed, then the evaluation methodology of this phenomenon is only at the beginning of the substantiation process. In the given article, an attempt is made to present a holistic/complex concept of evaluating the degree of manifestation of skills at different stages and levels of training. An approach to the evaluation of the manifestation of transversal/transdisciplinary skills is also proposed. A system of indicators and levels of evelaurae of the degree of manifestation of competences by students is also proposed, applying the matrix of competences. The focus is also on the presentation of the forms and methods of evelayre of the degree of manifestation of the skills by the students. The ways of evaluating the students’ desire to demonstrate their skills in the process of studying school subjects are also described in detail.Item CONDIŢII PSIHOPЕDAGOGICЕ DЕ DЕZVOLTARЕ A ANGAJAMЕNTULUI PROFЕSIONAL LA CADRЕLЕ DIDACTICЕ(CEP USM, 2018) Șevciuc, Maia; Mereuță, RenataÎn articol este analizat un aspеct еsеnţial în cееa cе privеştе profеsia dе cadru didactic – angajamеntul profеsional, carе asigură mеnţinеrеa în sistеmul еducaţional. Profеsia dе cadru didactic implică o sеriе dе rеsponsabilităţi, roluri, dеzidеratе, calităţi, compеtеnţе, carе o fac să sе distingă dе multе altе profеsii al căror „obiеct” al muncii еstе omul. Accentul este pus pe stabilirea conexiunilor dintre factorii psihologici şi pedagogici în dezvoltarea angajamentului profesional la cadrele didactice.Item DIMENSIUNEA EXPERIMENTALĂ A MANAGEMENTULUI TIMPULUI ÎN ÎNVĂŢAREA AUTOREGLATA A STUDENŢILOR(CEP USM, 2019) Reaboi-Petrachi, Viorica; Șevciuc, MaiaManagementul timpului în contextul învățării autoreglate, aplicat eficient, îmbunătăţeşte procesul instructiv-educativ prin: proiectarea activităţilor de învăţare, prioritizarea sarcinilor, procesarea corectă a conţinutului proiectat în timp, solicitarea ajutorului, planificarea şi organizarea mediului de studiu şi prin utilizarea eficientă a resurselor personale.Item EXPERIENȚE INTERNAȚIONALE PRIVIND ABORDAREA ABSENTEISMULUI ELEVILOR (ȘCOLAR)(CEP USM, 2019) Decean, Monica; Șevciuc, MaiaAbsenteismul şcolar este un fenomen care a cunoscut o dinamică spectaculoasă în ultimele decenii. Incapacitatea elevului de a se integra în climatul şcolar, caracterizat prin norme și reguli clare, reprezintă una dintre cauzele ce conduc la nevoia acestuia de evadare, fapt ce determină apariţia fenomenului de absenteism şcolar sub diferitele forme de manifestare.Axate pe această temăs au facut numeroase cercetari în întreaga lume.Item FORMAREA COMPETENŢEI INVESTIGAŢIONALE LA STUDENŢI DIN PERSPECTIVA INTERCONEXIUNII INTRA - ŞI INTERCICLURI ÎN CADRUL UNIVERSITAR(CEP USM, 2016) Șevciuc, MaiaÎn condiţiile economiilor postindustriale, pregătirea specialiştilor înalt calificaţi, cu un nivel avansat de mobilitate, capabili săse acomodeze rapid la tendinţele de schimbare a societăţii, de aplicare largăîn procesul de producere a tehnologiilor noi şi a utilajului performant, evine prioritate în lista politicilor unui stat contemporan. Societatea necesită specialişti creativi, cu iniţiativă, întreprinzători, capabili să elaboreze noi idei, să propunăsoluţii netradiţionale la diverse probleme, săse implice în realizarea diferitelor proiecte. De aceea, la momentul actual devine deosebit de importantă implementarea în procesul de formare profesionalăa activităţii ştiinţifico-investigaţionale şi experimental constructive a studenţilor la toate ciclurile de formare profesională.Item FUNDAMENTE PSIHOPEDAGOGICE DE FORMARE A INTERESELOR COGNITIVE LA ELEVI(CEP USM, 2008) Șevciuc, MaiaThis research is devoted to one of the most actual problems of present pedagogy and psychology – the formation and development of epistemological interests of younger pupil in the conditions of passing to a new paradigm of educational policy, determined by the Concept of educational development in the Republic of Moldova, the Law of Education, National curriculum. The feature of the real research is the leaning on definitely new methodological basis: pragmatic philosophy, the theory of curriculum, the theory of activities, and the theory of forming education. In the thesis are developed the psycho - pedagogical basis of forming and development of the epistemological interests of younger pupil: the most adequate theory of the interests, with respect to the pedagogical research, is established, are also established the stages, factors and conditions of forming the epistemological interests of younger pupil. The method of orientation- stimulation, of stirring up the educational activity of the students, is developed and experimenting checked, with the purpose of more effective forming of epistemological interests. The most important components of the suggested method are: the content, the technology, the estimation and the procedures in the sphere of these components, directed to stir up the productive and creative activity and to achieve success - the main stimulus of the epistemological interest.Item THE INFLUENCE OF THE PSYCHO-SOCIAL AND PEDAGOGICAL CONTEXT ON LEARNING MOTIVATION OF ARAB FUTURE TEACHERS IN ARAB AND MIXED COLLEGES FROM ISRAEL(2016) Jarjoura, Basma; Șevciuc, MaiaThe aim of the research is the theoretical and methodological foundation of the influence of the psycho-social and pedagogical context on learning motivation of Arab future teachers in Arab and mixed colleges from Israel.Item MANAGEMENTUL TIMPULUI ÎN ÎNVĂŢAREA AUTOREGLATĂ A STUDENŢILOR(2020) Reaboi-Petrachi, Viorica; ; Șevciuc, MaiaScopul cercetării constă în fundamentarea teoretică şi metodologică a dezvoltării competenţei de management al timpului în învăţarea autoreglată a studenţilor în contextul educaţiei formale şi nonformale.Item MEDIUL ACADEMIC CA FACTORDE ASIGURARE A CONTINUITĂŢII ŞI INTERCONEXIUNII DINTRE CICLURILE ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR(CEP USM, 2016) Șevciuc, Maia; Țurcanu, CarolinaÎn articol este abordată problema privind mediul academic ca factor de asigurare a continuităţii şi interconexiunii dintre ciclurile învăţământului superior. În acest sens su nt analizate diferite concepte cu referire la mediul academic, sunt deduse principiile de concepere a unui mediu academic eficient, dar şi modalităţi de realizare a continuităţii şi interconexiunii dintre ciclurile învăţământului superior. Sunt propuse sugestii de asigurare a continuităţii şi interconexiunii dintre ciclurile învăţământului superior.Item PARTICULARITĂŢI ALE FORMĂRII COMPETENŢEI DE COMUNICARE ÎN LIMBA STRĂINĂ LA ADULŢI PRIN UTILIZAREA TIC(2023) Sîrghi, Angela; Șevciuc, MaiaScopul cercetării constă în fundamentarea teoretică şi metodologică a formării competenţei de comunicare in limba străină la adulţi prin utilizarea TIC.Item Proiectul de cercetare ca metodă de dezvoltare a competenței investigaționale la elevi din perspectivă interdisciplinară(CEP USM, 2023) Sîrbu, Irina; Șevciuc, MaiaÎn acest articol este evidențiat rolul proiectelor de cercetare în dezvoltarea competenței investigaționale la elevi, cu accent pe abordare interdisciplinară. Autorii subliniază importanța integrării mai multor discipline într-un proiect comun, permițând astfel elevilor să aplice și să consolideze cunoștințele lor într-un context complex și interconectat. Lucrarea scoate în evidență, de asemenea, adaptabilitatea acestei abordări, care poate permite atât lucrul individual, cât și cel în echipă, în funcție de circumstanțele specifice. În plus, se evidențiază maniera în care proiectele de cercetare contribuie la dezvoltarea competenței investigaționale la elevi, alimentându-le curiozitatea intelectuală și încurajându-i să exploreze în profunzime subiectele de studiu.Item Strategii specifice învățării și educației nonformale a adulților(CEP USM, 2023) Șevciuc, Maia; Reaboi-Petrachi, VioricaÎn acest articol sunt elucidate influențele educației nonformale din perspectiva strategiilor specifice învățării și educației. Învățarea și educația nonformală a adulților este considerată un proces continuu de oportunităţi flexibile de învăţare, esenţial pentru a sprijini competitivitatea în contextul unei economii globale a cunoaşterii bazată pe tehnologie. Educaţia nonformală este alternativa învăţământului public, înregistrând o evoluţie durabilă, începând cu primele cercuri, academii populare şi finalizând cu programe instituţionale finanţate de Uniunea Europeană. Caracteristicile de bază ale învăţării adulţilor completează paleta cu indicații concrete pentru desfășurarea eficiență și activă a procesului în context nonformal. În același context strategiile de educaţie nonformală contribuie la dezvoltarea abilităților adulților în a-şi organiza activ propriul proces de învăţare.Item TENDINŢE EDUCAŢIONALE PRIVIND PREVENIREA ŞI DEPĂŞIREA INSUCCESULUI ŞCOLAR(CEP USM, 2009) Șevciuc, MaiaAt macro-system level of education, the strategies of prevention and removal of breakdown concern the whole coherent of different types of institutions, levels and forms in which are held the systematic teaching, learning and assessment activities for individual personality development of children, young people and adults. In this prospective the task, on how difficult the binding of education, is to prepare the future graduates not only for surviving but also for excelling in different fields under the professional report as well as moral report, in respect of intellectual training and excellent practice based on creation and participation, on spirit of cooperation, attachment towards profession and a new motivation of work that is a result of the conviction that the merit is valued, supported and paid correctly.Item VALENŢE PSIHOPEDAGOGICE DE DEPĂȘIRE A ABSENTEISMULUI ȘCOLAR(2021) Decean, Monica; Șevciuc, MaiaScopul cercetării constă în determinarea și valorificarea fundamentelor teoretice și praxiologice în depășirea absenteismului școlar la elevii de liceu.