PROPAGANDA VIZUALĂ ȘI INCURSIUNE TEORETICĂ ÎN STUDIUL CINEMATOGRAFIEI
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Scopul articolului respectiv este de a scoate în evidență unele aspecte teoretice cu privire la propaganda vizuală, felul
cum aceasta este folosită în produsele media și cum în cele din urmă aceasta a determinat o nouă direcție în științele uma-
niste – studiile cinema. În cele ce urmează intenționăm să analizăm, prin prisma lucrărilor de specialitate, de ce imaginea
influențează atât de mult percepția umană și cum propaganda vizuală este utilizată în televiziune și film. Având în vedere
amploarea acestui fenomen în era televiziunii, vom trece în revistă și apariția studiilor cinema, al căror obiect de studii
sunt produsele cinematografice, scopul cărora nu este nimic altceva decât de a transmite un anumit mesaj și de a influența
spectatorul lor.
The purpose of that article is to highlight some theoretical aspects regarding visual propaganda, how it is used in media products and how it ultimately determined a new direction in the humanities – cinema studies. In what follows, we intend, through the lens of specialized works, to analyze why the image influences human perception so much and how visual propaganda is used in television and film. Considering the extent of this phenomenon in the age of television, we will also review the emergence of cinema studies, the object of studies of which are cinematographic products, the purpose of which is nothing other than to convey a certain message and to influence its viewer.
The purpose of that article is to highlight some theoretical aspects regarding visual propaganda, how it is used in media products and how it ultimately determined a new direction in the humanities – cinema studies. In what follows, we intend, through the lens of specialized works, to analyze why the image influences human perception so much and how visual propaganda is used in television and film. Considering the extent of this phenomenon in the age of television, we will also review the emergence of cinema studies, the object of studies of which are cinematographic products, the purpose of which is nothing other than to convey a certain message and to influence its viewer.
Description
Keywords
propagandă vizuală, imagine, studii cinema, film, televiziune, influență, persuasiune, visual propaganda, image, cinema studies, film, television, influence, persuasion
Citation
ŞCLEARUC, Sorin. Propaganda vizuală și incursiune teoretică în studiul cinematografiei. În: Studia Universitatis Moldaviae.Științe umanistice. 2022, nr.10(160), Chișinău. CEP USM, 2022,pp.41-45.ISSN 1811-2668